۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۱۲

جاذبه های گردشگری آستارا؛

سفر به جنگل های کهن هیرکانی/آستارا قطب گردشگری مرزی کشور است

سفر به جنگل های کهن هیرکانی/آستارا قطب گردشگری مرزی کشور است

آستارا- شهرستان آستارا با داشتن جاذبه های گردشگری و تجارت مرزی به عنوان گذرگاه مرزی ایران و بازار گسترده ساحلی به قطب گردشگری مرزی ایران در شمال کشور معروف است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مهدی حسین نژادی: شهرستان مرزی آستارا که در ساحل غربی دریای خزر و در شمالی‌ترین نقطه استان گیلان واقع شده، با داشتن آمیزه‌ای از جذابیت‌های گردشگری کوهستان، تجاری، مرزی، ساحلی و زیست‌محیطی از دو دهه پیش تاکنون به قطب بزرگ گردشگری و مرزی کشور تبدیل شده است.

آستارا که مهم‌ترین مسیر خروجی ترانزیتی و فعال‌ترین مرززمینی صادراتی ایران محسوب می‌شود، با داشتن مرز و گمرکی فعال دارای مرز خاکی، آبی و ریلی با جمهوری آذربایجان بوده و این امر سبب رونق در مبادلات مرزی، تجاری و گردشگری بین‌المللی شده است.

این شهرستان یکی از سرسبزترین نقاط جنگل‌های هیرکانی (خزری) ایران است وپوشش جنگل‌های پهن‌برگ آن تا ارتفاع ۱۵۰۰ متر امکان جلب صدها گروه کوهنوردی طبیعت‌دوست را فراهم می‌کند.

تنها آبگرم جنگلی ایران در آستارا

در جنگل‌های آستارا تنها آبگرم جنگلی کشور قرار دارد. قله زیبای ۲۰۰۰ متری اسپیناس آستارا از جمله دیدنی‌های این شهرستان است که در سخت‌ترین روزهای زمستان نیز میزبان کوهنوردانی از استان‌های گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی است.

گردنه حیران که تا سال‌ها پیش تنها یک روستای نیمه‌متروک با نام حیران در آن قرار داشت، اکنون به یک حوزه بزرگ گردشگری مبدل شده است و یکی از طرح‌های بزرگ و محوری گردشگری استان گیلان در این منطقه به اجرا درآمده است. تله کابین حیران که در غرب روستای ونه‌بین و حاجی‌امیر آستارا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث گردیده، در هر ساعت با ۳۰ کابین پیشرفته شش نفره می‌تواند ۱۰۰۰ نفر از گردشگران را با سرعت ۶ متر بر ثانیه از انتهایی‌ترین نقطه حیران آستارا در استان گیلان، با طی کردن یک مسیر سرسبز ۱۵۰۰ متری به شرقی‌ترین نقطه پارک جنگلی فندقلوی نمین در استان اردبیل منتقل کند.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با همکاری شهرداری آستارا نیز در ارتفاعی پایین‌تر و در نزدیکی شهر آستارا پارک گردشگری بی‌بی‌یانلو با وسعت ۱۵۱۲ هکتار را با کاشت صدها درخت و ارائه امکانات تفریحی ایجاد کرده که مشتاقان زیادی را به خود جلب می‌نماید.

آبشار لاتون مرتفع‌ترین آبشار شمال ایران و آبهای گرم علی‌داشی و کوته‌کومه از جمله مناطق بی‌همتایی هستند که در اعماق جنگل‌های این شهرستان مرزی قرار دارند و در تمام فصول سال زیبایی‌های این مناطق پذیرای مسافران بسیاری از اقصی نقاط کشور است.

تالاب استیل آستارا جاذبه ای دیگر از این شهرستان مرزنشین

تالاب استیل آستارا با ۱۳۸ هکتار وسعت که به عنوان یک  تالاب مهم و  طبیعی کشور مطرح است، با وجود درختان توسکا و قرار گرفتن آن در حاشیه کوهستان و جاده، یکی از زیباترین مناظر طبیعی آستارا و استان سرسبز گیلان را رقم زده است.

سازمان محیط زیست کشور نیز با ایجاد پناهگاه حیات وحش که بیش از ۱۰۰۰ هکتار وسعت دارد، به ایجاد پارک طبیعت‌گردی اقدام کرده که گردشگران نیز از نزدیک با طبیعت زیبای منطقه و همچنین گله‌های بزرگ گوزن‌های زرد و مرال آن از نزدیک مأنوس می‌شوند.

در مجاورت این پناهگاه، بخش خصوصی به ایجاد نخستین باغ پرندگان خصوصی کشور اقدام کرده است و در آن نایاب‌ترین پرندگان کشور و آسیا نگهداری می‌شود. این شهرستان مرزی که به واسطه تنوع کالاهای خارجی به عنوان شهر بازار و خرید مطرح است، دارای بازار بزرگ ساحلی با غرفه‌بندی متفاوت بوده که بارانداز اصلی و محل فروش کالاهای وارداتی است و همواره بیشترین توجه گردشگران ورودی را با توجه به قیمت‌های مناسب به خود معطوف می‌کند.

مرقد مطهر امام‌زادگان ابراهیم و قاسم(ع)، طرح ساحلی صدف، طرح ساحلی شهرداری آستارا، باغ عباس‌آباد، بهشت کاکتوس‌ها، نوار مرزی، پارک ساحلی شریعتی، باغ ملی، بقعه پیرقطب‌الدین و دبیرستان تاریخی حکیم‌نظامی از مکان‌های تفریحی، مذهبی و گردشگری آستارا است که هرکدام با زیبایی‌های منحصربفرد، مسافران و گردشگران را به طرف خود جذب می‌کند.

شهردار آستارا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آستارا از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوانی برخوردار است، اظهار کرد: آستارا با دارا بودن جاذبه‌های توریستی، طبیعی و مرزی مطمئناً مقصد بسیاری از گردشگران است و باید همه مراکز خدماتی و اداری با ارائه خدمات مناسب و کسب رضایت گردشگران میزبان شایسته‌ای برای میهمانان باشند.

جواد معیتی گفت: در برخی از نقاط کشور سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی برای ظرفیت‌سازی اقتصادی و گردشگری انجام می‌شود، اما آستارا به صورت خودجوش و طبیعی یک نقطه بی‌مانند در برخورداری از تمام شاخص‌های گردشگری است.

وی افزود: زمینه‌های رشد و شکوفایی آستارا مهیا است و باید به نحو مطلوب از این فرصت بی‌بدیل استفاده کرد.

شهرستان مرزی بندر آستارا در آخرین نقطه جغرافیایی شمال غرب کشور قرار گرفته و با ۲۰۰ کیلومتر فاصله از مرکز گیلان، دارای ۳۸.۵کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان و ۱۸ کیلومتر مرز ساحلی است.

کد خبر 4258847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha