۲۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۱۸

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی:

زنان آزاده در جمهوری اسلامی الگوی سایر ملت ها هستند

زنان آزاده در جمهوری اسلامی الگوی سایر ملت ها هستند

نیره قوی با اشاره به اینکه زنان انقلابی به بلوغی اجتماعی و فکری رسیده اند، گفت: نقش زنان آزاده در جمهوری اسلامی بعنوان یک الگو جایگاه خود را در میان سایر ملت ها حفظ کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نیره قوی با حضور در ویژه برنامه انقلابی «چشم انداز آفتاب» از شبکه رادیویی گفت وگو یادآور شد: «سال ۵۷ در کلاس اول دبیرستان تحصیل می کردم. منزل ما در مرکز تحولات اجتماعی بود که بعدها با ورود حضرت امام-ره- به ایران بروز کرد و شاید آن دوران در زندگی بنده بی نظیر بود.»

وی با ذکر این مطلب افزود: «آن سال ها مدارس خیلی زود تعطیل شد؛ خاصه در مدرسه ای که بنده درس می خواندم و خانواده ها نیز انقلابی بودند. از صبح به جای مدرسه رفتن، در کنار دانشجویان دانشگاه تهران وارد تظاهرات می شدیم.»

قوی با اشاره به خاطرات شیرین حضور در تظاهرات قبل از انقلاب اسلامی اظهار کرد: «فضای انقلابی بوی بهار می داد و بنده هرگاه وارد بهمن ماه می شوم، یادی از آن روزها و دوستان خوبی که داشتم، می کنم. حاکمیت بسیار بر مردم فشار می آورد و از دیگر سو شور جوانی زمینه را آماده می کرد.»

ساواک چندین بار به خانه ما حمله کرد

همچنین طوبی عرب پوریان، مدیر مدرسه شهید مطهری ضمن گرامیداشت چهلمین سال انقلاب اسلامی اظهار کرد: «همسرم از نیروهای حزب الهی و از دانشجویان خط امام-ره- در دوران انقلاب بودند. در دانشگاه دانشجویان مومن را مراقبت می کردند و ساواک شدیدا آن ها را تحت نظر داشت.»

وی افزود: «از ساواک فقط یک اسم شنیده بودیم اما درباره حد و مرز اقدامات این گروه کمتر آگاهی داشتیم. بعد از ازدواج با همسرم، ساواک چندین بار به خانه ما یورش برد تا اینکه بعدها فهمیدم باید خودم را آماده ی بسیاری مسائل کنم که تا کنون حتی فکرش را هم نکرده بودم.»

این عضو بسیج زنان اضافه کرد: «قبل از انقلاب تبلیغات شروع شده بود و حضرت امام-ره- پیام های خود را به ایران می فرستادند. دانشجویان خط امام و متعهد نیز اعلامیه ها را آماده و پخش می کردند. اولین فرزندم را در چنین شرایطی به دنیا آوردم و در آن شرایط اعلامیه ها را جا به جا می کردم.»

در همسایگی یک کمونیست زندگی می کردیم

در ادامه نجمه امامی، مدرس دانشگاه علوم و تحقیقات با اشاره به خاطرات شخصی اش در دوران پیروزی انقلاب اسلامی گفت: «در اوایل انقلاب به تازگی ازدواج کرده بودم. در همسایگی ما خاله ی آقای هویدا و در منزل رو به روی ما فراماسون ها زندگی می کردند.»

وی افزود: «از طرف دیگر منزل ما بود که پدری کاملا مذهبی داشتم و سال ها را در زندان طاغوت می گذراندند. در سویی دیگر از همسایگی ما فردی کمونیست زندگی می کرد و افراد امریکایی نیز در این کوچه زندگی می کردند.»

امامی در بخشی دیگر از خاطرات خود گفت: «در دوران انقلاب اسلامی همزمان با تاریک شدن هوا، همه دوستان در منزل ما جمع می شدند و آن خانه به پایگاهی تبدیل شده بود که مملو از صحبت های انقلابی بود و بعد از مدتی همسایه های ما فرار کردند و از ایران خارج شدند.»

اولین راهپیمایی انقلابی ارومیه را به راه انداختیم

فرحناز قندفروش، پژوهشگر مسائل زنان در بخشی دیگر از میزگرد «چشم انداز آفتاب» با بیان اینکه پیام امام(ره) قبل از انقلاب جهت گیری جوانان را تعیین می کرد، گفت: «آن روزها ۱۶ سال داشتم و با پیام امام-ره- جهت زندگی خود را بدرستی پیدا کردم و با این انتخاب به یک فرد متدین تبدیل شدم.»

این کارشناس حوزه اجتماعی اضافه کرد: «پدرم یک فرد مذهبی و مشوق من بودند. در دبیرستان جریان های انقلاب را میان سایر دانش آموزان هدایت می کردم و ما بیست خانم اولین راهپیمایی را در شهر ارومیه به راه انداختیم که این واقعه در تاریخ نیز ثبت شده است.»

قندفروش خاطرنشان ساخت: «روزهای انقلاب بسیار پرشور و پر نشاط بود. ما افرادی بسیار قوی و محکم بودیم و شاید این روحیه ایده ای به برنامه سازان رسانه ای می دهد تا رویکرد خود را در حوزه ساخت برنامه های دهه فجر بیشتر به سمت مردم ببرند.»

کد خبر 4224376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha