طوبی کرمانی:

تحمیل سکوت و تسلیم به معنای صلح نیست

تحمیل سکوت و تسلیم به معنای صلح نیست

دبیرکل مجمع جهانی اتحادیه زنان مسلمان گفت: تحمیل سکوت و تسلیم بر مردمی که به دفاع از حقِّ پایمال شده خود، برخاسته اند، آن صلحی نیست که پیام آورانِ صلحِ آسمانی، به آن دعوت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز گذشته اولین هم اندیشی «باز خوانی اندیشه های امام خامنه ای با موضوع صلح و عدالت» توسط مجمع جهانی صلح اسلامی با مشارکت مؤسسه انقلاب اسلامی ایران و با حضور شخصیت های علمی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

طوبی کرمانی، دبیرکل مجمع جهانی اتحادیه زنان مسلمان در این هم اندیشی گفت: در یک نگاه عالمانه، رسالت ادیان به کمال رساندن انسان هاست. از سوی دیگر کمال و سیر به سوی خیر، جز در سایه صلح و آرامش و عدالت، اگر ناممکن نباشد بسیار دشوار است.

کرمانی در ادامه با بیان اینکه اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص صلح و عدالت، آیات قرآن و آموزه های دینی است، گفت: ورود رهبری به موضوع عدالت از چشم‌انداز جایگاه و نقش ممتاز دینی بوده است و بر این اساس اولین ویژگی متمایزکننده دین از سایر منابع معرفتی، آن است که دین هدف خود را اقامه عملیِ عدالت قرار داده است و آن را هدفی برای تحقق عبودیت در حیات فردی و جمعی انسانی می‌داند. از نگاه رهبری عدالت باید گفتمان حاضر در صحنه مردم و مسئولان و به خصوص نسل‌های تازه باشد. در واقع عدالت باید همیشه نصب العین جامعه بوده و مورد مطالبه و درخواست عمومی قرار گیرد تا محقق شود.

وی با اشاره به مفهوم عدالت از نگاه مقام معظم رهبری اظهار داشت: رهبر انقلاب به سه دلیل بحث عدالت را مطرح و بر اهمیت راهبردیِ آن تاکید می‌کنند: لزوم گفتمان عمومی شدن عدالت، پرهیز از سعی و خطا در دهه چهارم انقلاب در اقامه عدالت و توجه به عنصر عدالت در پیشرفت در دوران پیشرفت جمهوری اسلامی.

استاد فلسفه دانشگاه تهران افزود: در پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به این نکته به دقّت توجّه شده است که صلح باید بر مبنای عدالت و با معرفت به کرامت انسان و به دور از اغراض قدرتمداران عالم باشد. تحمیل سکوت و تسلیم بر مردمی که به دفاع از حقِّ پایمال شده خود، برخاسته اند، آن صلحی نیست که پیام آورانِ صلحِ آسمانی، به آن دعوت کرده اند.

وی در پایان با اشاره به وظیفة رهبران دینی و نخبگان جامعة انسانی، اظهار داشت: خواص می‌توانند نقشِ خود را در زمینة ایجاد مطالبات صلحِ عادلانه در مردم، توانا سازی توده‌ها برای تصمیم سازی و مشارکت سیاسی آگاهانه، ایفا و مدیریت جامعة جهانی عهده دار باشند و باارائة طرح ها و الگوهای مناسب و گنجاندنِ آنها در دستور کار دولت ها و جامعة بین المللی، افزودن اهرم های فشار بر سلطة جهانی، تمرکز و توجّه ویژه به مسألة "صلح عادلانه" ایفاگری کنند.  این افراد بلحاظ وضعیت خاصِّ برخورداری از تواناییِ علمی، تحلیلِ شرایط، روابط اجتماعی، با یادآوریِ کرامت و عزّتِ انسانی و جایگاه الهی وی در عالم هستی، بیداریِ وجدان های خفته را بیدار کنندکه " انسان، خلیفه خدا در زمین، حامل بار امانت الهی، بهترین آفریدة خدایی که روح خدا در او دمیده شده، شایسته سجود فرشتگان،  برگزیده خدا، آزاده و مختار و در عین حال مسؤول و مکلّف، و بلاخره، موجودی، به عظمتِ همة عالم است. نخبگان به دو طریقِ مقابلة با مستکبران و نیز با شیوه هایِ برگرفته از فطرت انسانی و با باز شناسیِ انسان به خویش، اعمِّ از کرامت ها و آسیب ها، همواره در طول تاریخ، نهانخانة وجودِ انسان را مخاطب ساخته و در ایجاد و تحکیم مفاهیمِ ارزشی موفق بوده¬اند. آدمی با شناخت کرامت خویش، خود را به دنیا مشغول و به¬گناه آلوده نمی سازد. خود را کم و بی ارزش ندانسته و عزّت خویش به ثمنی بخس به سلطه گران نمی فروشد.

کد خبر 4178805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha