۲ بهمن ۱۳۹۶، ۲۰:۱۴

رئیس محیط زیست شهرداری تهران عنوان کرد:

تاکید بر اجرای پروژه ها به صورت پایدار و سازگار با محیط زیست

تاکید بر اجرای پروژه ها به صورت پایدار و سازگار با محیط زیست

رئیس مرکز مدیریت محیط زیست شهرداری تهران گفت: هدف از ارزیابی اثرات محیط زیستی متوقف کردن پروژه ها نیست بلکه اجرای آن ها به صورت پایدار و سازگار با محیط زیست است.

به گزارش خبرگزاری مهر، صدرالدین علیپور رئیس این مرکز در نشست مشترکی که پیرامون انجام مطالعات توجیه فنی، اقتصادی، زیست محیطی و غیره کلیه طرح ها و پروژه های عمرانی و زیربنایی شهرداری تهران با حضور مسئولان و مدیران شهری مجموعه شهرداری برگزار شد گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر پیوست های محیط زیستی مطابق با ماده ۳۸ برنامه ششم توسعه، حفاظت از محیط زیست و نظارت بر ارزیابی زیست محیطی(EIA) پروژه ها در اولویت امور قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه باید مشخصاً بدانیم که هدف از اجرای پروژه چیست، در چه مکانی به بهره برداری می رسد، چه تاثیراتی بر محیط زیست منطقه دارد و در نهایت راه حل و راهکار مناسب جهت رفع و کاهش اثرات منفی چیست گفت: در مطالعات فوق به منظور پیشبرد هرچه بهتر اهدافمان وضعیت اجتماعی منطقه نیز باید مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان به انتظارات شهروندان از اجرای پروژه موردنظر پی برد.
رئیس مرکز مدیریت محیط زیست خاطرنشان ساخت: با توجه به تاکید شهردار تهران بر موضوع بررسی و ارزیابی پیامدهای احتمالی اجرای پروژه ها و تنظیم یک مکانسیم اجرایی مناسب، واقعی و قابل اجرا برای آن ها، مساله ارزیابی زیست محیطی بسیار حائز اهمیت بوده به طوریکه همواره تاکید شورای اسلامی شهر تهران بر ارائه مطالعات توجیه محیط زیستی هر پروژه قبل از تصویب آن است.
 علی¬پور گفت: بر این اساس مرکز مدیریت محیط زیست یک آیین نامه اجرایی جهت ارزیابی محیط زیستی پروژه ها تدوین و به تصویب شورا رساند که تمامی بخش های شهرداری تهران ملزم به رعایت آن هستند.
وی افزود: طبق این آیین نامه، پروژه ها به دو گروه تقسیم می شوند،گروه اول پروژه¬هایی هستند که قانوناً باید مورد مطالعات EIA قرار گیرند مانند مراکز بازیافت، بزرگراه ها، کشتارگاه ها و طرح های گردشگری و گروه دوم شامل پروژه هایی است که در غربالگری اولیه براساس دستورالعملی مشخص و دقیق انتخاب شده اند.
رئیس مرکز مدیریت محیط زیست ادامه داد: در مطالعات EIA یک برنامه پایش و مدیریتی ارائه می شود که نشان می دهد پروژه در طول عمر بهره برداری خود، چه تاثیراتی روی محیط می¬گذارد. در حقیقت این برنامه موجب پیشرفت پروژه به صورت همگام و همراه با محیط زیست میشود.
عل¬پور تاکید کرد: آن چیزی که در ابتدا حائز اهمیت است هدف و نیاز از اجرای پروژه و ضرورت انجام آن است که در ارزیابی های اولیه ضریب و شدت اهمیت پروژه در یک کمیته فنی متشکل از کارشناسان متخصص بررسی می¬شود.
وی همچنین خاطرنشان ساخت: هدف از مطالعات EIA اخلال در روند پروژه ها و یا متوقف کردن آن ها نیست بلکه قصد، اجرای پروژه ها به صورت پایدار و سازگار با محیط زیست است که تمامی اثرات اجتماعی، محیط زیستی، اقتصادی، فنی و ... پروژه باید در کنار یکدیگر مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
رئیس مرکز مدیریت محیط زیست با اشاره به حساس بودن موقعیت شهر تهران گفت: باید هماهنگی و ارتباط بین تمامی بخش های متولی اجرای یک پروژه بسیار دقیق و تنگاتنگ باشد، همچنین استانداردها و الزامات محیط زیستی باید در مراحل ابتدایی و بهره برداری پروژه رعایت و در صورت نیاز راهکارهای اصلاحی جهت کاهش اثرات منفی پروژه ارائه شود که این امر نیاز به تعهد دستگاه های متولی دارد.
وی در پایان اظهار کرد: موضوع حفظ محیط زیست باید از قالب تشکیل جلسه و کمیته خارج و وارد مرحله اجرا شود چراکه توسعه پایدار محور اصلی تمامی فعالیت ها و اقدامات در سراسر دنیاست. 
امید است تا با مشارکت همه بخش ها به اهدافمان در نیل به شهر پایدار هوشمند برسیم.

کد خبر 4207313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha