۲۴ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۳۴

کوچکی‌نژاد مطرح کرد؛

حذف کنکور باعث ۸ هزارمیلیارد ریال صرفه‌جویی در خرید کتاب می‌شود

حذف کنکور باعث ۸ هزارمیلیارد ریال صرفه‌جویی در خرید کتاب می‌شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بخش بزرگی از کتاب‌های کمک‌درسی مورد استفاده دانش آموزان مربوط به کنکور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع رشد بی رویه کتاب های کمک درسی و آسیب های آن با حضور فریبا کیا معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهشی و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و ارتباط تلفنی با جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

در آغاز این برنامه کیا به نقش سازمان پژوهش کتب آموزشی اشاره کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش برای مواجهه با تولید بی رویه کتاب های کمک درسی بازار نشر  ، از سال ۸۷  شروع به اجرای طرحی تحت عنوان ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی  کرده است و در سال ۸۹ این طرح را به عنوان یک مصوبه و آیین نامه ساماندهی منابع تربیتی (مصوبه ۸۲۸ ) درآورد.

وی افزود: سازمان بر اساس این مصوبه برای کتب آموزشی که وارد مدارس می شوند چاره اندیشی کرد. بر این اساس به تمام ناشران بخش دولتی و غیر دولتی که کتاب های کمک آموزشی چاپ می کنند فراخوان داده شد تا آثار خود را به سازمان ارسال کنند.

معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهشی و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: کتاب های ارسالی تحت بررسی ۲۰۰ کارشناس خبره و آشنا به اهداف برنامه درسی و همچنین معلمان مجرب و آزموده در گروه های کاری تخصصی قرار می گیرد.کتاب هایی که حداقل شرایط قابل قبول و استاندارد را دارند به عنوان کتاب مناسب در مجلاتی به نام کتابنامه رشد مطرح می شوند. این مصوبه قانونی همراه با کتابنامه رشد به تمام مدارس و ادارات کل کشور ابلاغ و ارسال می شود .همچنین تمام اطلاعات در سایت سامان کتاب بارگذاری شده است.

کیا با تاکید بر اینکه عوامل تبلیغی نقش بزرگی در انتخاب کتب کمک درسی دارند، گفت: مدیر مدارس و بخش های مختلف آموزش و پرورش نظارت دارند اما نمی توانیم ادعا کنیم که در هیچ مدرسه ای کتاب غیر استاندارد وجود ندارد. بنابراین نقش سازمان ها در فرهنگ سازی این موضوع بسیار اهمیت دارد.

در ادامه این برنامه جبار کوچکی نژاد در ارتباط تلفنی با این برنامه، ضمن بیان اینکه بخش عظیمی از هزینه ای که خانواده ها برای کتاب های کمک درسی متحمل می شوند مربوط به کنکور است، گفت: با تدابیر مجلس و  تصویب قوانین مربوطه در خصوص حذف تدریجی کنکور حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد ریال صرفه جویی برای خانواده ها ایجاد می شود.

وی افزود: بسیاری از کتاب های کمک آموزشی توسط سازمان پژوهش کتب درسی منتشر می شود. کتاب های دیگری که در بازار وجود دارد نیز باید به تایید خبرگانی که در این سازمان حضور دارند برسد. این در حالی است که بخشی از کتاب های موجود در بازار مورد بررسی کارشناسان این سازمان نمی رسد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: نمایندگان مجلس دائما مدارس را مورد بازدید قرار می دهند و اگر در خصوص کتاب های کمک درسی متوجه آسیب شوند یقینا این موضوع به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع داده خواهد شد.

کوچکی نژاد با بیان اینکه کمیسیون آموزش به صورت مداوم بر کتاب های کمک درسی نظارت دارد، گفت: اعضای سازمان پژوهش و تالیف کتب درسی در کمیسیون آموزش حضور می یابند و ارتباط به صورت مستمر جریان دارد و هر جا که احساس شود کتابی مضر است حتی وزیر نیز احضار می شود و از او توضیح خواسته می شود.

کد خبر 4199201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha