۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۵۱

محبوب مطرح کرد؛

چالش اصلی در حوزه مطالعه دسترسی کم مردم به کتاب است

چالش اصلی در حوزه مطالعه دسترسی کم مردم به کتاب است

مدیرکل برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت:چالش اصلی ما دسترسی کم مردم به کتاب است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع «سرانه پایین مطالعه، فاجعه فرهنگی» با حضور سیامک محبوب مدیرکل برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور و کارشناس مطالعات خواندن از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

محبوب در ابتدا با بیان اینکه برای سنجش سرانه مطالعه روش‌های مختلفی وجود دارد اما مشکل ما سر سنجش و تعریف و هدفگذاری است عنوان کرد: ما در تعیین شاخص از دل سرانه مطالعه ناتوانیم چرا که در مورد بالا و پایین بودن سرانه مطالعه زیاد صحبت می‌کنیم ولی در مورد مفهوم آن توافق نداریم.

وی افزود: کسانی که در حوزه ادبیات  و هنر فعالیت می‌کنند مطالعه آزاد در اوقات فراغت را جزو سرانه مطالعه حساب می‌کنند، افرادی که در سطح مدیریتی کشور قرار دارند سرانه مطالعه را در راستای انقلابی‌گری و تدین به حساب می‌آورند و آن‌هایی که در فضای نشر هستند سرانه مطالعه را تیراژ در نظر می‌گیرند بنابر این باید مفهوم کشوری مشخصی را برای این مسئله در نظر بگیریم.

مدیر کل برنامه ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور گفت: عدم مطلوبیتی در میزان مطالعه ما وجود دارد ولی باید در این خصوص برنامه‌ریزی کنیم چرا که ما برای این قضیه دنبال لفاظی نیستیم بلکه باید مفاهیم را سنجیده و هدف گذاری کنیم. هدف ما این است که مردم کتاب بخوانند و انتفاعی به جامعه برسد و برای این منظور چهار روش از جمله کتابفروشی‌ها، کتاب خانه‌های عمومی، دکّه‌ها و اینترنت پیش روی ماست که همه اینها ارزشمند هستند. ۲۰ درصد از مردم به کتابخانه‌های عمومی‌دسترسی دارند. کتابخانه‌های عمومی‌ما باید رشد کرده و از لحاظ زیر بنایی توسعه پیدا کنند.

محبوب ادامه داد: ما از مجموع ۴۰ میلیون کتاب نزدیک به ۳۰ میلیون امانت سالانه داریم یعنی ۷۰ درصد از کتابها استفاده می‌شوند و بخشی از کتاب‌ها امانت مستمر ندارند مجموعه سازی ما مشکل دارد و ما این مسئله را انکار نمی‌کنیم. با جشن و مسابقه فقط می‌توانیم به مردم تلنگر بزنیم ولی وقتی مردم اراده خواندن می‌کنند باید کتاب فروشی هم مثل سوپر مارکت به راحتی در اختیارشان باشد.

وی در پایان گفت: ما باید سطح اصطحکاک کتاب با مردم را بالا ببریم. اگر مردم به راحتی بتوانند به کتابهای مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند مشکل حل می‌شود. چالش اصلی ما دسترسی کم مردم به کتاب است. رسانه به جای اینکه بگویند مردم کم کتاب می‌خوانند، به این نکته توجه داشته باشند که باید دسترسی و زیر ساخت‌ها را درست کنیم تا مردم دسترسی بیشتری به کتاب داشته باشند.

کد خبر 4206985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha