۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۴۷

بنیانیان مطرح کرد؛

آسیب‌شناسی فرهنگی بخشی از مدیریت فرهنگی است

آسیب‌شناسی فرهنگی بخشی از مدیریت فرهنگی است

مسئول کمیسیون فرهنگی وپیوست نگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بخشی از مدیریت فرهنگی رصد و آسیب شناسی فرهنگی است و نخبگان باید در این زمینه، با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفت و گوی فرهنگی با موضوع مدیریت فرهنگی یا مهندسی فرهنگی با حضور حسن بنیانیان مسئول کمیسیون فرهنگی وپیوست نگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

بنیانیان در ابتدای این برنامه گفت: فرهنگ متشکل از اعتقادات، ارزش‌ها و الگوهای رفتاری و تعاملات اجتماعی است. باور و اعتقادات ما بر اساس خوب و بد و زشت و زیبا شکل می گیرد و الگوی رفتاری که ما استفاده می کنیم به صورت اجتناب ناپذیری در روابط روزمره ما حضور و جریان پیدا می کند.

وی افزود: در حال حاضر بخشی از مدیریت فرهنگی رصد و آسیب شناسی فرهنگی است. انتظار می رود نخبگان با یکدیگر همکاری کنند و با توجه به متون اصلی اسلامی و تاریخی و فرهنگی و شرایط امروزه تعریف از مهندسی فرهنگی را بازتعریف کنند. ممکن است افرادی به دلیل ویژگی‌ها و منافع شخصی مقوله‌های مختلفی را وارد فرهنگ کرده باشند اما جامعه ای که خواهان کمال و ترقی باشد باید موضوعات فرهنگی را بررسی کند.

مسئول کمیسیون فرهنگی وپیوست نگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: علت اینکه مقام معظم رهبری از سال ۱۳۸۱ تلاش داشتند که این مسئله را در ذهن اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد کنند این بود که فرهنگ و اعتقادات باید هدایت گر همه تصمیمات کلان کشور باشد. همه انسان‌ها در عرصه فرهنگی نقش آفرینی می کنند و این مفهوم باید در جامعه ما جا بیفتد. مقصود رهبری از فرهنگ هم فرهنگ عامه ای است که ما را در سیطره خود قرار داده و همه ما در اصلاح و تخریب آن فرهنگ نقش داریم.

وی ادامه داد: اگر فرهنگ را به عنوان یک خانواده در نظر بگیریم اعضای آن باید با یکدیگر هم فکر و هم جهت باشند تا مشارکت اصلی میان آنها ایجاد شود. مهندسی فرهنگی تصویب شده و از طریق دولت فعلی ابلاغ شده است. اگر از جلساتی که دولت در هفته تشکیل می دهد یک ساعت آن به موضوعات فرهنگی اختصاص داده می شد بسیاری از موازی کاری‌ها و مشکلات در این حوزه برطرف می شد.

بنیانیان در پایان گفت: معمولا اگر قرار باشد در حوزه فرهنگ کاری انجام شود به دلیل پیچیدگی و سختی آن از این مسئله فرار می کنند. ۶ سال است که مقام معظم رهبری پیوست فرهنگی را مطرح کرده اند اما متاسفانه آن طور که باید کاری انجام نمی شود.  

کد خبر 4244037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha