۲۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۱۶

یاوند عباسی مطرح کرد؛

عملکرد نهادهای فرهنگی در حوزه روایت دفاع مقدس جزیره‌ای است

عملکرد نهادهای فرهنگی در حوزه روایت دفاع مقدس جزیره‌ای است

مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران گفت: نهادهای فرهنگی گرچه تلاش می کنند اما عملکردشان جزیره ای است و به مثابه یک سیستم که به دنبال هدف واحدی هستند عمل نمی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع نقش روایت گری و روایت خاطرات جنگ در ادبیات مقاومت با حضور غلامرضا یاوند عباسی جانباز دفاع مقدس و مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

یاوند عباسی در ابتدای این برنامه در رابطه با دلایل جذابیت مقوله روایت، گفت: انسان ذاتاً علاقمند به شنیدن روایت در عرصه های مختلف است. با رجوع به قرآن کریم می بینیم که بخش اعظم آن روایت و داستان است. بنابراین فطرت  انسان ها اینگونه است که به شنیدن و یا گفتن روایت تمایل دارد.

وی افزود: این مسئله در همه سنین و نسل ها به ویژه امروزه که به دلیل گرفتاری ها و شرایط خاص و فضاهای جدید رسانه ای و فرهنگی مطالعه آن هم از نوع روایی بسیار کاهش یافته است. در این میان روایت همچنان مشتری دارد و این نشان می دهد روایت دفاع مقدس همچنان اثرگذاری خود را در میان مخاطبان دارد.

مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران در ادامه گفت: روایتگر مورخ نیست بلکه به دنبال طرح یک گفتمان به این معناست که با استفاده از ادبیات مسائلی را مطرح کند تا اثر گذار باشد. روایت گری در حوزه دفاع مقدس به ظاهر ساده اما در عمل کار بسیار پیچیده ای است. بسیاری از مخاطبان روایتگر، افرادی هستند که دوران دفاع مقدس را درک نکرده اند. دفاع مقدس بسته ای از مجموعه حوادث نظامی، فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و سیاسی بوده که روایتگر باید به تمامی این حوزه ها اشراف داشته باشد.

این جانباز دفاع مقدس گفت: نمی توان صرفا مسائل سطحی و تاریخی را روایت کرد امروز موضوع روایتگری کمتر از جنگیدن  در دفاع مقدس نیست. امیدواریم به موضوع روایتگری به عنوان مسئله مهم و زینب وار بپردازیم و با آن نهضت سبز ایجاد کنیم. طبق تاکیدات مقام معظم رهبری باید مراقب باشیم جنگ تحریف نشود. چراکه به دلیل عدم تسلط و اشراف بر موضوع یا زاویه دید های محدود و برداشت های شخصی گاهی مطالبی مطرح می شود و مقاطعی از دفاع مقدس دستخوش تحریف می شود.

یاوند عباسی همچنین گفت: باید اذعان کنیم و بپذیریم که نهادهای فرهنگی گرچه همگی فعال هستند و تلاش می کنند اما عملکردشان جزیره ای است. یعنی به مثابه یک سیستم که به دنبال هدف واحدی هستند عمل  نمی کنند و همین مسئله موجب موازی کاری های کم حاصل و به هدر رفتن بودجه و اعتبار و توان فردی در این حوزه خواهد شد.

وی در پایان گفت: متاسفانه در حال حاضر نهادهای فرهنگی ما جزیره ای عمل می کنند و اگر این روند ادامه یابد به موفقیت هایی که باید در این حوزه برسیم نخواهیم رسید. 

کد خبر 4253745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha