۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۶:۳۹

یادداشت روز؛

ترسم نرسی به کعبه، ای اعرابی

ترسم نرسی به کعبه، ای اعرابی

این روزها معادلات چندوجهی درحوزه مدیریت شهری ایجاد شده؛ بحث استعفا، حواشی آن، گزینه های احتمالی، فشارهای بیرونی و...اما واقعیت این که بحث عملکرد شهردار در بین مسائل مختلف پنهان مانده است.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه، سیامک صدیقی: با مروری بر کارنامه کاری 15شهردار پیشین تهران پس از انقلاب، از بسیاری از آن ها به عنوان افرادی نام برده که اثربخش نبوده اند یا تاثیر حداقلی در فضای شهری داشته اند. سوال اینجاست که آیا آقای نجفی هم می خواهد در کارنامه اش همین موضوع ذکر شود؟ اگر این گونه است و ظاهر قضیه هم این را نشان می دهد، بهتر است برای ماندن در شهرداری لحظه ای درنگ نکند.

حجت نظری، سخنگو و عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در گفتگویی عنوان کرد: تقریبا مطمئن هستم این دسته از فشارهایی که بر روی آقای نجفی وجود دارد به هیچ وجه بر روی آقای قالیباف نبوده است. این فشارها قطعا بر روی استعفای آقای نجفی اثرگذار بوده و گرنه ما از مسئولین کشور کم نداشتیم که بیماری داشته اند، حتی برای درمان در مقطعی از کشور خارج شده اند و مجددا به کشور برگشته اند. آن‌ها در مدت درمان‌شان از سمت خود استعفا نداده اند.

اما دو نکته در این میان حائز اهمیت است؛

نکته اول ابتدا شورای پنجم دقیقا چه کاری انجام می دهد که تا این حد شهردار تنها شده و فشار بر او زیاد شده است؟ شورا چه بازویی برای شهردار بوده که بتواند گاهی به آن تکیه کند. شورای پنجم آن گونه که شهردار تهران احساس می کرد، پشت او نایستاد و با او همراهی نکرد؛ اگر قرار بود در بسیاری از مسائل که می توان مصداق های بسیاری برای آن پیدا کرد، چرا به سمت نجفی رفت و او را به میدان آورد؟

نکته دوم اینکه همه نسبت به فشارها بر نجفی آگاه هستند، اما چرا فکر می کنید روی 7 شهردار تهران که زیر یک سال در شهرداری حضور داشته اند فشار نبوده است و حتی روی کسانی که بسیار بیش از این زمان در راس مدیریت شهری حضور داشته اند؟ توقع از شهردار تهران است که با همراهی شورای منتخب مردم کمی مقاوم تر باشد و به قول حافظ «چرخ بر هم زنم ار غیر مرادم گردد» اما به جای این با تکرار بیماری و بیماری و بیماری نمی توان به سمت «شهری با زیست بهتر حرکت کرد»

ناهید خداکرمی دیگر عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه با استعفای شهردار تهران مخالفیم گفت: بیماری نمی‌تواند مانعی برای رسیدن به هدف باشد و با اینکه می‌دانیم؛ نجفی از بیماری سختی رنج می‌برند، اما با توجه به پتانسیل فکری و مدیریت ایشان با استعفای وی، مخالف هستیم.

هفت ماه گذشته مدیریت شهرداری، زمانی برای تحویل و تحول بود و مدتی نیز برای شناسایی وضع موجود گذشت، اکنون زمان بهره‌برداری از شیوه مدیریتی در شهر تهران است که تلاش می‌کنیم با حضور نجفی در اداره شهر خللی وارد نشود.

نکته اول: نزدیک به یک چهارم از زمان قانونی دکتر نجفی و ریاست ایشان بر مدیریت شهری گذشته است؛ اما این عضو محترم شورای شهر از شناسایی صحبت می کند و تحول؟! قطعا آقای نجفی با سبقه ای که در مدیریت شهری و شورای شهر داشته آن قدر نیاز به صرف زمان برای این شناسایی نداشته است. در عین حال از چه تحولی صحبت می کنیم؟ انتقادها به انتصاب های نامناسب و وعده های محقق نشده بسیار بالاست. آقای نجفی ادامه این مسیر ما را به جایی نمی رساند؛ ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی/ کاین ره که تو می روی به ترکستان است.

نکته دوم ناظر بر ضعف عمومی در شورای پنجم است؛ اعضای شورای پنجم وعده های بسیاری به مردم داده بودند و اتفاقا از تحول بسیار سخن گفتند؛ اما این شورا نه محبوبیت رسانه ای یافته و نه عمومی. چون احتمالا شورا هم هنوز و همچنان مشغول شناسایی است؟! این شورا می خواهد به نجفی کمک کند؟؟

اعطا عضو شورای شهر تهران: بالاخره مسئله استعفا یک بار برای همیشه باید جمع می‌شد، در این مدت بارها حرف استعفا و برکناری نجفی زده شده بود . در واقع استعفا تمام مدت هفت ماه بر شهرداری تهران سایه انداخته بود هر بار هم یک تاریخی را برای  آن اعلام می‌کردند. اگر هم نجفی بماند به نظر من موضوع حل شده است و سایه سنگین شایعه استعفا را  از سر گذرانده است. نهایت انتقادی که به او وارد می‌شود این است که  نجفی مدیر اجرایی و میدانی نبود اما همه در مجموع می‌دانند که نجفی مدیر توانمندی است.


سخنگوی شورای شهر تهران اظهار کرد: استعفای نجفی چیزی از اقتدارش کم نمی‌کند و با ماندنش حداقل بحث استعفا جمع می‌شود و دیگر کسی وعده نمی‌دهد که فلان ماه نجفی از شهرداری می‌رود. با همه این اوصاف من انتظار ماندن او را ندارم مگر اینکه در این تعطیلات نوروز اتفاق ویژه‌ای بیفتد.

دو نکته:

نکته اول ابتدا اینکه چرا تکرار واژه استعفا و سایه آن بر سر شهردار تهران چیزی از اقتدار او کم نمی کند؟ ما در مدیریت شهری با مدیری سر و کار داریم که کارنامه کاری اش بارها نشان داده دست به استعفایش خوب است؛ از زمان بر مسند نشستنش در شهرداری دائم داریم گزینه معرفی می کنیم و رسانه ها و مدیران شهری از «به زودی خواهد رفت» صحبت می کنند. چقدر این مدیر و برنامه های او جدی گرفته می شود؟ و اگر واقعا سایه استعفا بر سر او بود؛ شورا چرا یک بار که شده به طور جدی در این موضوع ورود نکرده است؟

نکته دوم: عنوان کردید که نجفی مدیر توانمندی است و کسی در این زمینه شکی ندارد. اما همین مقدمه قطعی شما حائز نفی و انکار است. چرا مدیر توانمندی است؟ در کدام چند مسئولیت قبلی اش موفق بوده است؟ چقدر توانسته مطالبات شهرداری را از دولت بگیرد؟ در کدام بحران به موقع حاضر بوده؟ چقدر تهران را برای «زیست بهتر» آماده کرده است؟ چه مسیری را برای آینده پایه ریزی کرده و...؟

و....

اما آقای نجفی! «چون قدم در خیل مردان می‌زنی مردانه باش» شما نسبت به دشواری کار در شهرداری آگاه بودید و می دانستید چه آزمون دشواری پیش روی شماست، شمایی که چند مسئولیت اخیرتان به یکسال هم نرسیده بود. از لحظه روی کار آمدن شما بحث استعفای شهردار همواره مطرح بوده و با استعفای شما این امر محقق شد؛ «بیماری» به کلیدواژه تکراری برای شما بدل شده است و به نظر می رسد اگر بر اساس جریان فعلی و روندی که در چند روز اخیر شکل گرفته، شورا با استعفا موافقت نکند، یا خود شما بر استعفا اصرار کنید یا تکثیر ملال آور «بیماری» را کنار بگذارید. ابرشهر تهران نیاز به تغییر دارد؛ شما این شعار را مطرح کردید و مردم همچنان چشم انتظار «هوای سالم» تر هستند.

کد خبر 4259201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha