۱۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۱۹

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

۱۲ فروردین؛ عید مردم‌سالاری دینی/ بی‌نظیرترین همه‌پرسی تاریخ بشر

۱۲ فروردین؛ عید مردم‌سالاری دینی/ بی‌نظیرترین همه‌پرسی تاریخ بشر

قم - استاد حوزه علمیه قم گفت: همه پرسی ۱۲ فروردین ۵۸ بی‌نظیرترین و ماندنی‌ترین همه پرسی تاریخ بشریت بود که عید مردم سالاری دینی را در جمهوری اسلامی رقم زد.

خبرگزاری مهر  - گروه استان‌ها: نظام سیاسی کشور که تحولات آن، دنیا را شگفت‌زده می‌کند، در ۱۲ فروردین ۵۸ با رای بیش از ۹۸ درصدی مردمان این مرز و بوم تثبیت شد. انقلابیون آن دوران پس از سال‌ها تحمل رنج و مبارزات ضدطاغوتی، پای صندوق‌های رای رفتند و به جمهوری اسلامی، «آری» گفتند.

نتیجه این همه‌پرسی مقتدرانه، به سیطره نظام‌های حکومتی لائیک بر دنیا و تئوری جدایی دین از سیاست، پایان داد و شکل نوینی از نظام حکومتی مبتنی بر آموزه‌های دینی و رای مردم را نهادینه کرد.

پس از سرنگونی نظام شاهنشاهی، برای اولین بار، تاریخ ایران زمین شاهد استقرار یک نظام سیاسی حکومتی با رای و اراده مردم مسلمان است و پیش از این هیچ نوع حکومت و حاکمیتی که مردم در آن نقش داشته باشند، وجود نداشت.

حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا، استاد اندیشه سیاسی دانشگاه، نظام سیاسی ایران را از این نظر بی‌بدیل می‌داند: همه نظام‌هایی که در دنیا شکل گرفته‌اند در دام مدرنیته و مدرنیزاسیون غلتیدند و تمام هویت خود را از بین برده‌اند. اولین نظامی که در قرن بیستم و در اوج قطب بندی جهان به دو قطب شرق و غرب شکل گرفته و نه به غرب وابسته شده و نه به شرق، نه از دنیای مدرن فرار کرده و نه در درون مدرنیته غرق شده؛ جمهوری اسلامی ایران است.

ایجاد مدرن‌ترین نظام حکومتی

وی در گفتگو با خبرنگار مهر، از جمهوری اسلامی به عنوان نظامی یاد کرد که برای اولین بار با حفظ هویت‌های دینی و باورهای اعتقادی مردمانش، توانسته خود را در دنیای مدرن، با ابزار و ساختارها و قوانین متناسب دنیای امروز، احیا و بازسازی کند و یک سیستم حکومتی به وجود بیاورد که بعد از چهار دهه یکی از مدرن ترین نظام حکومتی باشد.

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه، همه قوانین و امتیازاتی که دنیای جدید برای بشر تصویب کرده، در جمهوری اسلامی وجود دارد و علاوه بر آن، باورها، اعتقادات و گزاره‌هایی که منبعث از دین و اعتقادات است مورد توجه این نظامی حکومتی است.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا گفت: سیستم حکومتی که در ۱۲ فروردین ۵۸ شگل گرفته، پایه‌اش بر اصالت‌های اعتقادی و ساختارش بر پایه آموزه‌های عرفی، بشری و عقلانی که متناسب با دین بوده و مجتهدان بزرگ انقلاب آن را به عنوان ساختارهای دینی پذیرفته‌اند تعبیه شده است.

وی در تبیین شرایط و زمینه‌هایی که نظام جمهوری اسلامی در آن شکل گرفته، نظام دو قطبی را اولین و مهم‌ترین زمینه دانست و افزود: حاکمیت در ایران به صورت سلطنت دو هزار و ۵۰۰ ساله بود، باورهای اعتقادی مردم این سرزمین سرکوب شده بود و متدینان از اینکه نظام سیاسی و حکومتی بر اساس باورهای درونی و اعتقادی شکل بگیرد، ناامید بودند.

مسئول انجمن‌های علمی حوزه علمیه ادامه داد: بعد از صدر اسلام و حکومت امام علی(ع) همواره نظام سلطانی که به اعتقاد همه عالمان اسلام، نظام جائر و نامشروع بوده وجود داشت. عالمان در این دوران طولانی، دین و اعتقادات را با دشواری‌های زیادی توانستند حفظ کنند تا اینکه در دوران انقلاب اسلامی برای اولین بار با دو الگوی جدی مواجه شدیم؛ اول اینکه عالمان ما تلاش کردند نامشروع بودن نظام قبلی را علنی کنند و دوم، الگوی نظام ولایی و نیابتی از امام عصر(عج) بود که با بازتولید و احیای آن در دنیای مدرن، امام راحل موفق شد این نوع حکومت را به گونه‌ای ترسیم کند که برای اولین بار در کل دنیا بیش از ۹۸ درصد مردم به آن رأی دادند.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا رای بیش از ۹۸ درصدی مردم در همه پرسی جمهوری اسلامی را در تاریخ بشر بی‌نظیر دانست و تاکید کرد: متأسفانه بعد از چهار دهه از شکل گیری نظام جمهوری اسلامی، دنیا هنور نفهمیده که سیستم حکومتی ایران چگونه است. ما هم هنوز نتوانستم دستاوردها و فلسفه سیاسی این نظام را به نسل نو القا کنیم.

قدرت نظام برای هدایت بشر

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برای شکل گیری هر نظام حکومتی، چهار چگونگی باید تحقق یابد، چگونگی شکل گیری را اولین مورد بیان کرد و گفت: مشروعیت و مقبولیت و نحوه شکل گیری و انواع حکومت‌هایی که شکل می‌گیرند، بسیار مهم است.

وی افزود: اعمال قدرت، دومین چگونگی بوده و این مهم است که نظام حکومتی، قدرت را در چه راستا به کار می‌گیرد. آیا قدرت ابزاری برای سرکوب مردم و رسیدن به منافع مادی دنیوی است، یا ابزاری برای هدایت و سعادت بشر؟

حجت‌الاسلام مهاجرنیا، توزیع قدرت را سومین چگونگی بیان کرد و افزود: در طول تاریخ سلاطین ۲۵۰۰ ساله، هر آنچه به ما رسیده از شاهان بوده و برای اولین بار انقلاب اسلامی به انسان‌ها و مردم «شهروند» گفت، یعنی مردم حق دارند و این نظام را شکل دادند و این نظام بر اساس باور و رای مردم شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: توزیع قدرت برای اولین بار در این نظام شکل می‌گیرد، یعنی قدرت در دست یک نفر نیست، بلکه در ساختار گسترده و قوای مختلف توزیع شده است.

مهار قدرت، چهارمین چگونگی شکل گیری هر نظام حکومتی است که حجت‌الاسلام مهاجرنیا به آن اشاره کرده و افزود: آیا قدرت را می‌شود مهار کرد؟ اگر این قدرت فاسد شد و به انحراف کشیده شد، یا به استبداد و دیکتاتوری رسید، آیا راهی برای اصلاح آن وجو دارد؟

وی افزود: در سیستم شاهی چنین سیستمی نبود که حکومت اصلاح شود، در حالی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی، انواع راه‌ها برای اصلاح حکومت دیده شد. در قوانین و آداب و دستورات دینی ما تاکید شده که قبل از اینکه قدرت بخواهد با مکانیزم‌های بیرونی مهار شود با سازوکارهای درونی مهار شود.

وی ادامه داد: آن گونه که در دستورات دینی تصریح شده، حاکمان باید دارای تقوا و صیانت درونی باشند و هیچ گاه دچار منیت و استبداد رای نشوند بلکه بر اساس دین و احکام اسلام و ولایت پیش بروند.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا در تشریح انواع سازوکارهای بیرونی که در جمهوری اسلامی دیده شده، تاکید کرد: معنای برگزاری انتخابات مختلف این است که نظام با رای مردم پوست اندازی می‌کند و بازسازی و جدید می‌شود. نظارت مقام معظم رهبری بر کل سیستم، نظارت خبرگان بر رهبری و انواع ابزارهای نظارتی و سازوکارها، چیزهایی است که برای واکسیناسیون نظام اسلامی و برای اینکه نظام دچار آسیب و آفت نشود تعبیه شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه، ساختار جمهوری اسلامی را متناسب با آموزه‌های دینی دانست و گفت: نظام جمهوری اسلامی یک نظام اصیل اسلامی مدرن و نوپدید است و برخلاف تفکر سلفی و داعشی که معتقدند برای احیای اسلام باید به سلف صالح برگردند، در جمهوری اسلامی اعتقاد این است که اصالت‌های هزار و ۴۰۰ سال پیش را متناسب با بشر و دنیای امروز بازسازی کنیم.

عزت ملت در سطح بین‌الملل

آیت‌الله سیداحمد حسینی خراسانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار مهر، دوازدهم فروردین ماه را یک روز مهم ملی و انقلابی دانست که در آن ملت ایران با اکثریت قاطع آرا، نظام جمهوری اسلامی را به عنوان نظام سیاسی کشورشان پذیرفته‌اند.

وی ادامه داد: شایسته است که همه متولیان امور و دست اندرکاران، محققان، مبلغان و اندیشمندان به ویژه رسانه ملی در تبیین جایگاه این روز بزرگ که به حق در تاریخ ملت و کشور ما یک نقطه عطف بزرگی است تلاش و کوشش شایسته داشته باشند.

این استاد حوزه گفت: در طول ۳۸ سال صبر و صلابت و استقامت، به لطف پروردگار و دعای خیر ولی عصر و به برکت نظام جمهوری اسلامی افتخارات بسیار بزرگی را کسب کرده‌ایم. ملت عزیز ایران در طول تاریخ پربرکت نظام جمهوری اسلامی، عزت و عظمت مثال زدنی در عرصه بین المللی پیدا کرده و ما در سایه نظام جمهوری اسلامی به قدرت اعتقادی و فرهنگی و قدرت سیاسی دست پیدا کرده‌ایم.

آیت‌الله حسینی خراسانی با بیان اینکه ملت و کشور ایران در سایه نظام اسلامی به عنوان یک قدرت نظامی در عرصه‌های جهانی شناخته می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم با تحقق اقتصاد مقاومتی با همه ابعادش، کشور اسلامی ایران به عنوان یک قدرت اقتصادی در جهان شناخته شود.

به گفته وی، در سایه جمهوری اسلامی بود که ایران و ایرانی مجد و عظمت و جایگاه برجسته و ممتاز در دنیا پیدا کرده است.

وی وحدت و اتحاد میان ملت و حمایت همه جانبه ملت از رهبری نظام را رمز توسعه و پیشرفت نظام دانست و ابراز امیدواری کرد که دولت و ملت با همدلی و همزبانی و انسجام هر چه بیشتر و بهتر بتوانند این دستاوردهای اعجاب‌برانگیز را حفظ کنند و گام‌هایی بلند به سمت قله‌های رفیع توسعه و پیشرفت و امنیت و عدالت بردارند.

پایبندی ملت به شعارهای اصیل جمهوری اسلامی هزینه‌هایی داشته که جنگ تحمیلی، ترور شخصیت‌ها، تحریم قتصادی و... از جمله این توطئه‌ها بوده اما ملت ایران در آغاز دهه چهارم استقرار جمهوری اسلامی بر حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی پای می‌فشارد و روز جمهوری اسلامی را به عنوان یکی از ماندنی‌ترین روزهای تاریخی گرامی می‌دارد.

کد خبر 4261205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha