۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۲۰:۵۶

استاندار مرکزی:

دستیابی به صادرات ۲میلیارد دلاری در استان مرکزی امکان پذیر است

دستیابی به صادرات ۲میلیارد دلاری در استان مرکزی امکان پذیر است

اراک- استاندار مرکزی گفت: باتوجه به ظرفیت های موجود در استان مرکزی، افزایش کشورهای وارد کننده محصولات استان و دستیابی به صادرات سالانه دو میلیارد دلاری دور از ذهن نبوده و امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعلی آقازاده شامگاه دوشنبه در نشست تخصصی با صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان مرکزی در اراک، اظهار داشت: مسائل و مشکلات فعالیت تجاری و صادراتی استان مرکزی در مذاکرات و مکاتبات پیشین به اطلاع مدیران رسیده اما تشکیل اینگونه جلسات در راستای برطرف شدن مشکلات این مجموعه ارزشمند در استان موثر واقع می شود.

وی افزود: تمام تلاش مدیریت ارشد استان برطرف شدن مشکلات اقشاری مانند تولیدکنندگان، صادر کنندگان و تجار است البته در این مسیر بوروکراسی و مشکلات فراوانی وجود دارد که برگزاری چنین جلساتی در برطرف شدن این مسائل تاثیرگذاری دارد.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: بسیاری از مباحث مطرح شده در این جلسه به مقامات ارشد کشوری منتقل و در جلسات ملی بازگو شده اند، زیرا نشر این مباحث و پیگیری مداوم متقاضیان، سبب رفع این موانع می شود.

رشدی ۵۴ درصدی صادرات استان مرکزی در سال جاری

آقازاده تصریح کرد: متاسفانه همه ما در یک تار عنکبوت تنیده شده ایم که بارها مقام معظم رهبری و رئیس جمهور نیز به آن اعتراض کرده اند، اما حل اینگونه موضوع ها مسیر صادرات و تجارت را برای ما هموار می سازد، خوشبختانه استان مرکزی علی رغم وجود تمام مشکلات در هشت ماهه سپری شده امسال به رشدی ۵۴ درصدی در صادرات دست یافته که انتظار ما رشد مداوم این آمار است.

وی ادامه داد: هیچکدام از ما به دنبال این نیستیم که بر علیه هم اقدامی انجام دهیم و اعتقاد بر این است که مسیر دستیابی به اهدافمان سمت و سوی خوبی گرفته، برد صادراتی کالاهای استان مرکزی تنها تا شعاع دوهزار کیلومتری و کشورهای اطراف است که باید به دنبال گسترش آن باشیم.

استاندار مرکزی عنوان کرد: برخی از کشورهای همسایه ما اعم از سوریه و عراق در شرف رهایی از جنگ هستند که این مسئله می تواند فرصت مطلوبی برای گسترش توسعه صادرات محسوب شود، اما مسئولان استان نمی توانند به تنهایی این مسیر روشن اما دشوار را بپیمایند.

حضور هیات های تجاری خارجی در استان افزایش یابد

آقازاده بیان داشت: باتوجه به اینکه اتاق بازرگانی دچار تحولات مثبتی شده انتظار داریم تا حضور هیات های خارجی در استان افزایش یابد و به دنبال آن استان مرکزی در کشورهایی که ارتباط خوبی با این استان دارند دفتر تجاری تاسیس کند.

استاندار مرکزی اضافه کرد: ٦٠ درصد صادرات استان مرکزی به کشورهای همسایه صورت می گیرد اما این استان ظرفیت صادرات به کشورهایی مانند چین را هم دارد زیرا این کشور در برخی از عرصه های صادرات و واردات با استان مرکزی تعاملاتی دارد که باید مسیر این ارتباطات هموارتر شود.

وی ابراز داشت: باتوجه به اینکه ایران بارها اعلام کرده مرزهای صادراتی با کردستان عراق آزاد شده اما عملیات صادرات از این مناطق انجام نمی شود که باید این مسئله را در سطح کشوری بررسی کنیم و اگر به این نتیجه برسیم که کشورهای همجوار ما بیش از ٥٠ درصد تولیدات استان ما را خریداری می کنند می توانیم نسبت به انجام سرمایه گذاری در این مناطق اقدام کنیم.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: از فعالان بخش خصوصی استان مرکزی درخواست داریم در زمینه حضور تیم های اقتصادی خارجی در استان یاری رسان ما باشند و ظرفیت های دیگری اعم از کشاورزی را نیز مورد توجه قرار دهند؛ لازم به ذکر است مجموعه استانداری آمادگی حمایت از سفیرانی که ارتباطی دو جانبه با استان برقرار می کنند را دارد.

محدودیت منابع دولت سال آینده افزایش می یابد

آقازاده افزود: منابع دولت بسیار محدود است و این محدودیت منابع سال آینده افزایش می یابد، راه پیشرفت در چنین شرایطی تنها افزایش میزان صادرات است. البته برخی از اعتقادات و منش ها در عرف بین المللی، ما را از برقراری ارتباط با بعضی کشورها باز می دارد اما می توانیم با همین شرایط صادرات استان را به یک میلیارد دلار برسانیم و هدف سال آینده را بر پایه تحقق دو میلیارد دلار صادرات ترسیم کنیم.

وی ادامه داد: مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی فعالیت خود را آغاز کرده و انتظار داریم از کشورهایی که توانایی فاینانس پروژه های استانی را دارند دعوت به عمل آورد زیرا استان مرکزی در حوزه تامین و تولید نیازهای متنوع توانمند است.

استاندار مرکزی عنوان کرد: معضلات حوزه حمل و نقل محصولات تولیدی استان در جلساتی که به تازگی آغاز شده اند مورد بررسی قرار گرفته و می توانیم بگوییم با تصمیمات گرفته شده بخش عمده ای از مشکلات استان در این حوزه برطرف می شود.

آقازاده تصریح کرد: اتاق بازرگانی موظف است سفرهای پراکنده هـیات های بازرگانی خارجی به داخل استان را ساماندهی کند، مجموعه های مرتبط با خواسته تاجران خارجی را از حضور آنها مطلع سازد و هـیات های خارجی را در جریان تعداد و نوع تولیدات داخلی استان قرار دهد.

کد خبر 4169401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha