۲۰ آذر ۱۳۸۵، ۱۲:۲۶

بهای نفت یک دلار کاهش یافت

بهای نفت یک دلار کاهش یافت

با وجود احتمال کاهش مجدد سقف تولید اوپک، پیش‌بینی‌ها نسبت به گرم شدن هوا در آمریکا موجب کاهش یک دلاری بهای نفت شد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از آسیوشیتدپرس، امروز در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای هر بشکه نفت خام سبک و شیرین برای تحویل در ماه ژانویه به کمتر از 62 دلار کاهش یافت، در حالی که در آخرین روز کاری هفته گذشته (جمعه) بهای نفت به 63 دلار نیز رسیده بود.

در معاملات آتی نفت گرمایی هم قیمت هر گالن (3.8 لیتر) نفت گرمایی بیش از یک دلار کاهش یافت و به 1.7 دلار رسید. بهای بنزین نیز 0.8 دلار و گاز طبیعی 18 سنت کاهش یافتند. بهای نفت برنت در بورس لندن امروز در آغاز معاملات هفتگی به 62.2 دلار رسید، که نسبت به 63.5 دلار روز جمعه کاهش 1.3 دلاری نشان می‌دهد.

بازار نفت به علت اظهارنظرهای متناقض وزرای نفت اعضای اوپک، تا حدودی نسبت به تصمیمات اعضای اوپک در اجلاس روز پنج‌شنبه نامطمئن است. برخی مقامات اوپک طی روزهای اخیر با مناسب خواندن بهای نفت بالای 60 دلار، کاهش مجدد تولید نفت این سازمان را ضروری ندانسته‌اند.

با وجود اینکه برخی از مقامات نفتی عربستان سعودی از سطح فعلی قیمت نفت ابراز رضایت کرده‌اند، اما علی النعیمی وزیر نفت این کشور نسبت به حجم بالای ذخایر نفتی کشورهای مصرف‌کننده نفت اظهار نگرانی کرد.

آمارهای جدید آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که ذخایر استراتژیک نفت 30 کشور عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی OECD در پایان ماه سپتامبر 2.76 میلیارد بشکه بوده که بالاترین سطح آن در هشت سال اخیر  و 4.5 درصد بیش از رقم سال گذشته است. این حجم ذخایر برای 55 روز مصرف نفت آنها کافی است.

انتظارات از آب‌وهوای معتدل‌تر در ایالات متحده نیز مانع افزایش قیمت نفت است. دمای هوا در شمال شرقی آمریکا، بزرگترین منطقه مصرف‌کننده نفت در ایالات متحده، طی هفته جاری معتدل بوده و بالاتر از میانگین هوای کل آمریکا بوده است.

دو سال پیش عربستان، بزرگترین تولیدکننده نفت جهان، با عرضه بیش از حد نفت به بازارهای جهانی، کمک کرد تا عرضه نفت از تقاضای آن پیشی بگیرد که نتیجه آن افزایش تدریجی ذخایر نفت آمریکا، اروپا و برخی کشورهای آسیایی بود.

اکنون وزیر نفت عربستان نیز از رشد حجم ذخایر نفت آمریکا نگران است و آن را عامل به هم خوردن توازن بازار جهانی نفت می‌داند و معتقد است 100 میلیون بشکه از ذخایر نفت آمریکا باید کاسته شود تا بازار به تعادل برسد.

کارشناسان نگرانی وزیر نفت عربستان را صحیح می‌داند، زیرا با افزایش حجم ذخایر نفتی کشورهای مصرف‌کننده، بخشی از قدرت و نفوذ تولیدکنندگان نفت بر بازار نفت به مشتریان آنها منتقل شده است.

کد خبر 419510

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha