۱۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۴

وزیر راه و شهرسازی :

بندر چابهار باید کانون تولید شود

بندر چابهار باید کانون تولید شود

چابهار - وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به جنوب سیستان و بلوچستان گفت: پشتیبانی از تولید در این منطقه در دستور کار دولت است، زیرا بندر چابهار باید کانون تولید شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی صبح امروز در مراسم افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اظهار داشت: افتتاح این پروژه کار بسیار بزرگی است و ما در این بندر چند بحث مهم را دنبال می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ما نام این بندر را «دروازه ملل» گذاشتیم زیرا کشور ایران را به عنوان یک کشور با ثبات که بیشترین نقش را در برقراری صلح در منطقه دارد، می دانیم.

وی با اشاره به اینکه ما آماده هستیم تا به کشورهای مختلف در بندر چابهار خدمات ارائه کنیم، ادامه داد: ما به دنبال برقراری ارتباط با همه همسایگان خود هستیم تا ارتباطات بلند مدت را تقویت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ما در پی این نیستیم که از موقعیت ژئوپلتیک ایران و بندر چابهار به‌ عنوان یک بحث انحصاری برای خودمان استفاده کنیم بلکه علاقه داریم همه کشورهای دوست از این موقعیت استفاده کنند.

آخوندی با تاکید بر اینکه ما به دنبال اتصال شبکه ریلی ایران به شبکه ریلی کشورهای آسیایی هستیم، تصریح کرد: اتصال شبکه ریلی ایران می تواند شبکه ریلی کشورهای آسیای میانه را به اروپای شرقی متصل کند.

وی با اشاره به اینکه اتصال بندر چابهار به بندر «گوادر» یکی از خواسته های وزیر تجارت پاکستان است، گفت: علاوه بر این کریدور جنوب شمال و جنوب غرب نیز می توانند از این طریق با اقیانوس ارتباط برقرار کنند.

وی با اشاره به اینکه کریدورهای مختلف از طریق بندر چابهار می‌توانند با اقیانوس ارتباط برقرار کنند، افزود: این بندری است که ما در آغاز بهره‌ برداری آن را با کشور دوست هندوستان آغاز کردیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دولت هندوستان در فاز اول ۸۵ و در فاز دوم ۱۵۰ میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرد اما ما بیش از سرمایه‌گذاری به فکر همکاری‌ هستیم.

وی بیان داشت: پشتیبانی از تولید در دستور کار دولت است و این بندر باید کانون تولید شود و باید در خود اینجا بار تولید شود تا آن را صادر کنیم که این بارها می تواند اعم از پتروشیمی و فولاد باشد.

وی با تاکید بر اینکه ما آمادگی داریم که از بحث تولید پشتیبانی کنیم، اظهار داشت: موافقتنامه ایران، هند و افغانستان به مجلس تقدیم شد و در مجلس نیز به تصویب رسید و موافقتنامه کریدور جنوب - غرب هم هفته گذشته در گرجستان امضا شد.

آخوندی خاطر نشان کرد: ما برای همه کسانی که بخواهند در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کنند امکانات لجستیکی خوبی در نظر گرفته‌ایم و به‌دنبال این هستیم که بندر چابهار را به یک بندر مدرن و قابل رقابت با دیگر بنادر جهان تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: همچنین ارتقای سطح سرویس جاده چابهار به زاهدان در دستورکار قرار دارد و باید کل مسیر چابهار به زاهدان دو بانده شود.

کد خبر 4161476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • شهاب IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
      0 0
      بله نزدیترین فاصله برای صاردات هست. هزینه تولید را کم می کند وصادرات سود اور تر می شود.