۲۷ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۲۳

محمد صاحبی مطرح کرد؛

نظامی گنجوی شاعری موفق در شیوه بیان شعر است

نظامی گنجوی شاعری موفق در شیوه بیان شعر است

یک عضو هیئت علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی نظامی را شاعری موفق در شیوه بیان معرفی کرد و گفت: نظامی شاعری با درجه بسیار بالا از زهد و پاکدامنی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه ادبی صورت ماه با محوریت موضوع شعر نظامی گنجوی با حضور میرمحمد صاحبی، سپیده موسوی و زیبا بهروز از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

صاحبی در ابتدای این برنامه، نظامی را مردِ شیوه بیان نامید و گفت: از منظر بنده نظامی بیشتر مرد شیوه بیان است تا ژرفای اندیشه! و نویسندگان را می توان به دو دسته بیان گرا و ژرف گرا تقسیم بندی کرد. اکثر شعرای معروف بیان گرا هستند. شعرای ژرف گرا کمتر شناخته شده هستند؛ همچون فرخی یزدی که در دوران معاصر می زیست.

این پژوهشگر درباره سبک آذربایجانی در شعر فارسی گفت: در کتاب های جدید همچون کتاب سبک شناسی شعر فارسی اثر دکتر شمیسا به سبک آذربایجانی اشاره شده که ما بین سبک خراسانی و عراقی است. نظامی یک شاعر با درجه بسیار بالا از زهد و پاکدامنی است و حتی پادشاه جرات نمی کند در حضور او شراب بنوشد.

در ادامه این برنامه سپیده موسوی، پژوهشگر ادبی گفت: نظامی یکی از قله ها و پایگاه های شعر و ادب فارسی است و در کنار شعرایی همچون سعدی و حافظ، منظومه سرایی عاشقانه را بعنوان مشخصه ای شعری داراست. روح حماسی بیان و سخن نظامی، ذهن شنونده های آثار او را نا خود آگاه به سمت فردوسی می برد اما یکی از ویژگی های شعر سبک آذربایجانی، باستان گرایی و علاقه به وطن است که در شعر نظامی و دیگر شاعران این سبک مشاهده می شود.

وی همچنین گفت: نظامی بزرگان ایران قبل از اسلام را در دل منظومه های خود به تصویر می کشد؛ مثل بهرام گور در کتاب هفت پیکر که دلیل بر اینست که او به روحیه وطن گرایی و میراث فرهنگی علاقه مند است. مبدع برخی سبک ها، ملک الشعرای بهار بوده و چون بیشترین سبک در منطقه خراسان گوینده و شنونده داشته با عنوان خراسانی نام گرفته است. بعدها سبک عراقی وارد می شود و در کنار آن یکسری سبک های کوچک تر وجود دارد که استقلال خود را داراست ولی بدان اندازه بزرگ نیست که از سایر سبک ها جدا و منفک شود. مثل سبک آذربایجانی که ویژگی هایی از سبک خراسانی و درون گرایی سبک عراقی را داراست.

زیبا بهروز، پژوهشگر ادبی نیز با اشاره به ابعاد هنری شخصیت نظامی گفت: در برخی مواقع بعد حماسی نظامی نیز در منظومه هایی که بدان پرداخته است، به ذهن متبادر می شود.

این مدرس دانشگاه روحیه غنایی نظامی را برجسته تر از سایر ویژگی های این شاعر نامی برشمرد و افزود: شیوه بیان احساس در کنار خرد جمع تضادی را ایجاد کرده که در نظامی بسیار بارز است.

بهروز در پایان گفت: نظامی در ۵ گنج خود درخشیده است و با نگاهی کلی حضور نظامی را در این ۵ گنج می بینیم و انعکاس شخصیت شاعر بصورت واقعی در این گنج ها با ماهیت های کلی مشاهده می شود.

کد خبر 4202159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha