۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۱۶

رایزن جمهوری اسلامی ایران در بلاروس:

ظرفیت همکاری‌های مشترک تجاری بین گلستان و بلاروس وجود دارد

ظرفیت همکاری‌های مشترک تجاری بین گلستان و بلاروس وجود دارد

گرگان- رایزن ایران در بلاروس بابیان اینکه گلستان ظرفیت همکاری های مشترک تجاری بین گلستان و بلاروس وجود دارد از نبود شرکت تخصصی که برند ایرانی رابا ذائقه بلاروسی تولید و عرضه کند، انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر چهارشنبه نشست توسعه صادراتی و بازرگانی ایران و بلاروس با بررسی ظرفیت های گلستان با حضور تجار و بازرگانان استان گلستان برگزار شد.

این نشست پیرو چهاردهمین کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس که دوم و سوم بهمن در تهران برگزار شده بود، با حضور رایزن ایران در کشور بلاروس با هدف تحکیم و تعمیق توسعه همکاری های دو جانبه فی مابین دو کشور و استان گلستان به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گرگان برگزار شد.

رایزن جمهوری اسلامی ایران در بلاروس ابتدا به موقعیت کشور بلاروس در منطقه اشاره و اظهار کرد: دو کریدور بزرگ حمل و نقل (محور مسکو – برلین و یونان – فنلاند) از بلاروس می گذرد و این کشور ظرفیت مناسبی در حوزه نفت و گاز و همچنین پتروشیمی دارد.

علیرضا سیحون با اشاره به اینکه بلاروس در سال گذشته برای نخستین بار نفت خام صادر کرد، افزود: بیشتر تولیدات این کشور در زمینه تولید ماشین آلات تخصصی کشاورزی، برش ریخته گری، قطعات فولادی، صنعت ریلی و لوکوموتیو و ... بوده است.

۷ قرارداد در زمینه تجارت و صادرات منعقد شد

وی از تولید محصولات الکترونیکی و ماشین آلات کشاورزی به عنوان یکی از ظرفیت های مهم بلاروس نام برد و به بخشی نتایج چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و بلاروس اشاره کرد و از انعقاد هفت قرارداد در زمینه تجارت و صادرات خبر داد.

وی ادامه داد: قرارداد سه هزار اتوبوس ماز، اتوبوس برقی و صادرات یک هزار سمند و افزایش آن به پنج هزار دستگاه و توسعه همکاری در حوزه صنایع دارویی و پزشکی و همکاری مشترک در تولید و صادرات دستگاه های الکترونیکی (دستگاه مونیتور علائم حیاتی بیماران) و همچنین تولید داروهای ضد سرطان و ام اس و بیماری های خاص و ... از مهم ترین مفاد قراردادهای منعقد شده است.

سیحون از بلاروس به عنوان یکی از تولیدکننده عمده گوشت قرمز گاوی، محصولات لبنی، کره و شیرخشک نام برد و اضافه کرد: هم اکنون ۹۰ درصد گوشت قرمز و محصولات لبنی این کشور به روسیه صادر می شود و بلاروس به دنبال بازارهای جدید برای صادرات این محصولات است.

وی با بیان اینکه بیشتر تجار خرد و بازرگانان ایرانی سراغ صادرات مواد غذایی، کشمش و خرما و محصولات کنسروی و ماکارونی به بلاروس می روند از نبود شرکت های بزرگ که به طور تخصصی برند ایرانی را با ذائقه بلاروسی تولید و عرضه کنند انتقاد کرد.

با روش های سنتی نمی توان در حوزه تجارت کار کرد

رایزن جمهوری اسلامی ایران در بلاروس با بیان اینکه بلاروسی ها خشکبار ایران را کالای لوکس می دانند و محصولات ایرانی برند خوش نام در این حوزه هستند، تصریح کرد: برای شناساندن این محصولات در سبد مردم عادی باید کار انجام شود و دیگر با روش های ساده و سنتی و تحویل کانتینر نمی شود در حوزه تجارت کار کرد.

وی از بلاروس به عنوان کشور پیشرفته در حوزه باری های رایانه ای نام برد و گفت: با رفع مشکلات مالی، بانکی و گمرکی به زودی شاهد افزایش صادرات خدمات فنی مهندسی، روند صادرات کالایی و توسعه همکاری های صنعتی  با این کشور خواهیم بود.

سیحون مسائل بانکی و گمرکی را یکی از دلایل کندی روند مبادلات تجاری دو کشور در سال های اخیر برشمرد و تاکید کرد: این مشکل تا حدود زیادی رفع شده و انتظار می رود در بحث بازرگانی و تجارت دو کشور به رشد دست یابند.

وی با اشاره به وضعیت تجاری بین دو کشور ایران و بلاروس در سال های گذشته و حال حاضر ادامه داد: مبادلات تجاری ایران و بلاروس در سال های اخیر بیشتر در زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی و همکاری های صنعتی متمرکز بوده است.

سیحون با اشاره به همکاری های صنعتی دو کشور به ویژه در بحث ماشین آلات نقلیه سنگین، حمل و نقل، ماشین آلات معدنی و... یادآور شد: ظرفیت های خوبی در این زمینه وجود دارد و این همکاری ها در حال گسترش است.

رایزن جمهوری اسلامی ایران در بلاروس تصریح کرد: علاوه بر این هم اکنون ظرفیت گسترش فعالیت های تجاری در خصوص افزایش صادرات محصولات باغی، خشکبار، محصولات پتروشیمی، صنایع پلاستیک و قطعات ماشین آلات با این کشور فراهم است.

وی عنوان کرد: در بحث سایر همکاری های فی مابین، تولیدکنندگان و تجار ایرانی می توانند از تجربیات کشور بلاروس در حوزه کشاورزی صنعتی و دامپروری صنعتی استفاده کرده و فعالیت های مشترکی داشته باشند.

روند رو به رشد اقتصادی در بلاروس

سیحون با اشاره به علاقه ‌مندی در این کشور در زمینه سرمایه ‌گذاری صنایع تبدیلی کشاورزی بیان کرد: بلاروس یک کشور صنعتی و صادراتی و از قطب‌های سرمایه‌ گذاری و صادرات کشورهای CIS است و زمینه برای صادرات و مراودات تجاری در این کشور با ایران و به ویژه تجار گلستانی فراهم است.

سیحون در بخش بعد به سوالات تجار و بازرگانان گلستانی در حوزه خط مستقیم پروازی و گسترش روابط دو جانبه در حوزه گردشگری به ویژه گردشگری سلامت و عرضه محصولات صنایع دستی گلستان و همچنین سهولت فضای کسب و کار در بلاروس پاسخ داد.

رایزن جمهوری اسلامی ایران در بلاروس با تاکید بر اینکه باید نمایشگاه ها و فروشگاه های عرضه مستقیم صنایع دستی گلستان در بلاروس دائر شود، گفت: بلاروس از کشورهای موفق در حوزه گردشگری سلامت است و خدمات درمانی ارزان قیمتی دارد اما زمینه همکاری های دو جانبه در این حوزه بین بلاروس و استان گلستان فراهم است.

وی با بیان اینکه بلاروس از کشورهایی است که دارای کمترین فساد اداری در بین کشورهای همسایه خود است، تاکید کرد: در حوزه سهولت فضای کسب و کار در این کشور در برخی حوزه ها بلاروس رتبه خوبی دارد و در برخی موارد با بروکراسی های اداری مواجه است.

سیحون با یادآوری اینکه درآمد سرانه بلاروس حدود ۱۷ هزار دلار و معادل ایران است، ادامه داد: بلاروس از نظر رده بندی جهانی همسطح ایران است در حالی که از منابع معدنی بسیاری برخوردار نیست و مهم ترین منبع معدنی آن پتاس است.

وی با بیان اینکه بلاروس تنها از طریق صنعت و کشاورزی به این رتبه رسیده و اقتصاد رو به رشد دارد از این کشور به عنوان یکی از پر آب ترین کشورهای جهان نام برد.

کد خبر 4209230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha