۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۷:۵۸

چالشی به نام جلسات بدون مصوبه

ضعف دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی لرستان/ مطالباتی که بر زمین ماند

ضعف دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی لرستان/ مطالباتی که بر زمین ماند

خرم‌آباد- انفعال دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی لرستان طی سال‌های اخیر موجب شده که شاهد روی زمین باقی ماندن مطالبات و دغدغه‌های رئیس این شورا، نخبگان و مردم باشیم.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: عملکرد دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی به عنوان مهم ترین شورای راهبردی و سیاست گذاری در حوزه فرهنگ استان لرستان به رغم همه پیگیری ها و توجهات ویژه نماینده ولی فقیه در استان لرستان همچنان تا نقطه مطلوب فاصله دارد.

مروری گذرا بر فعالیت های دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی طی سال های اخیر نشان می دهد که حرکت ملموسی در حوزه فرهنگ عمومی توسط این دبیرخانه پیگیری نشده و فعالیت های صورت گرفته در این شورا نیز تاکنون با پیگیری های جدی نماینده ولی فقیه در استان و حرکت های بخشی و مجزای هر کدام از دستگاه های عضو بوده است.

دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی به عنوان مسئول پیگیری مصوبات و متولی هماهنگی و ایجاد تعامل میان دستگاه های فرهنگی استان طی سال های اخیر دچار انفعال شده و جز برنامه های روزمره دستور کار جدی در جلسات این شورا ارائه نکرده است.

در این میان مطالبات رئیس شورای فرهنگ عمومی استان لرستان در بخشهای مختلف اعم از ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی، پیگیری برای تبیین و گفتمان سازی بیانات رهبر معظم انقلاب، رصد مستمر فضای فرهنگی جامعه، جریان شناسی فرهنگی، فرهنگ سازی استفاده از شبکه های اجتماعی، مقابله با مصادیق ترویج فرهنگ غربی، ترویج فضیلت ها و نیکی ها و ... همه و همه مواردی است که به رغم تاکیدات صورت گرفته توسط آیت الله سید احمد میرعمادی متاسفانه از سوی دبیرخانه حرکت چندان قابل توجهی در مسیر تحقق آنها صورت نگرفته است.

مطالبات نماینده ولی فقیه در لرستان از شورای فرهنگ عمومی

یکی از مسئولیتهای شورای فرهنگ عمومی جریان شناسی فرهنگی است، شورای فرهنگ عمومی در استان وظیفه دارد که جریان ها را بشناسد و آنها را بشکافد.

شورای فرهنگ عمومی دیده بان جبهه فرهنگی محسوب می شود، باید هجمه های فرهنگی و اقتصادی دشمن را بشناسد. جایگزین کردن فرهنگ بیگانه به جای فرهنگ دینی و بومی از ترفندهای دشمن در هجمه فرهنگی بوده و در این راستا مسئولیت شورای فرهنگ عمومی استان در این زمینه بسیار سنگین است.

اعتمادسازی، امیدآفرینی وتحکیم نظام خانواده جزو وظایف امروز شورای فرهنگ عمومی است.

فعالیت فرهنگی بر محور قرآن، عترت و در سنگر مسجد از اولویت های شورای فرهنگ عمومی باشد چرا که به طور حتم فعالیت فرهنگی بر محور قرآن و عترت مصونیت بخش خواهد بود.

شورای فرهنگ عمومی بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری را در رابطه با سبک زندگی پیگیری کند. مقابله با تهاجم فرهنگی، راههای مقابله با جنگ نرم، مسئله اقتصاد مقاومتی، جهاد اقتصادی و ... را شورای فرهنگ عمومی به صورت اساسی و هدفمند دنبال کند.

برنامه سازان فرهنگی باید با برنامه های جذاب فرهنگی جلوی بحران تزلزل نظام خانواده را بگیرند.

مسئولیت شورای فرهنگ عمومی جلوگیری از ترویج فرهنگ غربی در جامعه است. رواج فرهنگ غربی منجر به از بین رفتن اعتقادات دینی و ایجاد فساد در اخلاق و جامعه شده و هشدارهای مقام معظم رهبری در رابطه با کاهش ازدواج، افزایش طلاق، کاهش موالید و ... به دلیل ترویج این فرهنگ در جامعه است.

اصالت دادن به ارزش ها با استفاده از آموزه های دینی، اخلاقی و انقلابی در جامعه یکی از وظایف مهم شورای فرهنگ عمومی است. مرجعیت قائل شدن برای فرهنگ دینی به عنوان یک اصل و بنیان اساسی در زمینه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... از وظایف مهم شورای فرهنگ عمومی است.

تلاش برای از بین بردن نمادهای غربی که وارد فرهنگ جامعه شده اند از وظایف مهم شورای فرهنگ عمومی محسوب می شود.

ایجاد کارگروهی برای جلوگیری از افزایش نرخ طلاق در استان لرستان، بهره گیری از آموزه های دینی، مشارکت جدی نهادهای حمایتی، تقویت مراکز مشاوره، بهره گیری از ظرفیت مطبوعات و خبرگزاریها، فضا سازی تبلیغاتی از سوی شهرداریها و ... در حوزه فرهنگ عمومی ضروری است.

شورای فرهنگ عمومی باید نیکی ها و فضیلتها را در جامعه رواج داده، توانمندیها، خوبی ها و خدمات را بیان کرده و یاس و ناامیدی را از جامعه دور کند.

پرداختن به اهمیت نظم، قانون مداری، قوانین شهروندی، اخلاق و اصول مرتبط با تحکیم بنیان خانواده از وظایف شورای فرهنگ عمومی است.

 آنچه که از دستگاه های فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی انتظار می رود این است که سیاست های ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری را گفتمان سازی کنند.

از ابتدای امسال بالغ بر ۵ جلسه شورای فرهنگ عمومی در لرستان برگزار شده و مصوبات و مباحث مطرح شده در این جلسات هنوز نمود عینی نیافته است.

امروز بار دیگر جلسه شورای فرهنگ عمومی محل ارائه مطالب تئوری بود که راهکاری برای عملیاتی شدن آنها در جامعه ارائه نشد تا شاهد استمرار انفعال این شورا در قبال مسائل فرهنگ عمومی جامعه باشیم؛ موضوعی که مورد انتقاد نماینده ولی فقیه در لرستان، استاندار لرستان و اعضای شورای فرهنگ عمومی استان قرار گرفت.

آیت‌الله سید احمد میرعمادی نماینده ولی فقیه در لرستان در این جلسه با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی برای تحول فرهنگی و صیانت فرهنگی در جامعه نیازمند به یک دبیرخانه فعال و قوی است، اظهار داشت: این دبیرخانه باید با محوریت چند شخص فرهنگی فعالیت کند.

بر اساس آیین نامه شورای فرهنگ عمومی باید کمیسیون‌های تخصصی این شورا تشکیل شود

وی بابیان اینکه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی لرستان باید فعال باشد، کار کند و محتوای فرهنگی تهیه کند تا اعضای شورا روی آن مسائل نظر بدهند، تصریح کرد: باید کمیسیون‌های تخصصی فرهنگی تشکیل شود و این موضوع در آیین‌نامه شورا هم آمده است.

شورای فرهنگ عمومی استان مصوباتی ندارد

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تأکید بر اینکه انتظار داریم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی را فعال کند، افزود: شورای فرهنگ عمومی استان مصوباتی ندارد و این‌یک ضعف است، علت هم این است که از قبل راهکارها، نقطه نظرات و محتواهای فرهنگی برای ارائه در شورا آماده نشده است.

فعالیت دبیرخانه شورا تنها به ارائه موضوع جلسات محدود نشود

آیت‌الله میرعمادی بابیان اینکه فعالیت دبیرخانه شورا تنها به ارائه موضوع جلسات محدود نشود، تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی نیاز به یک دبیرخانه مستقل دارد، نیازمند به مکان مشخص و مسئول مشخص است.

وی با اشاره به اینکه اداره کل ارشاد لرستان باید امکانات ویژه‌ای را به این حوزه اختصاص دهد تا ارتقای فرهنگی در جامعه را شاهد باشیم، خاطرنشان کرد: مصوبات شورای فرهنگ عمومی از سوی استاندار ابلاغ می‌شود و لازم اجرا است، استاندار لرستان دستور فعال شدن دبیرخانه شورا را بدهند تا بر اساس آیین‌نامه اقدام شود و کمیسیون‌های تخصصی تشکیل شوند.

کلی‌گویی‌ها راهکاری را در پی ندارد

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تأکید بر اینکه کلی‌گویی‌ها در جلسات شورای فرهنگ عمومی راهکاری را در پی ندارد، یادآور شد: راهکارهای کلی در کتاب‌ها و نشریات و ... بارها تکرار شده و همه از آن‌ها اطلاع دارند، در جلسات شورای فرهنگ عمومی باید مصوبات مشخصی بر اساس موضوع جلسه ارائه شود و سهم دستگاه‌های مختلف در اجرای آن مصوبات مشخص شود.

آیت‌الله میرعمادی خاطرنشان کرد: باید مطابق با بودجه و امکانات تصمیم‌های منطقی بگیریم.

در شورای فرهنگ عمومی باید دستورالعمل از قبل مطالعه شده و از قبل مصوباتی نیز در ذهن اعضای جلسه وجود داشته باشد

سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز با اشاره به اینکه در کل کشور شوراهای متعددی تشکیل‌شده و در هر موضوعی شورایی وجود دارد، اظهار داشت: متأسفانه مشکل ساماندهی شوراها را داریم؛ در سطح ملی برای ساماندهی شوراها باید تلاش شود.

وی بابیان اینکه البته با همین شرایط موجود هم باید کار را درست و منطقی انجام دهیم، تصریح کرد: در جلسات شورای فرهنگ عمومی باید دستورالعمل از قبل مطالعه شده باشد و از قبل مصوباتی نیز در ذهن اعضای جلسه وجود داشته باشد و سپس در شورا به بحث گذاشته شود.

اعضای حقیقی شورای فرهنگ عمومی معرفی شوند

استاندار لرستان با تأکید بر اینکه برای اجرای مصوبات نیز باید هماهنگی بین دستگاهی و بین بخشی شکل بگیرد، افزود: شورای فرهنگ عمومی لرستان اعضای حقیقی هم دارد که معرفی نشده‌اند و حکم نخورده‌اند، این افراد باید وارد شورا شوند و فعالیت کنند.

خادمی یادآور شد: اعضای حقیقی در شورا به کار گرفته شوند تا مدیران هم بتوانند وقت بیشتری برای رسیدگی به امور دستگاه مربوطه خود بگذارند.

ارائه راهکارهای کلی و دستورالعملی که بی نتیجه ماند

حجت الاسلام حمیدرضا حنان دبیر شورای فرهنگ عمومی لرستان در سخنانی ضمن بیان راهکارهای پیگیری دستورالعمل جلسه تحت عنوان «تقویت بنیه دینی نسل جوان» با اشاره به اینکه هفته گذشته اتاق فکری تشکیل دادیم و در رابطه با تقویت بنیه دینی نسل جوان بحث کردیم و راهکارهایی هم ارائه شد، گفت: جوانان ما علاقمند به نظام و مسائل دینی هستند، تنها باید معارف دین را برای آنان تبیین کنیم.

وی با بیان اینکه همچنان که برای اقتصاد مقاومتی راهکارهایی وجود دارد، برای اعتقاد مقاومتی نیز باید راهکارهایی باشد، تصریح کرد: نهاد خانواده و آموزش و پرورش مهم ترین بخش برای تبیین مسائل دینی و ارزشی است.

حجت الاسلام حنان تغییر ساختار آموزشی بر اساس نیازهای جامعه و پرهیز از برخورد آمرانه در خصوص مسائل دینی را از راهکارهای تبیین معارف دانست و افزود: بهره گیری از نیروهای جوان و آگاه به مسائل روز در ارائه معارف دینی، توسعه و تقویت تشکل های خودجوش دینی و مذهبی، برگزاری کرسی های آزاداندیشی و ... از دیگر راهکارهای تبیین معارف در جامعه است.

عدم ارائه راهکارهای ویژه و اجرایی پیرامون دستورالعمل امروز جلسه شورای فرهنگ عمومی باعث شد تا بحث ها در این شورا بی نتیجه بماند و راهکار عملی در رابطه با «تقویت بنیه دینی نسل جوان» ارائه نشود و این جلسه بدون مصوبه بماند.

هرچند حضور نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد در راس این شورا و همچنین عضویت استاندار لرستان از این شورا یک فرصت بی بدیل ساخته است ولی تا زمانیکه دبیرخانه کارگروه به عنوان مرکز هماهنگ کننده تصمیمات و سیاست گذاری ها در روند فعالیت خود دچار انفعال و تزلزل باشد نمی توان به اجرایی شدن مصوبات و همچنین مطالبات خوش بین بود.

به هر روی امید می رود شاهد عمق بخشی بیشتر به برنامه های در دستور کار این شورا باشیم، شورایی که در صورت دارا بودن یک دبیرخانه فعال می تواند با ایجاد هماهنگی و تعامل بین دستگاههای فرهنگی عضو در بهبود و ارتقای فضای فرهنگی استان بیش از پیش نقش ایفا کند.

کد خبر 4209299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha