۲۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱:۴۳

نماینده ولی‌فقیه در لرستان تشریح کرد:

عوامل کیفیت‌بخشی به نماز جمعه؛ «مردم‌داری» امام‌جمعه ضروری است

عوامل کیفیت‌بخشی به نماز جمعه؛ «مردم‌داری» امام‌جمعه ضروری است

کرمانشاه- نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد ضمن تشریح عوامل کیفیت‌بخشی به نماز جمعه، بر لزوم مردم‌داری توأم با خیرخواهی از سوی امام‌جمعه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی روز چهارشنبه در گردهمایی ائمه جمعه با اشاره به آیه ۱۵۹ سوره آل عمران « فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ»؛ اظهار داشت: این آیه متضمن اصول و مضامینی است که بیانگر موفقیت انسان هایی است که رسالت هدایت و تربیت را برعهده دارند.

مهم ترین عوامل کیفیت بخشی به نماز جمعه

وی با اشاره به مهم ترین عوامل کیفیت بخشی به نماز جمعه تصریح کرد: نخستین عامل موفقیت در کیفیت بخشی به نماز جمعه «توفیق الهی» است؛ رحمتی که از جانب خدا شامل حال انسان می شود، لطف و رحمت الهی که در سایه اخلاص و عبودیت است.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه روحیه تقوا بسیار اثرگذار است و جلوی بسیاری از آسیب ها را می گیرد، ادامه داد: در جامعه ای دینی و اسلامی زندگی می کنیم، باید خداترس باشیم و بر اساس اخلاص امور را پیگیری کنیم.

برخورداری از بنیه علمی موجب نوآوری و طرح مطالب جدید می شود و اثر بخشی بیشتری را در پی دارد

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه دومین عامل در کیفیت بخشی به نماز جمعه «بنیه علمی» است، یادآور شد: برخورداری از بنیه علمی موجب نوآوری و طرح مطالب جدید می شود و اثر بخشی بیشتری را در پی دارد.

آیت الله میرعمادی با تاکید بر لزوم عالم بودن امام جمعه افزود: «مردم داری» سومین عامل در کیفیت بخشی به نماز جمعه است؛ نرمش با مردم و مدارا کردن با مردم مهم است؛ لَین بودن به معنای نرمی و ملایمت توام با خیرخواهی ضرورت دارد.

لزوم بهره گیری از خرد جمعی و مشورت از سوی امام جمعه

وی با بیان اینکه ائمه جمعه موظف هستند از دین مردم دفاع کنند و مردم را به مبانی دین مبین اسلام آشنا سازند، افزود: بصیرت بخشی از وظایف ائمه جمعه است، بخش عمده ای از بصیرت بخشی به مردم در پایگاه نماز جمعه صورت می گیرد.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد یادآور شد: عملکرد نماز جمعه در بصیرت بخشی به مردم درخشان است.

آیت الله میرعمادی همچنین قدرت بهره گیری از ظرفیت ها و خرد جمعی و مشورت را از دیگر عوامل موثر در کیفیت بخشی به نماز جمعه دانست و گفت: رهبری و مدیریت مردم با عفو، عطوفت و مشورت امکان پذیر است.

وی تقویت فرهنگ دینی و انقلابی و فرهنگ عمومی جامعه را از وظایف ائمه جمعه برشمرد و خاطرنشان کرد: قطعا هدف اصلی چیزی جز اصلاح جامعه نیست، پیشرفت و تعالی جامعه و ایجاد معنویت از اهدافی است که ائمه جمعه دنبال می کنند.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه ائمه جمعه دنبال این هستند که کلامشان بر دل ها تاثیر گذار باشد، تصریح کرد: حکومت بر دل ها مهم است و مردم باید مفاهیم را با جان و دل پذیرا باشند.

کد خبر 4252341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha