۷ بهمن ۱۳۹۶، ۸:۵۰

معاون استاندار کردستان:

احزاب سیاسی در راستای شفاف سازی در عملکرد مسئولان تلاش کنند

احزاب سیاسی در راستای شفاف سازی در عملکرد مسئولان تلاش کنند

سنندج - معاون سیاسی، امنیتی اجتماعی استاندار کردستان گفت: احزاب از متن دمکراسی استخراج می‌شوند و این احزاب هستند که می‌توانند در راستای شفاف سازی در عملکرد مسئولان موثر باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی استانداری کردستان، حسین خوش اقبال در دیدار با مسئولان احزاب سیاسی فعال در استان، گفت: در نظام  جمهوری اسلامی که نهادها و قوای حاکم بر اساس انتخاب آزاد مردم تشکیل می گردند و به تعداد سال های حیاتش انتخابات آزاد و سراسری برگزار کرده است و نیز ساختار سیاسی آن تقریباً پارلمانی است. علی الاصول باید شاهد تأسیس احزاب و تشکل های سیاسی پایدار و حرفه ای باشیم.

وی ادامه داد: در پرتو خیزش عظیم مردم مسلمان و انقلابی ایران اسلامی و به مدد نفس مسیحایی آن یگانه دوران خمینی کبیر (ره ) ملت ایران از خود باوری، عزت، بیداری اسلامی، شور و نشاط و بلوغ سیاسی برخوردار شد.

خوش اقبال ادامه داد: احزاب در قانون اساسی جمهوری اسلامی دارای تعریف مشخصی هستند که در واقع فعالیت قانونی آنها را تسهیل می نمایند. ماده یک قانون احزاب چنین تصریح می کند که حزب، گروه، جمعیت، انجمن یا هر تشکیلاتی شبیه به این تعاریف باید دارای دو ویژگی خاص باشند تا بتوانند در جمهوری اسلامی به عنوان تشکل های قانونی به فعالیت بپردازند.

وی قانون اساسی را میثاق ملی ایرانیان دانست که هیچگونه مانعی را برای تشکیل احزاب به وجود نمی آورد و در واقع راه را برای تشکیل احزاب کاملاً هموار کرده است.

وی تاکید کرد: مقوله تحزب  که در قانون اساسی بدان پرداخته شده باید مورد توجه ویژه مسئولین اجرایی و حاکمیتی قرار گیرد.

وی کارکرد احزاب در نظام سیاسی کشور را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: تجمیع و جمع آوری مطالبات قانونی مردم و انعکاس مطالبات مشروع و قانونی مردم به نظام، تربیت شهروندان برای شرکت در مدیریت های عمومی و ملی، تأثیرگذاری مؤثر بر فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری، ایجاد تعادل و ثبات سیاسی، شفاف کردن عرصه سیاست و تقویت نظارت عمومی بر عملکرد دولت و پاسخگو کردن مسئولان، بالا بردن ضریب صحت تصمیم گیری های سیاسی و سیاست گذاری های راهبردی از جمله کارکرد احزاب به شمار می رود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در ادامه با بیان اینکه هر حزب و جریان سیاسی مرامنامه و اساسنامه دارد و حول محور اقتصاد، سیاست، اجتماع، فرهنگ و هنر دارای ساختار ایدئولوژیکی محکمی می باشد ادامه داد:

 از تمامی نمایندگان احزاب می خواهم که با استفاده از فرهنگی بومی کردستان، ایدیولوژی های موجود در محورهایی که گفته شد را نوسازی کنیدو اختیار جامعه قرار دهید.

وی ادامه داد: باشگاه احزاب کردستان را راه اندازی کنید و  نگرشهای خودرا در باشگاه احزاب در اختیار دید مردم و شهروندان قرار بدید.

خوش اقبال با اشاره به اینکه احزاب سیاسی پویا می توانند جامعه را به حرکت در آورند و احزابی که نتوانند ایدئولوژی خودشان را در جامعه گسترش دهند محکوم به نابودی هستند.

وی با تاکید بر اینکه  در سطح جامعه باید گفتمان محوری را جایگزین خشونت محوری کرد، گفت: معتقدم گفتمان بین احزاب و جریانات سیاسی تنها راه برون رفت از تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی است.

این مقام مسئول به مجموعه مشکلات مردم کردستان نیز اشاره کرد افزود: همه باید با ترجیح منافع کشور بر منافع فردی در جهت حل مشکلات برآورده کردن انتظارات مردم گام برداریم.

خوش اقبال اضافه کرد: علیرغم کارهای زیادی که در استان کردستان صورت گرفته هنوز با حد مطلوب فاصله زیادی داریم ودر این راه همه احزاب و جریان ها باید کمک کنند.

کد خبر 4210713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha