۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۳۴

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی:

شرایط زیست قوچ و میش ارمنی رو به بهبود است

شرایط زیست قوچ و میش ارمنی رو به بهبود است

ارومیه - رئیس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: شرایط برای زیست گوزن زرد ایرانی و قوچ و میش ارمنی در جزایر دریاچه ارومیه کاملا مناسب است.

پرویز آراسته در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه به دلیل خشکسالی، قوچ و میش ارمنی رو به انقراض بوده و هزار و ۲۰۰ رأس قوچ و میش باقی مانده است افزود: با وجود کاهش سطح تراز آب دریاچه ارومیه شرایط زیستی در داخل دریاچه برای گونه های حائز اهمیت از جمله قوچ و میش ارمنی و گوزن زرد ایرانی کاملا مناسب است.

وی ادامه داد: با وجود کاهش شدید سطح تراز آب دریاچه ارومیه و بروز پدیده های ناشی از آن با اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان  شرایط زیستی در داخل دریاچه خصوصاً برای گونه های حائز اهمیت از جمله گوزن زرد ایرانی،  قوچ و میش ارمنی مناسب است و هیچ گونه مشکلی برای زیست در آن وجود ندارد.

آراسته گفت: از جمله موارد قابل ذکر می توان به احداث آب انبار و آبشخور های جدید، نصب دوربین های مدار بسته در جهت کنترل وضعیت زیستی حیات وحش بصورت آنلاین، تهیه ادوات و تجهیزات جدید جهت امکان تردد در داخل پارک ملی، علوفه رسانی به حیات وحش اشاره داشت.

وی اضافه کرد: اقدامات یاد شده و البته تلاش و پشتکار شبانه روزی محیط بانان در داخل پارک ملی دریاچه ارومیه باعث شده است که این گنجینه ارزشمند همچنان شرایط زیستی خود را حفظ کند بطوریکه در حال حاضر جزیره اشک با مساحت تقریبی ۲۵۰۰ هکتار دومین جزیره بزرگ پارک ملی دریاچه ارومیه محسوب بزرگترین زیستگاه طبیعی گونه گوزن زرد ایرانی در کشور و دنیا محسوب می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: همچنین جهت برآورد جمعیت گونه های گوزن زرد ایرانی و قوچ و میش ارمنی هر ساله در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه برنامه سرشماری اجرا می شود.

وی افزود: برنامه سرشماری با حضور کارشناسان محیط زیست و تعدادی از افراد علاقمند اجرا می شود که در سالجاری نیز در جزایر کبودان و اشک و اسپیر به اجرا درآمده و در جزیره اشک نیز بزودی اجرا خواهد شد که بر اساس پیش بینی های صورت پذیرفته و با توجه به شرایط موجود افزایش جمعیت در گونه های یاد شده برآورد شده است.

کد خبر 4239634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha