یادداشت؛

رفاه در پرتو اعتقادات و اخلاق اسلامی شکل می گیرد

رفاه در پرتو اعتقادات و اخلاق اسلامی شکل می گیرد

رفاه گرایی در جامعه اسلامی در پرتو اعتقادات و اخلاق اسلامی شکل می گیرد. فعالیت های اقتصادی در محدوده خواست خداوند متعال و به منظور جلب رضایت او انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجموعه طرح «از نگاه نبوی (ص)»، سلسله دفاتر کم حجم و متنوعی است که با زبانی ساده و روان موضوعات مختلفی را از زاویه سنت پیامبر اکرم(ص) مورد واکاوی قرار داده است.

کتاب «رفاه گستری از منظر پیامبر(ص)» دفتر بیست و دوم از این مجموعه، به قلم محمدحسن شاهنگی در مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سامان یافته است.

در ادامه یادداشتی از شاهنگی با محوریت این کتاب آمده است:

افرادی که در طول زندگی خود تمام تلاش خودشان را جهت رفاه مادی مبذول دارند و در نتیجه تمام توان خویش را برای آن هزینه کنند، در واقع سیر وجودیشان در این سطح متوقف گشته و نتوانسته اند دروازه های افق برتر حیات را به روی خود بگشایند. آنها در این حد از حیات بازمانده به حیات انسانی دست نیافته‌اند و به همین جهت در فرهنگ قرآنی، «مُرده» خوانده می شوند و از مزایای حیات واقعی چون شنیدن، دیدن، فکرکردن و… محروم‌اند. چنین انسانهایی استعدادهای درونی خود را که به منظور بار یافتن به زندگی انسانی که در وجودشان تعبیه شده تباه کرده و سرمایه انسانی را از کف داده و از زیانکاران هستند.

برخی دیگر از مردم ضمن توجه و پرداختن به زندگی مادی و رفاه جسمی در این حد از زندگی متوقف نگشته و آن را نردبان ترقی برای نیل به مراحل برتر حیات قرار می دهند اینان با پاسخ مثبت به ندای درونی خویش و به کارگیری سرمایه های انسانی، استعداد درونی خود را شکوفا می کنند و به مراحل برتر حیات دست می یابند. این افراد از افقی برتر و با دیدی وسیع تر به داشته‌های خویش و طبیعت می نگرند و هستی برای آنان روشن می شود و معنایی دیگر می یابد. در دیدگاه اینان هستی از عمق و غنای افزون تری از آنچه در ظاهر به چشم می خورد برخوردار است و در نتیجه خوشی ها و ناخوشی ها، مطلوب ها و نامطلوب ها و محدود به مادیات نمی شود.

رفاه گرایی در جامعه اسلامی در پرتو اعتقادات و اخلاق اسلامی شکل می گیرد. اصل اعتقاد به وجود خداوند متعال و اینکه او تکالیفی را برای جامعه اسلامی و مسلمانان معین فرموده و همه باید در برابر او تسلیم محض باشند، سبب می شود که فعالیت های اقتصادی در محدوده خواست خداوند متعال و به منظور جلب رضایت او انجام شود. مسلمانان و جوامع اسلامی در انجام فعالیت های اقتصادی خود را در حال انجام وظیفه و پیروی از دستورات الهی می یابند.

اصل اعتقاد به معاد نیز موجب می شود که معنی مصداق سود، زیان، مطلوبیت، رفاه و سعادت دگرگون شده و گسترش یابد. توجه به این مطلب که فعالیت های اقتصادی ما نیز مورد حسابرسی قرار خواهد گرفت دقت محاسباتی و گزینش ما را بالا برده و سبب خواهد شد فعالیت ها را به گونه ای که مطلوب خداوند متعال است انجام دهیم. انذارها و تبشیرهایی دین مقدس اسلام در مورد احتراز از دنیاگرایی و همچنین توجه به زودگذر بودن آن و داشتن زندگی قناعت ­آمیز در عین کار و فعالیت اقتصادی موجب می شود که سودجویی، ثروت اندوزی و تجمل گرایی اعتبار خود را از دست داده و اصل تعادل در تمامی وجوه مصرف جایگزین آن می‌گردد.

کد خبر 4188376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha