۸ بهمن ۱۳۹۶، ۲۲:۱۷

اقدامی که می‌تواند الگو باشد

روایتی از یک نشست متفاوت؛ از «خداقوت» دل‌چسب تا نقدهای صریح

روایتی از یک نشست متفاوت؛ از «خداقوت» دل‌چسب تا نقدهای صریح

خرم‌آباد- خبرنگاران امروز مهمان و یا شاید میزبان یک نشست متفاوت بودند، نشستی که با یک خدا قوت دل‌چسب شروع شد و با گفتگویی صمیمی و البته صریح و نقادانه پایان یافت.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- زهرا حسینی: از زمان اطلاع‌رسانی این جلسه شاید همه خبرنگاران خود را آماده کرده بودند تا گوینده و شنونده ناگفته‌هایی باشند، چون این نشست با همه نشست‌های مسئولان اجرایی استان فرق داشت، یک فرق مهم!

کمتر خبرنگار و اهل رسانه‌ای در لرستان هست که از نزدیک و بی‌واسطه با آیت‌الله میرعمادی نماینده ولی‌فقیه در لرستان برای انتقال مسائل و مشکلات استان مرتبط نباشد، همه سعی می‌کنند با خبر یا نوشته و نشریه‌ای موارد را به اطلاع ایشان برسانند، بااین‌حال نشست‌های صمیمی آیت‌الله میرعمادی با رسانه‌ها بازهم برای اهالی خبر مغتنم است.

حوالی ساعت ۱۱ به محل بیت نماینده ولی‌فقیه در لرستان می‌رسیم، خیلی‌ها جلوتر از من رسیده‌اند و بینشان گپ و گفت در جریان است، می‌دانیم که خیلی نیاز نیست منتظر بمانیم تا نشست شروع شود، چون حاج‌آقا به قول ما رسانه‌ای‌ها «آن تایم» است!

سر ساعت نشست صمیمی اصحاب رسانه با نماینده ولی‌فقیه در لرستان شروع می‌شود، آیت‌الله میرعمادی شرط میزبانی را به‌جای می‌آورد و با سلام و خیرمقدم و اعلام رضایتش از عملکرد رسانه‌های استان فضای نشست را خودمانی‌تر می‌کند، این‌طور «خدا قوت‌ها» همیشه برای اهالی رسانه دل‌چسب است، کاش  گاهی اوقات برخی مسئولان اجرایی هم وسط دعوا و شکایت و زخم‌زبانشان با اقتدا به آیت‌الله میرعمادی کمی هم دلگرمی بدهند.

می‌گوید که همه اخبار رسانه‌ها و نشریات را دنبال می‌کند، ریزودرشتشان را می‌خواند و آخر شب‌ها بخشی از وقتش مختص رسانه‌هاست، برایش هم فرقی ندارد، خواننده نقد و کلام همه نشریات و خبرگزاری‌هایی است که در استان قلم می‌زنند.

حاضران در نشست هم به ترتیب از خودشان می‌گویند تا گفتگوی دوطرفه کامل شود، تا اینجای ماجرا هم دلگرم‌کننده است و هم یخ مجلس را آب می‌کند، قرار است بعد از تمام شدن حرف‌های حاج‌آقا اصحاب رسانه باب گفتگو را باز کنند.

نوبت که به اهالی خبر می‌رسد صراحت لهجه خبرنگاری خودش را نشان می‌دهد، یکی گلایه می‌کند و یکی از سر دلسوزی از دردهای لرستان می‌گوید؛ هرچند که آیت‌الله میرعمادی اگر بیشتر بر این دردها واقف نباشد، حتماً کمتر نیست، این را می‌شود از پاسخ‌هایش فهمید، پاسخ‌هایی دقیق که حکایت پیگیری‌هایی است که همیشه بوده و هست.

یادآوری می‌کند که ردپای برخی از همین درد دل‌ها را در خطبه‌های نماز جمعه می‌شود دید، با مروری کوتاه می‌شود سرنخ را پیدا کرد، خطبه‌هایی که همیشه از نگرانی‌های مردم و اصحاب رسانه ردی داشته است و اما ماجرا این است که برخی مسئولان باید بیشتر شنونده باشد، چیزی که اصحاب رسانه هم از آن گلایه دارند.

گپ و گفت اهالی رسانه کم‌کم داغ می‌شود، اینجا خط قرمزی برای نگفتن نیست، بی‌واسطه‌تر از همیشه می‌شود گلایه‌ها را گفت، نقد کرد و سرسختانه و صریح پای رسالت خبرنگاری ماند، اینجا به سبک نشست‌های مسئولان که گاه نقد رسانه‌ای مایه تندی مدیر محترم می‌شود، خاطری نمی‌رنجد که هیچ، همراهی‌ها مضاعف می‌شود برای طرح مسائل و ارائه راهکار.

بخش‌هایی از صحبت‌های نماینده ولی‌فقیه در لرستان در این نشست را مرور می‌کنیم، نشستی که می‌تواند برای دیگر مسئولان هم الگو باشد، برای هم‌اندیشی‌های خودمانی، بالا بردن تحمل و ظرفیت شنیدن نقد و البته پذیرفتن مشکلاتی که وجود دارد و مردم را نگران کرده است.

انتقال مسائل و مشکلات لرستان به دفتر رهبر معظم انقلاب

آیت الله سید احمد میرعمادی با اشاره به اینکه انتقاد باعث کمال است، حتی گاهی برخی آقایان زنگ می زنند نسبت به صحبت های من اشکال می کنند، از آنها تشکر می کنم، گفت: مثلا در مورد خطبه نماز جمعه رسانه ها بعضی از اشکالات من را زنگ می زنند و می گویند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با انتقال مسائل و مشکلات به دفتر رهبر انقلاب گفت: اینکه مسائل به ولی فقیه انعکاس داده نشده قبول ندارم، حداقل مسائل کلان استان منتقل شده و نامه نوشته شده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه ۱۰ روز پیش بنده نامه ای نوشتم بابت تخصیص آب لرستان، این نامه مفصل است و یک زمانی لازم شد آن را رسانه ای می کنم، تصریح کرد: قطعا می دانم اثر گذار است چون تاکنون نامه ای که نوشته ایم بی نتیجه نبود، در رابطه با مساجد نامه نوشتم، الان چقدر با کمک رهبری در استان مسجد درست شد.

نامه نماینده ولی فقیه در لرستان به دفتر رهبری و ورود ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای حل مسائل

آیت الله میرعمادی افزود: در خصوص منطقه محروم به دفتر رهبری نامه نوشتم، ورود ستاد اجرایی فرمان امام به استان عامل اش نامه ای بود که خدمت رهبری ارسال شد و رهبر معظم انقلاب به ستاد اجرایی فرمان امام دستور دادند ورود کنند.

اینکه حل همه مشکلات را از رهبری بخواهیم صحیح نیست

 وی یادآور شد: ما آنچه را لازم باشد خدمت آقا عرض می کنیم، اما اینکه حل همه مشکلات را از آقا بخواهیم صحیح نیست، قوه مجریه هست، قوه های مقننه و قضاییه هستند و باید فعالیت کنند.

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه چند روز پیش نامه ای نوشتیم به رئیس جمهور برای تخصیص منابع، ادامه داد: اگر موردی نشان دادید که مشکل هست و آقا باید در جریان باشد و من اقدام نکرده ام، به من بگویید تا اقدام کنم، اما آنچه را لازم دیده ام انتقال داده ام.

جلسه یک و نیم ساعته نماینده ولی فقیه در لرستان و استاندار

آیت الله میرعمادی همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگاران در مورد مطرح کردن مسائل و مشکلات در خطبه های نماز جمعه نیز با اشاره به اینکه نماز جمعه یک جایگاه رفیع است، باید نقد در آن باشد، حمایت هم باشد، اما به صورت متناسب اظهار داشت: هفته گذشته آقای استاندار زحمت کشیدند تشریف آوردند به دفتر بنده و یک ساعت و نیم آنچه در ذهن شما بود به ایشان گفتم.

وی یادآور شد: چیزی نبوده است که من به عنوان مشاور امین به استاندار نگفته باشم، آیا این نوع طرح مسائل بهتر است یا بروم در نماز جمعه بگویم؟

اگر بتوانیم در یک فضای صمیمی و خودمانی نقد ها را بیان کنیم بهتر است

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه آنچه شما از بنده انتظار دارید این است که مشکلات را نقل کنم، اگر نکردم شما حق مطالبه دارید، اگر منتقل کردم دیگر لزومی ندارد بروم در نماز جمعه هم طرح کنم، افزود: برخی ائمه جمعه در خطبه ها مسائل و مشکلات مدیریتی را می گویند و خود شما نقد می کنید که جای این مباحث در نماز جمعه نیست.

وی خاطرنشان کرد: ما اگر بتوانیم در یک فضای صمیمی و خودمانی نقد ها را بیان کنیم بهتر است.

انتظاری که در حوزه اقتصاد مقاومتی وجود داشت برآورده نشد

نماینده ولی فقیه در لرستان در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران پیرامون نتایج پایلوت اقتصاد مقاومتی شدن لرستان گفت: در جلسه تودیع و معارفه آقای استاندار وزیر کشور بودند و ایشان فرمانده اقصاد مقاومتی استان بودند؛ در آن جلسه و بعد از جلسه گفتم آقای وزیر یادت هست روز اول آمدی گفتی بخش فرهنگی و سخنرانی را شما انجام دهید، اعتبارات را من انجام می دهم؛ من خطبه های نماز جمعه را به اقتصاد مقاومتی اختصاص دادم ولی اعتبارت کجاست؟ آقای وزیر جوابی نداشت؛ من هم موافقم که آن انتظاری که در حوزه اقتصاد مقاومتی وجود داشت برآورده نشد.

از خبرنگاران حمایت کرده و میکنم

وی در ادامه این نشست صمیمی در پاسخ به سوال یک خبرنگار پیرامون محکومیت خبرنگاران در دادگاه گفت: خبرنگاری نبوده که مسائل اش به دادگاه کشیده شده باشد و به من مراجعه کند مگر اینکه من از او دفاع کرده باشم.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه رسانه و قلم حساس است، باید به شکلی قلم بزنید که بهانه به دست ندهید، ادامه داد: یک زمانی آقای فلسفی برای ما درس سخنوری می داد، گفت اگر می خواهید سخنور خوبی باشید «کتاب سلیقه» داشته باشید، یک نفر رفته بود بازار و سراغ کتاب سلیقه را گرفته بود! کتاب سلیقه در ذهن است در بازار که نیست.

امروز من در میان جمع خبرنگاران راحت توانستم حرف هایم را بزنم

آیت الله میرعمادی خطاب به خبرنگاران با اشاره به اینکه باید سلیقه داشته باشید، افزود: من وقتی می خواهم انتقاد کنم دقیقا جمله ای که می خواهم بگویم را می نویسم تا بتوانم پاسخگو باشم؛ دوستان خبرنگار هر آن ممکن است کسی شکایت کند چرا اینگونه نوشته اید، اگر آن کتاب سلیقه را داشته باشید بهانه به دست افراد نمی دهید.

وی خاطرنشان کرد: اگر در بیان مطالب، حقایق و مستندات را درست انجام دادید، من از شما حمایت می کنم، همانگونه که تا کنون حمایت کرده ام.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه شب ها حتما یک ساعت وقتم را به مطالعه خبرهای شما اختصاص می دهم، علاقه هم دارم، دوستان نشریه خود را بفرستند به دفتر استفاده می کنم، گفت: هرچه اهل قلم و دانش در جامعه بیشتر شود مایه افتخار است، امروز من در جمع شما خبرنگاران راحت توانستم حرف هایم را بزنم شاید اگر جای دیگری بود نمی توانستم.

کد خبر 4212799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha