۱۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۸:۲۴

معاون سازمان آب و برق خوزستان خبر داد:

کاهش ۸۹ میلیون متر مکعب از ذخایر آبی پشت سدهای خوزستان

کاهش ۸۹ میلیون متر مکعب از ذخایر آبی پشت سدهای خوزستان

اهواز - معاون مطالعات پایه منابع آبی سازمان آب و برق خوزستان گفت: حجمی معادل ۸۹ میلیون متر مکعب از ذخایر آبی پشت سدهای استان با وجود مدیریت صحیح، به دلیل نیازهای آبی کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ حسونی زاده عصر امروز چهارشنبه در نشست ستاد بحران استان که با موضوع خشکسالی و تبعات آن برگزار شد، اظهار کرد: به دنبال بارش برف در هفته گذشته میزان پوشش برف در حوضه های مشرف به خوزستان از ۱۲ به ۲۳ درصد رسید که این اتفاق در تولید رواناب بهاره استان بسیار تاثیرگذار بود.

 وی با اشاره به آخرین وضعیت منابع آبی استان در پشت سدها و کاهش شدید حجم آب پشت سدها و  و آورد آبی و دبی رودخانه های خوزستان افزود: میزان بارش در حوضه های آبریز استان وضعیتی بدتر از بارش در داخل استان دارد و حوضه هایی که برای ما رواناب تولید می کنند از ۷۷ درصد تا ۵۹ درصد کاهش بارش داشتند.

معاون مطالعات پایه منابع آبی سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: میزان ورودی آب به سدها استان در ۱۷ روز گذشته ۳۳۵ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته به ترتیب ۴۹ و نسبت به دوره درازمدت کاهش۷۹ درصد را نشان می دهد.

 افزایش ۳۱ درصدی رهاسازی آب

حسونی زاده گفت: میزان آب خروجی و رهاسازی شده از سدها برای موارد و مصارف مختلف طی ۱۷ روز گذشته ۴۳۹ میلیون متر مکعب بوده و نسبت خروجی به ورودی طی این ۱۷ روز از سدهای استان ۳۱ درصد افزایش داشته که حجمی معادل ۸۹ میلیون متر مکعب از ذخایر آبی پشت سدهای استان با وجود مدیریت صحیح، به دلیل نیازهای آبی کاهش یافت.

وی ادامه داد: حجم آب مفید ذخیره شده در مخزن سدها یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون مترمکعب است که نشان می دهد تنها ۱۰درصد ظرفیت مفید مخازن آبی سدها آب در استان وجود دارد و حجم خالی مخازن سدها در حدود بیش از ۱۲ میلیارد مترمکعب است که در سال گذشته ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بود.

معاون مطالعات پایه منابع آبی سازمان آب و برق خوزستان گفت: برنامه ریزی منابع و مصارف آبی استان با توجه به پیش بینی هایی که انجام شده و پیش بینی روند کنونی، حجم مفید آب تا اول بهمن سال جاری یک میلیارد و ۴۴۸ میلیون مترمکعب بوده و ادامه وضعیت کنونی ورودی هشت میلیارد مترمکعبی آب را به مخازن سدها خواهد داشت.

حسونی زاده اضافه کرد: جمع منابع آبی قابل برنامه ریزی برای موارد مختلف ۹.۵ میلیارد مترمکعب و حجم مصارف قابل تامین ۷.۷ میلیارد مترمکعب است در حالی که نیاز عادی آبی ما ۱۷ میلیارد مترمکعب در سال است که اگر عدد ۷.۷ میلیارد مترمکعب حجم مصارف، تامین شود در انتهای شهریور ماه حجمی معادل ۱۷۰۰ خواهیم داشت؛ که این میزان نسبت به سال آبی گذشته ۲.۸ میلیارد مترمکعب کسری منابع آبی در پی خواهد داشت.

کد خبر 4222497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha