۲۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۳۸

وحیده فخار نوغایی:

هیچ محدودیتی برای مرد و زن در نورانی شدن به نور علم وجود ندارد

هیچ محدودیتی برای مرد و زن در نورانی شدن به نور علم وجود ندارد

مدیر واحد خواهران مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد در مراسم افتتاحیه این واحد گفت: نفس مجرد است و در نتیجه نسبت به جنسیت لا اقتضاء است، پس هیچ محدودیتی برای زن در نورانی شدن به نور علم وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، وحیده فخار نوغایی، مدیر واحد خواهران مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد در مراسم افتتاحیه واحد خواهران مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد، سخنان خود را با جملاتی از خطبه شریف ۱۰۵ نهج البلاغه آغاز کرد که می فرماید: «فَبَادِرُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِ تَصْوِیحِ نَبْتِهِ وَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُشْغَلُوا بِأَنْفُسِکُمْ عَنْ مُسْتَثَارِ الْعِلْمِ مِنْ عِنْدِ أَهْلِهِ»؛ ای مردم پیش از آنکه نهال علم بخشکد و پیش از آنکه به خود مشغول شوید و از برگرفتن دانش از صاحبان اصلی اش محروم مانید، در تحصیل دانش بکوشید.

وی به این نکته اشاره داشت که دو احتمال در تفسیر «تصویح نبته» وجود دارد: احتمال اول، شخص عالم است به این معنا که در همه دوران ها کسب علم میسر نیست و این نشان دهنده این است که علم، دانش حقیقی و جوشنده ایست که از درون انسان می جوشد، نه اندوخته های تقلیدی. و مسلم است که ملاک، سن نیست بلکه چه بسا دوران پختگی علمی، زمان طلایی کشف علم باشد. احتمال دوم، خشکیدن درخت علم در امتداد تاریخ و مقصود امیرالمؤمنین علیه السلام این است که تا وقتی جریان علم‌ مبدل به رکود نشده در کسب علم بشتابید.

فخار نوغایی ادامه بحث را در حکمت ۲۰۵ دنبال کرد که کل وعاء یضیق بما جعل فیه الأوعاء العلم، فإنّه یتّسع به. وعاء علم، نفس انسان است و چون لوازم ماده را ندارد، پس متوجه می شویم که نفس مجرد است و در نتیجه نسبت به جنسیت لا اقتضاء هست، پس هیچ محدودیتی برای مرد و زن در نورانی شدن به نور علم وجود ندارد.

وی متذکر شد: این دو مقدمه، نشان دهنده این است که تشکیل واحد خواهران مجمع تمهیدی برای تحقق توصیه امیرالمؤمنین علیه السلام است و این همان نکته ای است که به زیبایی در عبارت آیت الله جوادی آملی در شرح کلمه «محقق لما احققتم» بیان شده است.

دکتر فخار مباحث خود را با ارائه نمایی کلی از واحد خواهران مجمع ادامه داد و بحث را با بیان پیشینه ای از مراکز علوم‌ عقلی برای بانوان آغاز کرد.

وی اشاره کرد: به حوزه های علمیه بانوان و مکاتبی را که با گرایش های عقلی وجود دارد و همینطور ظرفیت بالای علوم عقلی در دانشگاه، برای بانوان.

مدیر واحد خواهران مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد، در رابطه با ساختار مجمع، از بخش های ریاست، معاونت ها، شورای عالی سیاستگذاری، گروه های آموزشی که شامل فلسفه، فلسفه علوم انسانی، منطق و معرفت شناسی و احیای متون) است و همچنین اعضای پیوسته و کانال تلگرام واحد خواهران نام بردند.

وی در بحث اهداف راهبردهای کلی نیز به آموزش و ترویج فلسفه برای مخاطب خاص، آموزش فلسفه برای مخاطب علاقه مند و تربیت مبلغین با رویکرد عقلی اشاره داشت.

فخار همچنین راهبرد مجمع در بحث پژوهش، سه راهبرد کلی است: جذب پروژه های بیرونی، پیشنهاد پروژه و مشاوره پژوهشی.

کد خبر 4252749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha