۱۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۵۲

ضرورت ساماندهی باغ موزه های تهران

ضرورت ساماندهی باغ موزه های تهران

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران از وضعیت نامناسب باغاتی که در اختیار نهادهای دولتی است مانند باغ موزه سعد آباد، کاخ گلستان و ... گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، زهرا صدر اعظم نوری در تذکری بر نگهداشت و ساماندهی باغ موزه های تهران تاکید کرد و گفت: باغات و اراضی سبز و باز شهری تهران، زیرساختها و سرمایه های طبیعی و ارزشمندی در پیکره و سازمان فضایی شهر هستند که می بایست به نحو شایسته مورد حفاظت و بهره برداری مطلوب، متناسب با نیازهای عمومی، شاخصهای پایداری و حقوق مدنی مردم قرار گیرند. در همین راستا راهبرد عمومی طرح جامع شهر تهران در زمینه درختان و باغات واقع در محدوده شهر، حفاظت، توسعه و ساماندهی می باشد.

وی افزود: مالکیت باغات موجود در شهر یا به صورت خصوصی است، یا دولتی و یا عمومی، و به دلیل خصایص اکولوژیکی و هویتی آنها در سطح شهر، حفظ و نگهداری آنها می تواند در جهت تعریف کاربریهای عمومی سازگار با این فضاها در نظر گرفته شود و این مسأله نشانگر ارجحیت منافع و حقوق عمومی و عدالت اجتماعی به حقوق مکتسبه شخصی است.

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا در ادامه گفت: متأسفانه هم اکنون شاهد آن هستیم که بخشی از باغات شهر به واسطه ارزش افزوده زمین و سودجویی ناشی از آن به صورت عمومی از بین میروند که لازم است شهرداری تهران براساس وظایف قانونی خود با آنها برخورد کند اما به دلیل کثرت تعداد و عدم همکاری سازمانها و شرکتهای دولتی، خصوصی و عمومی این موضوع به خوبی مدیریت نمی شود، نکته قابل تأمل وضعیت نامناسب باغاتی است که در اختیار نهادهای دولتی است، باغاتی که به دلیل عدم تخصیص اعتبار مالی لازم از سوی دستگاههای مسئول با مشکلات فراوانی مواجه هستند که از آن جمله می توان به سرمایه های ارزشمندی چون باغ موزه نیاوران، باغ موزه سعدآباد، کاخ گلستان و .... اشاره کرد.

نوری با تاکید بر اینکه درختان و گونه های ارزشمند این باغ موزه ها، خاص، نادر، با بن های بالا، که از سالیان دور غرس شده اند، گفت: در اثر عدم حفاظت لازم در معرض خشک شدن و نابودی هستند. نحوه نگهداری و مراقبت از درختان و فضای سبز این مکان ها که در حیطه تصدی دستگاههای حاکمیتی است آئینه تمام نمای عملکرد و نحوه برخورد با محیط زیست در منظر افکار عمومی است.

وی یادآور شد: از این رو به استناد ماده 4 آیین نامه اجرایی و تبصره 1 و 3 قانون اصلاح حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها که مقرر می کند کاشت، حفاظت و آبیاری درختان و فضاهای سبز معابر، میادین، بزرگراه ها و بوستان های عمومی واقع در داخل محدوده شهرها به استثنای بوستانهای محیط زیست و مناطق چهارگانه موضوع بند "الف" ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست از وظایف شهرداری است و به استناد تبصره 1 ماده 4 حفظ، نگهداری و آبیاری درختان درسایر محل های مشمول قانون به عهده مالکین و بهره برداران آنهاست.

رییس کمیسیون سلامت شورا در ادامه افزود: در تبصره 3 نیز در صورت اهمال در نگهداری درختان مشمول قانون، شهرداری مجازات درخصوص حفظ و نگهداری درختان به مالک مساعدت کرده و تنها هزینه های مترتبه را از وی دریافت کند.

وی در پایان خواستار توجه معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در راستای توجه به بنای کاخ ها و باغ موزه ها، به موضوع صیانت و حفاظت از فضای سبز و درختان ارزشمند مجموعه های مورد تصدی خویش اهتمام شایسته داشته باشند، شد.

کد خبر 4161938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha