۲۳ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۵۹

محمدی زکی مطرح کرد؛

ایرانی‌ها به‌راحتی از نوشتن می‌گذرند

ایرانی‌ها به‌راحتی از نوشتن می‌گذرند

مدیر مجموعه مطالعه دانشگاه شریف گفت: ایرانیان به راحتی از نوشتن می‌گذرند و علاقه‌ای به مکتوب کردن خاطرات ندارند به همین دلیل در مقیاس‌های بزرگ، اشتباهات را تکرار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع خاطره نویسی ایرانیان با حضور سعید محمدی زکی استاد دانشگاه شریف، نویسنده و مترجم و سیده زیبا بهروز محقق و پژوهشگر دفاع مقدس و مدرس دانشگاه از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

در ابتدای برنامه محمدی زکی با بیان اینکه ایرانیان اهل نوشتن نیستند، گفت: ایرانیان به راحتی از نوشتن می گذرند و علاقه ای به مکتوب کردن خاطرات و تجربیات خود ندارند و همین موضوع سبب می شود در مقیاس بزرگ بسیاری از اشتباهات را تکرار کنند.

وی به فقدان آموزش نوشتن در مدارس اشاره کرد و گفت: اهمیت نوشتن خاطرات برای دانش آموزان تشریح نمی شود و صرفا دروس و موضوعات تکراری در انشا به آنها آموزش داده می شود. در واقع هنوز نمی دانیم نوشتن چه تاثیراتی به همراه خواهد داشت.

مدیر مجموعه مطالعه دانشگاه شریف درباره نحوه رو آوردن به نوشتن چندین پیشنهاد مطرح کرد و گفت: باید اعتماد به نفس را در خود ایجاد کنیم و مهم نباشد که دیگران درباره ما چه فکر می‌کنند. برای اینکه تبدیل به یک نویسنده معمولی شویم، باید روزی ۱۰ کلمه بنویسیم و سعی کنیم آنها را به جمله تبدیل کنیم و در گام های بعدی تعداد کلمات را به ۱۰۰ برسانیم. نوشتن را می‌توان از خاطره نویسی رویدادهای روزانه آغاز کرد و حتی می توان از مشکلات نوشت.

در ادامه این برنامه بهروز با شرح کوتاهی از تاریخچه خاطره نویسی گفت: در گذشته رویکرد نوشتن در یک قشر خاص وجود داشته است و کتاب های ارزنده در زمینه خاطرات، تاریخ و سفرنامه وجود داشته است که نشان دهنده این است که نگاشتن مختص گروه خاصی از جامعه بوده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا ما از نوشتن هراس داریم، گفت: این موضوع بیشتر به نظام آموزش و پرورش در کشور مرتبط است. نوشتن بخشی از خلاقیت و پرورش ذهن بشر است که برای آن اهمیتی داده نشده است.

این محقق دفاع مقدس در پایان گفت: نوشتن خاطره آن را از فراموشی و تحول محفوظ می دارد و ابزاری است که توانایی برقراری ارتباط میان دانش کنونی و آینده را فراهم می آورد و از آنجایی که عینیت خارجی دارد فواید زیادی دارد .خاطره ماده خام گونه های ادبی مانند ادبیات داستانی است.

کد خبر 4198071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha