۲ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۱۹

در سومین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن تصویب شد:

تقسیم مأموریت دستگاهی برای تولیت راهبردهای حفظ قرآن

تقسیم مأموریت دستگاهی برای تولیت راهبردهای حفظ قرآن

چهارده دستگاه و نهاد متولی، برای تحقق راهبردهای طرح ملی حفظ در سومین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سومین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم  در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به بحث اهمیت حفظ قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: عملیات حفظ محوری‌ترین نقطه در تحولات و نهضت قرآنی کشور است. در پیش­نویس­های سند اقدامات ملی ذیل راهبردها تعریف شده بود که با توجه به آنها گزینه پیشنهادی تولیت این اقدامات و نهادهای همکار به عنوان نهادهای مجری نیز مشخص شده است.

در ادامه این نشست و پس از بحث‌های متعدد هر کدام از راهبردها و نهادهای متولی آن به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفت که با تغییراتی به تصویب رسید و مقرر شد تا طی روزهای آینده مصوبه آن به نهادها ابلاغ شود.

از جمله تغییراتی که در این جلسه برای نهادهای متولی راهبردها و اقدامات ملی لحاظ شد می‌توان به راهبرد دوم اشاره کرد. در این راهبرد که به موضوع «تشویق و زمینه‌سازی برای آشنایی کودکان زیر هفت سال با قرآن و شروع حفظ از این سنین»  مربوط است، بحث بر سر نهاد متولی این راهبرد بود. دو نهاد وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی به عنوان نهادهایی که می‌توانند در این زمینه فعالیت داشته باشند معرفی شدند که در نهایت وزارت آموزش و پرورش و مرکز مدیریت حوزه­های خواهران به عنوان گزینه تولیت این راهبرد معرفی شد.

همچنین در راهبرد چهارم نیز که در مورد «تربیت معلم و مربی حفظ قرآن و ایجاد تسهیلات و سازوکارهای لازم برای حضور حافظان قرآن در مدیریت مدارس و تدریس با تمرکز بر مراکز پیش‌دبستانی و دبستان» است، بحث‌های فراوانی در مورد تولیت بر آن صورت گرفت. در این بخش مقرر شد تا تولیت تربیت معلم رسمی بر عهده وزارت آموزش و پرورش و آموزش غیررسمی از بین وزارت ارشاد، سازمان اوقاف و سازمان دارالقرآن بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه انتخاب شود.

همچنین در راهبرد هفتم که به موضوع «ارتقاء جایگاه حفظ و حافظان قرآن در فرایندهای آموزشی، ارزیابی و ارتقای اساتید و دانشجویان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی» می‌پردازد، بحث تولیت بر عهده نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها نهاده شد.

در راهبرد ۱۳ که به موضوع «ترغیب شرکت‌ها و موسسات خصوصی و مردمی غیرقرآنی به حفظ و استفاده از حافظان قرآن» اختصاص یافته است، به جای کلمه «اتحادیه» که در پیش نویس پیشنهاد شده بود، وزارت ارشاد قرار گرفت.

راهبرد ۱۹ نیز که بحث «تبلیغ و ترویج اهمیت و اثرات حفظ قرآن در تبلیغات محیطی و شهری» می‌پردازد. نهاد سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تحت نظر وزارت کشور به عنوان متولی این راهبرد معرفی شد.

در راهبرد ۲۰ نیز که «تکریم حافظان قرآن و الگوسازی ایشان برای اقشار مختلف جامعه» را مدنظر دارد سازمان اوقاف و سازمان صدا و سیما مشترکاً به عنوان نهاد متولی معرفی شدند.

برای راهبرد شماره ۲۳ مبنی بر «استفاده از ظرفیت گروه ها و تشکل‌های مذهبی برای تبلیغ و ترویج حفظ قرآن کریم» سازمان اوقاف به عنوان نهاد متولی تعریف شده بود که پس از بحث و بررسی فراوان سازمان تبلیغات اسلامی تولیت کار را بر عهده گرفت.

در این جلسه اعلام شد که اعضا راهکارهای تحقق راهبردها را در دستگاه خود بررسی کرده و اقدامات ملی ذیل آنها را به جلسه آینده پیشنهاد دهند.

در بخش دیگری از این نشست مهدی فیض، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه الگوی تربیت حافظ در طول زمان را باید طراحی کنیم، گفت: هرمی تهیه شده است که در آن حافظ یک جزء و بالاتر در تعداد بسیار بالایی در نظر گرفته شده است و بر اساس روند کار حافظان دو جزء، سه جزء و ... دارای درصد و سهم خاصی خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه ابتدا وضع موجود احصاء می‌شود، افزود: در این طرح اعلام شده که تا پایان سال ۱۴۰۴ وضعیت باید به چه نحوی باشد. اگر قرار است ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن باید داشته باشیم، این حفظ باید با چه کیفیتی باشد. آیا این ۱۰ میلیون باید حافظ کل باشند یا کمتر، اینها در این طرح تعریف خواهد شد و آن دستگاه رصدگر نشان خواهد داد که چه میزان نسبت به برنامه تعریف شده عقب و یا جلو هستیم.

در ادامه نیز حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه ما در کار حفظ قرآن کریم سه عملیات از سه جنس متفاوت داریم، گفت: اولین عملیات سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کلان است که کار شورا است و هم اینک انجام می‌شود. عملیات دوم کارهای پشتیبانی اعم از مالی، انسانی، تبلیغاتی و ... است و عملیات سوم نیز تربیت حافظ قرآن است که محصول نهایی حافظ کل قرآن است.

وی افزود: جایی که نگران کننده است بحث پشتیبانی است که ممکن است دستگاه‌ها وظایف خود را به خوبی انجام ندهند، بنابراین به اعتقاد من اگر قرار است نظارتی هم صورت بگیرد باید در این بخش صورت بگیرد. با شاخص‌هایی که وجود دارد هر کدام از این عوامل موارد مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین در این مرحله باید سخت‌گیری بیشتر باشد چرا که کوچک‌ترین کم کاری می‌تواند به سایر مراحل و خروجی کار آسیب برساند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه در خروجی کار نیز باید صحت آمار مورد بررسی قرار گیرد، اظهار کرد: باید این مسئله که کیفیت حفظ درست است یا خیر نیز مورد بررسی قرار گیرد. ما در طرح پایشی که از دستگاه‌هایی که باید کار تربیت حفاظ را انجام دهند نگاه خواهیم کرد که ظرفیت‌ها در اختیار آنها بوده است یا خیر، به نسبت ظرفیتی که در اختیار نداشته‌اند می‌توانیم توجیهات آنها را بپذیریم. اگر اینگونه نگاه کنیم دیگر لازم نخواهد بود که بگوییم فلان دستگاه چه میزان حافظ تربیت کرده است. این جدولی که ارائه شده است تنها نسبت به دستگاه‌هایی که در خط پایان قرار دارند مورد استفاده است.

محمدی بیان کرد: ما برای دستگاه‌هایی که در قسمت سوم یا عملیات سوم نقش دارند، نقش تربیت کننده حافظ قرآن قائل می‌شویم و به عنوان مثال برای دستگاهی که در بحث پشتیبانی یا سیاستگذاری حضور داشته است، نقش تربیت کننده حافظ قرآن قائل نخواهیم شد.

گفتنی است در این جلسه علاوه بر رئیس، نایب رئیس و دبیر دیگر مدیران و کارشناسان از جمله دکتر مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، محمدحسین محمدزاده مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، حجت الاسلام خسروی مدیرکل آموزش و مشارکت­های وزارت فرهنگ، بهبودی رئیس دبیرخانه طرح­های ملی سازمان دارالقرآن دکتر عرفانی نسب رئیس دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی، استاد محمدمهدی بحرالعلوم و استاد معتز آقایی حضور داشتند.

کد خبر 4180136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha