۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۱۷

با حضور شاگردانی که استاد شده اند

پرویز ممنون «تاریخ تئاتر اصفهان» را رونمایی کرد/پرسش همراه با سند

پرویز ممنون «تاریخ تئاتر اصفهان» را رونمایی کرد/پرسش همراه با سند

کتاب «تاریخ تئاتر اصفهان» به قلم و پژوهش پرویز ممنون با حضور شاگردان این چهره مطرح و با سابقه تئاتر ایران، در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز ممنون از نام های شناخته شده و چهره های مطرح و تأثیرگذار تئاتر ایران طی چندین دهه بوده است که امروز یکشنبه ۵ آذر کتاب «تاریخ تئاتر اصفهان» به قلم و پژوهش این هنرمند با سابقه و با حضور شاگردان این مدرس تئاتر که دیگر از چهره های شناخته شده تئاتر ایران هستند، در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر رونمایی شد.

در این مراسم که اجرای آن بر عهده اردشیر صالح پور بود و هنرمندانی چون بهروز غریب پور، ایرج راد، هرمز هدایت، داریوش فرهنگ، حسین پاکدل، نصرالله قادری، مریم معترف، داود فتحعلی بیگی، سعید اسدی و همچنین علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی حضور داشتند، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد به ایراد سخنانی پرداخت.

وی به بیان خاطراتی از گفتگوی خود با پرویز ممنون در شهر وین و درخواست برای مکتوب کردن پژوهش های انجام شده توسط این هنرمند مطرح تئاتر ایران پرداخت و گفت: مستندات تئاتر ایران بسیار کم است و از استاد ممنون بسیار تشکر می کنیم که این کتاب را مکتوب کرد.

در ادامه این مراسم نیز با حضور داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره بین المللی تئاتر آیینی و سنتی، جایزه بخش پژوهش جشنواره که به نام جلال ستاری است، با پرویز ممنون اهدا شد.

فتحعلی بیگی در این بخش از مراسم یادآور شد: دکتر ممنون حاضر نبود هیچ جایزه دولتی را دریافت کند ولی با اصرار بنده و خانم لاله تقیان که همسر آقای ستاری است، پذیرفت که این جایزه را دریافت کند.

سپس پرویز ممنون درباره دلایل اینکه تمایلی به دریافت جوایز دولتی ندارد، اظهار کرد: روزی در مراسمی در اصفهان حضور داشتم و دیدم که به بازیگران تقدیرنامه اهدا می شود. وقتی برای صحبت کردن روی صحنه حضور پیدا کردم خطاب به هنرمندان گفتم که نباید این تقدیرنامه ها را بگیرند زیرا اهدای تقدیرنامه کاری غیر حرفه ای و ابتدایی است. به هنرمندان گفتم که به جای این تقدیرنامه ها باید امکان و شرایط اجرایی برای شان فراهم شود.

وی در ادامه درباره کتاب «تاریخ تئاتر اصفهان» توضیح داد: ۴۰ سال پیش بود که تحقیق درباره این کتاب را انجام دادم و در اصل این کتاب باید ۴۰ سال پیش متولد می شد. در زمانی که دانشجوی تئاتر در شهر وین بودم، به موزه تئاتر وین رفتم و از عظمت آن حیرت کردم. از آن پس هر وقت به اصفهان می رفتم و تئاتری می دیدم، عکس و بروشور کارها را جمع آوری می کردم. بعد از چند سال مستندات بسیاری از کارهای تئاتر جمع آوری کردم و به پیشنهاد فریدون رهنما در سال ۴۹، این اسناد را تبدیل به فیلم برای تلویزیون کردیم. سپس اولین نمایشگاه اسناد تئاتر ایران را در اصفهان برگزار کردیم.

ممنون یادآور شد: قصد داشتیم مستند تاریخ تئاتر اصفهان را در ۶ قسمت بسازیم که تدوین آن همزمان با انقلاب اسلامی شد. در آن زمان دستور آمد که تمام پروژه های قبل از انقلاب متوقف شوند و از نو فیلم ها و پروژه ها ساخته شوند.

وی به دوره حضور حسین پاکدل در مجموعه تئاتر شهر اشاره کرد و گفت: آن دوره، دوره آشتی با هنرمندان قدیمی تئاتر بود و به خاطر حضور حسین پاکدل حمید سمندریان و بهرام بیضایی توانستند کار کنند و من هم آمدم و تئاتری را اجرا کردم.

این چهره با سابقه تئاتر ایران با اشاره به گفتگوهایی که با مرتضی کاظمی معاون اسبق هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین علی مرادخانی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر فراهم شدن شرایط برای فعالیت داشته است، گفت: وقتی به دفتر آقای مرادخانی رفتیم گفتم که قصد دارم این کتاب را بنویسم ولی دیگر تمایلی به طی کردن مراحل اداری برای چاپ کتاب ندارم. در نتیجه این کتاب با حمایت آقای مرادخانی بدون کلمه ای حذف و اضافه منتشر شد.

ممنون تأکید کرد: این تنها کاری است که من اصفهانی و دلسوز تئاتر برای اصفهان کردم. تئاتر امروز اصفهان همچون این روزهای زاینده رود، شوره زار است.

وی با بیان اینکه من همیشه مستقل بودم و همین خاطر در ۴۰ سالگی زندگی ام را سوزاندم و به وین رفتم و از صفر شروع کردم، اظهار کرد: این کتاب اگر ۴۰ سال پیش نوشته می شد، جوری دیگری بود ولی حالا و بعد از ۴۰ سال من سر تا پا کنجکاو بودم و سعی کردم که در این کتاب فقط اسناد را کنار هم نگذارم، بلکه سؤالاتی را هم برای مخاطب مطرح کنم.

این مدرس و پژوهشگر مطرح تئاتر ایران مکتوب نشدن را یکی از عوامل نبود اسناد تئاتری دانست و گفت: بیشترین مدارک ما برای تعزیه است که اکثر آن ها نیز توسط خارجی ها جمع آوری شده است.

در پایان این مراسم، پرویز ممنون با امضای خود چندین نسخه از کتاب «تاریخ تئاتر اصفهان» را به حاضران اهدا کرد.

کد خبر 4155581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha