۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۲۴

در نشست خبری مطرح شد

جایزه «ققنوس» فضای عقلانی دارد/ در تقابل با فیلم فجر نیستیم

جایزه «ققنوس» فضای عقلانی دارد/ در تقابل با فیلم فجر نیستیم

روح الله رجبی عضو شورای سیاستگذاری جایزه سینمایی «ققنوس» بیان کرد که این رویداد در فضای عقلانی تر به گفتگو درباره فیلم ها می پردازد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست هفتمین دوره جایزه سینمایی «ققنوس» صبح امروز ۹ بهمن با حضور روح الله رجبی عضو شورای سیاستگذاری و محمد کوچک دبیر اجرایی این جایزه در حوزه هنری برگزار شد.

محمد کوچک دبیر اجرایی این جایزه در ابتدای این نشست گفت: دغدغه اصلی ما از انجام این حرکت تبدیل تولیدات هنری به اثر هنری و راهکار آن کنار هم قرار گرفتن اندیشه هنری و هنرمند بود از همین رو برگزاری این جایزه را ضروری می دانیم ضمن اینکه جشنواره ملی فیلم فجر هر ساله یک محیط هیجانی خوب ایجاد می کند اما بحث های نظری جایی در آن ندارد بنابراین ما معتقدیم هر چند باید فضای هیجانی باشد ولی این فضا باید نظام مند باشد. این را هم باید عنوان کنم که ما در مقابل جشنواره ملی فیلم فجر نیستیم و آن را متعلق به نظام می دانیم. از سوی دیگر امسال سال متفاوتی برای فجر است و آثار آن تفاوت هایی را نشان می دهد از همین رو باید از هیات انتخاب تشکر کرد که امسال آثار رنگ و بوی متفاوتی دارد. در سال های گذشته آثاری وجود داشت که حواشی را ایجاد می کرد که این حواشی در شأن جشنواره نبود ولی امسال حضور افرادی چون حاتمی کیا، معتمدی و ... به چشم می خورد که خوب است.

وی افزود: امسال ما در «ققنوس» گفتمان سینمای عدالت اجتماعی را داریم که یک سری شاخصه ها را برای آن تعریف کرده ایم به همین دلیل ما سه بخش را برای آن در نظر گرفته ایم که فضای اندیشه ای و فکری، نوع تولیدات و مدیریت وضع کلی سینما از جمله آنها هستند که برای هر کدام از آنها حرف هایی را در گفتمان سینمای عدالت تعریف کرده ایم.

کوچک عنوان کرد: ما سینمای فعلی را با نگاه سینمای عدالت اجتماعی تعریف و بررسی می کنیم و نوع انتخاب آثار در این دوره بر اساس همین امر است. نکته دیگر این است که ما امسال محافل هم اندیشی سینمای انقلاب و جایزه ققنوس را داریم. محافل هم اندیشی امسال از ۲۰ تا ۲۵ بهمن در تالار سوره حوزه هنری برگزار می شود و ما چیزی حدود ۱۵ تا ۱۷ فیلم در طول برگزاری این جایزه به نمایش می گذاریم. بر همین اساس هر روز دو یا سه اکران خواهیم داشت و چند سخنران همچون حسن رحیم پور ازغذی، رضا غلامی و وحید جلیلی به سخنرانی می پردازند، ضمن اینکه نشست نقد فیلم با حضور منتقدان و عوامل فیلم نیز خواهیم داشت.

در ادامه روح الله رجبی عضو شورای سیاستگذاری جایزه «ققنوس» اظهار کرد: ما هر سال جایزه «ققنوس» را با حضور اساتید و عوامل  برگزار می کنیم و تفاوت هایی با جشنواره ملی فیلم فجر داریم با این وجود همیشه سعی می کنیم به جشنواره ملی فیلم فجر کمک کنیم و نقد کوچکی هم به فجر داریم زیرا به نظر می رسد بحث عقلانیت در فجر کمرنگ است. ما مخالف حضور سلبریتی ها در فجر نیستیم اما باید جایی برای طرح بحث درباره فیلم ها باشد تا هیجان آن به عقلانیت کشیده شود. بر همین اساس ما سعی می کنیم مباحثی را که درباره فیلم ها مطرح می شود عنوان کنیم زیرا نگاه ما این نیست که به نوع داوری ها بپردازیم چون فکر می کنیم سرنوشت سینمای ایران بیرون از جشنواره ملی فیلم فجر رقم می خورد و نمی شود گفت فجر اتفاق خاصی را در سینمای ایران رقم می زند.

همیشه سعی می کنیم به جشنواره ملی فیلم فجر کمک کنیم با این وجود نقد کوچکی هم به فجر داریم زیرا به نظر می رسد بحث عقلانیت در فجر کمرنگ است وی افزود: در جهان جوایز موثر و جریان ساز داریم اما جشنواره ملی فیلم فجر این حالت را ندارد برای مثال امسال خیلی از فیلم ها به فجر نیامدند. شاید جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیده که تنها فجر پاسخگوی آثار نباشد و جشن های دیگری هم وجود داشته باشد. این را هم باید بگویم که متاسفانه جشنواره ملی فیلم فجر یک مقدار مرکزیت خود را در هدایت سینمای ایران از دست داده است. با این وجود یک فضای هیجانی دارد که اگر محیط عقلانی تری هم داشت بسیاری از فیلمسازان راغب به حضور در این رویداد هنری می شدند.

رجبی بیان کرد: تمام تلاش ما در سینما انقلاب این است که عقلانیت هم در جایزه مان وجود داشته باشد. هر سال سعی کردیم شفافیت و صراحت لهجه در گفتگو و بحث هایمان داشته باشیم که جای آن در فجر کم است. البته ما به دوستان در فجر کمک می کنیم و ارتباطی با آنها داریم اما به نظر می رسد یک فضایی با هیجانات وجود دارد که در نتیجه آن، برخی از فیلمسازان میلی به حضور در این رویداد هنری پیدا نمی کنند. با این وجود ما معتقدیم امسال جشنواره فجر قوی تری داریم.

وی با اشاره به ساخت فیلم هایی درباره مسایل اجتماعی گفت: ما در پی این هستیم که بگوییم اگر جامعه در بدترین شرایط هم باشد روزنه امیدی در آن وجود دارد و سینمای عدالت اجتماعی در پی بیان همین امر است. قطعا مشکلات طلاق، اعتیاد، مهاجرت و ... در جامعه وجود دارد که هر کدام از آنها عللی هم دارند از همین رو باید علل این امر در سینما بررسی شود. علل این مشکلات سرمایه داری است با این وجود باید بدانیم که این مشکلات تنها برای یک طبقه خاص نیست.

رجبی بیان کرد: سینما انقلاب محل تضارب آرا است و هر ساله ما از افرادی از طیف های مختلف دعوت می کنیم تا یک گفتگو در جایزه «ققنوس» شکل بگیرد. این را هم باید بگویم که امسال ما یک برنامه تلویزیونی با نام ققنوس داریم که این برنامه از دوازدهم بهمن به مدت ۱۵ شب حوالی ساعت ۲۱ با اجرای اکبر نوبی روی آنتن شبکه چهار می رود و لوکیشن اجرای آن هم پردیس ملت است. این برنامه زنده در چند پارت شامل گفتگویی با کارگردانان و... است.

سپس کوچک درباره زمان برگزاری این جایزه سینمایی گفت: ما سال گذشته این جایزه را بعد از جشنواره ملی فیلم فجر برگزار کردیم اما یک سری محدودیت ها داریم و به خاطر مسایلی برنامه ما امسال از بیستم بهمن شروع می شود.

در ادامه رجبی اظهار کرد: ما با صاحبان فیلم روابط خوبی داریم و آثار را به نمایش می گذاریم. در واقع با همه طیف ها و اقشار کار می کنیم و ممکن است در سال های بعد جایزه «ققنوس» در وسط سال برگزار شود و فراخوان هم بدهیم زیرا ما به هیچ نهاد حاکمیتی وصل نیستیم و روی پای خودمان ایستاده ایم.

سپس کوچک درباره هیات داوران این جایزه سینمایی عنوان کرد: امسال مجید شاه حسینی، نصرالله پژمان فر، نادر طالب زاده، شهریار بحرانی، جمال شورجه، سیدمحمد حسینی و سیدناصر هاشم زاده عضو داوران ما هستند. در پایان این را هم باید بگویم که ما با دوستان خانه نوجوان چکاوک هم صحبت کردیم که نوجوانان به تماشای آثار بنشینند. ضمن اینکه طلاب حوزه بین الملل هم در محافل ما حضور خواهند داشت.

کد خبر 4213320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha