۲۴ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۲۶

مدیر گروه صنایع غذایی دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان:

کم کردن نمک و روغن در صنایع غذایی نیازمند برنامه‌ریزی است

کم کردن نمک و روغن در صنایع غذایی نیازمند برنامه‌ریزی است

اصفهان - مدیر گروه صنایع غذایی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کاهش نمک، روغن و شکر در صنایع غذایی نیازمند برنامه ریزی جدی است.

‌مریم میرلوحی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: امروز با حجم بالایی از مصرف شکر، نمک و روغن در صنایع غذایی مواجه ایم که لازم است که این فرهنگ سازی از کارخانجات آغاز شود.

وی بیان داشت: امروزه صنعت کنسروسازی در سطح دنیا رو به پیشرفت است و این در حالی است که در کشور، فرهنگ غالب برای عدم استفاده از کنسروها است.

مدیر گروه صنایع غذایی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اظهار اینکه این تفکر که کنسروها به خاطر استفاده از مواد نگهدارنده به مدت طولانی قابل نگهداری هستند و از این نظر نباید از مواد کنسرو شده استفاده کرد، افزود: اینکه کنسروها ارزش غذایی پایینی دارد، یک تفکر اشتباه است.

وی اعلام کرد: با توجه به اینکه در فرآیند کنسروسازی در پروتئین ها و کربوهیدرات ها تغییر چندانی ایجاد نشده و حتی برخی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها نیز طی این فرآیند تغلیظ می‌شود در برخی از کشورها بر مصرف فرآورده‌های کنسروی توصیه می‌شود.

میرلوحی ادامه داد: مواد کنسرو شده از نظر بهداشتی هیچ مشکلی ندارند و مصرف کنندگان برای اطمینان خاطر می توانند به تمام علائم بهداشتی که روی قوطی های کنسرو وجود دارد اطمینان حاصل کنند.

وی با اشاره به اینکه در فراینده کنسروسازی استاندارد میکروب کشی صورت گرفته و خطر بروز بوتولیسم از بین می‌رود، اضافه کرد: اگر توصیه به جوشاندن کنسرو به مدت ۲۰ دقیقه قبل از مصرف شده است، از بین بردن سم میکروبی احتمالی موجود در قوطی کنسرو است که در موارد نادر این مسئله وجود دارد.

مدیر گروه صنایع غذایی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: فرآورده‌های کنسرو شده صنعتی از نظر ایمنی میکروبی و ایمنی شیمیایی با بسیاری از مواد غذایی مناسب قابل مقایسه است.

وی ایمنی را امری نسبی دانست و افزایش ضریب ایمنی را از مهمترین مسائل تولیدکنندگان و سازمان های ناظر دانست و گفت: لازم است، یک سیستم دقیق ثبت و گزارش‌دهی از نقش مواد غذایی در ایجاد بیماری ها، بانک اطلاعاتی و نشر رسمی اطلاعات مربوط به ایمنی محصولات مورد آزمایش از طرف سازمان‌های ناظر و حتی بخش خصوصی ایجاد شود.

کد خبر 4199344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha