۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۵:۰۳

حضور زنان در نقش های مدیریتی کمتر دیده می شود

حضور زنان در نقش های مدیریتی کمتر دیده می شود

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حال حاضر کمبودی از نظر فعالیت زنان در حوزه های مختلف نداریم، اما این قشر در نقش های مدیریتی کمتر دیده می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر ، محسن هاشمی رفسنجانی در افتتاحیه "دوازدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی" با یادآروی این نکته که زنان می توانند در بخش های مربوط به تولید ملی و در عین حال در خانواده فعال باشند گفت: زمانی که برای مترو برنامه ریزی می کردیم و بحث جداسازی واگن های زنان و مردان مطرح بود، برخی انتقاد می کردند که چرا دو واگن به زنان و هفت واگن به مردان اختصاص یافته است اما به اعتقاد من هفت واگن مترو به زنان و ۵ واگن به مردان اختصاص دارد؛ چراکه هر زنی که بخواهد می تواند به راحتی وارد واگن مردان شود اما این امکان برای مردان وجود ندارد.

وی ادامه داد: در جامعه هم همین گونه است به این معنی که زنان می توانند در خانواده و در تولیدات اشتغال حضور داشته باشند و این در حالیست که نقش مردان تنها در تولید پر رنگ است و در خانواده کمرنگ.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نقش زنان در مدیریت خانواده و جامعه عنوان کرد: به عنوان فردی که پدرم سال ها در زندان بوده و زمان های که خارج از زندان حضور داشت نیز بیشتر خارج از خانه بود اما انگار نبود، باید بگویم در آن دوران مادرم نقش های بسیاری را ایفا می کرد و در عین حال که مدیریت خانواده را بر عهده داشتند، به مسائل اجتماعی نیز می پرداختند و مسئولیت حمایت از خانواده های زندانیان سیاسی قبل از انقلاب را بر عهده داشتند. 

هاشمی با بیان اینکه بعد از انقلاب زنان در تمام فضاهایی که امکان پذیر بود و خود علاقه داشتند حضور پیدا کردند، گفت: در حال حاضر کمبودی از نظر فعالیت زنان در حوزه های مختلف نداریم، اما این قشر در نقش های مدیریتی کمتر دیده می شوند.

وی با اشاره به اینکه تنها رئیس شورایی هستم که با همکاری دو خانم جلسات شورای شهر را اداره می کنم، اظهار کرد: تلاش ما این است که تا شورای شهر تهران به سهمیه ۳۰ درصدی زنان مدیر نزدیک شود. رئیس جمهوری هم باید وزیر زن انتخاب می کردند که به گفته خودشان نگذاشتند. اما به نظر ما تقصیر خودشان بود و باید اجازه می دادند تا تابوها شکسته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مسائل کشور تنها از طریق تولید ملی می تواند برطرف شود، تصریح کرد: درآمد ملی ما امروز ۵ هزار و ۷۸۰ دلار است و همین موجب می شود که برخی از جوامع از ما پیشرفته تر باشد و تولیداتشان نیز بیشتر از ما باشد. در هر صورت، وضع امروز با تعداد نیروی انسانی و انگیزه های مذهبی مبنی بر تولیدملی همخوانی ندارد. مسئولان نظام هم باید تغییر در این شرایط را در اولویت اصلی خود قرار دهند.

هاشمی با تاکید بر اینکه نمی توان دست دولت را بست و در عین حال انتظار تولید داشت، گفت: باید با روش هایی که کمترین فشار را به مردم می آورد مسائل را حل کنیم، این هنر نیست که با افراط و تفریط به کشور صدمه بزنیم و اقداماتمان عایدی جز یک شعار تو خالی نداشته باشد.

وی با یادآوری این نکته که آیت الله هاشمی رفسنجانی راهکار را در اعتدال می دیدند، بیان کرد: با اعتدال می توان منفعت اسلام و ایران را تامین کرد و حتی با این روش می توان فلسطین را آزاد کرد.

وی در پایان با بیان اینکه امیدواریم دولت تمام هم و غم خود را برای تولید به کار بگیرد، عنوان کرد: اولویت دادن به تجارت به جای تولید یا اولویت به کالاهای وارداتی یعنی بازی در زمین دشمن است.

تاکید شهردار تهران بر استفاده از ظرفیت زنان در بخش های مدیریتی و غیرمدیریتی

ولی الله شجاع پوریان هم  در افتتاحیه "دوازدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی" به شکاف جنسیتی موجود در جامعه و استفاده محدود از ظرفیت زنان برخلاف تاکیدات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ۲۴ میلیون شاغل در کشور داریم که زنان تنها ۴ میلیون از این جمعیت را تشکیل می دهند. در جهان نیز تنها یک دهم از درآمد به زنان اختصاص دارد و یک صدم از اموال جهان برای زنان است و این در حالی است که سهم زنان در پژوهش های علمی ۵۰ درصد است.

وی با بیان اینکه متاسفانه امروز با یک عقب ماندگی جدی درباره استفاده از ظرفیت زنان روبرو هستیم، افزود: البته در سنوات اخیر در شهرداری تهران اقدامات خوبی برای توانمندی زنان صورت گرفته است که نمایشگاه امروز بخشی از این توانمندی ها را در حوزه تولید ملی نشان می دهد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر رویکرد شهردار تهران مبنی بر استفاده از ظرفیت زنان در بخش های مدیریتی و غیرمدیریتی گفت: امروز شاهد تجمع مراکز مربوط زنان در شهرداری تهران هستیم و امیدواریم این امر موجب تلاش های بیشتر در ادار کل امور بانوان شود.شجاع پوریان گفت: یکی از برنامه های شهرداری تهران این است که از سال آینده موضوع پرورش خانم ها در هیات مدیره سازمان و شرکت های شهرداری را به طور جدی در دستور کار قرار دهد تا در پایان سال ۹۷ همکاران خانم آمادگی پذیرش این مسئولیت را داشته باشند.

۲۲ درصد از معاونان منابع انسانی شهرداری های مناطق خانم ها هستند

در ادامه این برنامه ابراهیم شیخ، معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران با اشاره به آخرین یافته های دانشمندان حوزه مدیریت اظهار کرد: نتایج پژوهش ها نشان می دهد، حضور زنان در کنار مردان در تیم های مدیریتی مجموعه را باهوش تر می کند، به همین دلیل برای عضویت زنان در هیات مدیره به شدت تشویق می شوند.

یخ با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲ درصد از معاونان منابع انسانی شهرداری های مناطق را خانم ها تشکیل می دهند که امیدواریم این میزان تا پایان سال به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند، تصریح کرد: زنان در تولید ملی نقش بسیار موثری دارند که متاسفانه آن طور که باید به آنها توجه نشده است. یکی از مصادیق آن این است که در بحث تولید ناخالص ملی فعالیت خانم های خانه دار محاسبه نمی شود که امیدواریم درباره  این موضوع تجدید نظر صورت بگیرد.

وی در پایان از پیشنهاد خود در شورای معاونان شهرداری مبنی بر راه اندازی کمپین "ایرانی بخر و جوان ایرانی استخدام کن" خبر داد.

نژادبهرام: مشکلات زنان تنها به دست خود زنان حل نمی شود

در ادامه این مراسم زهرا نژادبهرام، عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مساله زنان به نوعی مساله کشور است و همه دست اندرکاران باید آن را حل کنند، گفت: اگر با این رویکرد به اشتغال زنان توجه کنیم، متوجه می شویم که نیازمند حضور تمامی مسئولان مربوطه هستیم.

وی موضوع اشتغال زنان را یکی از مسایل جدی زنان در جامعه برشمرد و عنوان کرد: در این مورد مدیریت شهری مسئولیت تولید اشتغال ندارد اما باید از روند اشتغال زایی حمایت کند. در واقع اگر عمق مساله را به درستی ببینیم هم انتظاراتمان تعریف می شود و هم جایگاه هر نهاد و سازمان در حمایت از اشتغال زنان مشخص می شود.

نژادبهرام با تاکید بر اینکه مشکلات زنان تنها به دست خود زنان حل نمی شود، خاطرنشان کرد: چطور در موقع انتخابات و رای گیری مسائل به عنوان منافع ملی مطرح می شوند اما آن زمان که قرار است مساله زنان رفع شود، موضوع تنها به زنان محدود می شود.

فاطمه راکعی  در این مراسم  بیان این که اشتغال و تولید در جامعه ما عموما در دست مردان است، گفت: زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و روحیه مادرانه آنان تنها به خانواده ختم نمی شود و تمام جامعه بشری را در بر می گیرد. زنان با این روحیه کار می کنند و با یاری برادرانشان در سایه قانون و اسلام قدم برمی دارند.

مشاور شهردار تهران در امور بانوان ادامه داد: اولین خواسته من از شهردار تهران این بود که برای نشاط و شکوفایی جامعه در حوزه زنان، نگاه مثبتی نسبت به تجمیع مراکز مربوط به زنان در شهرداری داشته باشیم. امیدوارم با این تجمیع، سرعت ارتقای مدیریت، جذب زنان در ساختار شهرداری و تلاش در سطح محلات افزایش پیدا کند.

راکعی با بیان این که توجه به توانمندسازی زنان و دغدغه های بزرگ آنان، اصلاح طلب و اصولگرا ندارد، گفت: برای توسعه شناخت نسبت به توانمندی بانوان باید تلاش کنیم و این تلاش گاهی تنها شامل مردان نمی شود و زنان را هم در بر می گیرد.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از زنان آسیب دیده و در معرض آسیب در قالب مراکز کوثر عنوان کرد: یکی از دغدغه های من آن است که امکانی فراهم شود تا زنان متخصص و سازمان های مردم نهاد، طرح های خود را به ما ارائه دهند. در صورت پذیرش طرح ها نیز مراحل اجرایی با همکاری زنان از سطح محلات آغاز می شود.

به گفته راکعی؛ نمایش توانمندشدن زنان سرپرست خانوار، آشنایی برندها با ستاد توانمندسازی و کوثرها، رقابت کوثرها با برندها، شبکه سازی، اعتماد به برندهای ایرانی، تحول در استانداردهای خرید و فروش و ایجاد فضای خانوادگی خرید از مهم ترین اهداف برگزاری 11 دوره نمایشگاه زنان و تولید ملی بود.

وی ادامه داد: به طور حتم برگزاری نمایشگاه کار بزرگی بود، اگرچه اشکالاتی وجود داشت. به طور مثال یکی از انتقادات، حضور برندهای مطرح بود اما باید گفت دلیل این حضور حمایت آنان از مراکز کوثر است.

مشاور شهردار تهران در امور بانوان با تاکید بر این که همه باید به پیشرفت کشور کمک کنیم و نمی خواهیم با خراب کردن آن چه بوده، چرخ را دوباره اختراع کنیم؛ به اهداف دوازدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی پرداخت و عنوان کرد: عرضه تولیدات بین استانی، افزایش کمی نمایشگاه از دو بار به 4 بار در سال، تلاش برای راه اندازی نمایشگاه دائمی، استفاده از امکانات شهر هوشمند و حمایت از استارتاپ های زنان در بخش های تولیدی به ویژه پوشاک از مهم ترین اهداف این دوره از نمایشگاه است. ضمن این که امسال برای نخستین بار رویداد استارتاپ ویکند، در محل نمایشگاه برگزار می شود.

کد خبر 4244081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha