۱۳ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۴۴

سیزده ای که در سرزمین های نور بدر شد

حال و هوای اردوگاه شهدا در بهار طبیعت/ خادمانی که زینبی شدند

حال و هوای اردوگاه شهدا در بهار طبیعت/ خادمانی که زینبی شدند

ساری - حال و هوای هفت تپه و اردوگاه شهدای مازندران در سیزده طبیعت دیدنی تر شده، این را می توان از همصحبتی با کوچکترین خادم الشهداء به خوبی حس کرد.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: فضای اردوگاه مملو از عطر سلام و صلوات است و در میان شور و شوق زائران راهیان نور، خادمی به چشم می آید که دانش آموز کنکوری است، هانیه نام دارد، ۱۷ ساله و برادرزاده شهید.

اردوگاه شهدای مازندران، درست در ورودی شهر خرمشهر واقع شده و کاروان به کاروان زائر را در دل خود جای می دهد. مکانی که به گفته فرماندهان دوران دفاع مقدس معراج شهدا بود امروز معراج دل های  مشتاق ده ها هزار زائر شد که سال جدید را در سجدگاه شهدا تحویل کردند.

فضای اردوگاه پر است از  عطر سلام و صلوات و در میان شور و شوق زائران در زمان استقبال و بدرقه خادمی به چشم می آید که دانش آموز کنکوری است. به سراغ کوچکترین خادم خواهر اردوگاه شهدای مازندران رفتیم و در یک گپ و گفت صمیمانه، حس و حال خادمی را او جویا می شویم. هانیه کاکویی در سن ۱۷ سالگی لباس خادمی  پوشید، پر انرژی است و شور و هیجانش برای خدمت به زائران دیدنی است.

از وی می پرسم چندماه دیگر آزمون کنکور داری و اینجا چه می کنی؟ با خنده سوالم را این طور پاسخ می دهد: خادم شدن دانش آموز کنکوری سوژه خوبی است اما شبیه رزمندگان هم سن و سال خودم که درس و مدرسه را رها کردند و به برای جنگ راهی جنوب شدند، خواستم این حس و حال را درک کنم.

نوجوان ۱۷ ساله ساروی، برادرزاده شهید است و دروان کودکی اش پرشده از خاطرات عموی شهیدش ،می گوید: عمویم ۱۸ سال بیشتر نداشت که در شلمچه به شهادت رسید. مادربزرگم همیشه از عموی شهیدم می گفت برای همین دوست داشتم  محل شهادت عمویم را ببینم.

دانش آموز ممتاز  رشته ریاضی، منطقه جنوب را منطقه ای آرامش بخش می داند و ادامه می دهد: وقتی اسمم در قرعه خادمی نیفتد دلم گرفت. متوسل به عموی شهیدم «شهید تورج کاکویی»، فردای آن روز از کمیته خادمین با من تماس گرفتند که برای اعزام به خرمشهر آماده باش .

گوش تا گوش حسینیه پر شده از زائرانی که برای اقامه نماز جماعت به حسینیه آمدند. هانیه ،خادم حسینیه و سلف سرویس است. وقت نماز حسینیه را برای نماز جماعت آماده می کند و بعد از آن  برای پذیرایی از زائرین به سلف سرویس می رود : قشنگ ترین لحظه ای که  خانواده شهدا و زائرین وارد حسینیه می شوند، حسینیه ای که پر شده از تصاویر شهدا که حاضر و ناظر کارهایم هستند؛ زمانیست که برایم دعای عاقبت بخیری می کنند.

 نوجوان دهه هفتادی که خود را برای کنکور آماده می کند، حالا با درس و کتاب در دست ، خادم شهدای اردوگاه شد: «برایم فرقی نمی کند در کدام قسمت مشغول خدمت به زائران باشم . مسئولیتی که برعهده گرفته ام را باید درست انجام دهم . شاید گاهی اوقات نتوانستم خوب کار کنم یا کم کاری کردم، اما باعث شد مسئولیت پذیری را در خودم تقویت کنم.»

هانیه بعد از کار در حسینیه، آماده رفتن به سلف سرویس می شود، از او می پرسم کار در سلف سرویس سخت نیست ،با لبخند جوابم را می دهد: کار برای شهدا سختی ندارد .آدم باید برای یک بار هم شده به این مناطق بیاید و  یا  لباس خادمی  بپوشد، آن وقت است که می بینید خدمت به شهدا،سخت نیست.

فاطمه علی نژاد مبلغه ثابت اردوگاه شهدای مازندران نیز ۱۱ سال در لباس خادم الشهداء به زائرین شهدا خدمت می کند و پنج سال هم به عنوان مبلغه کاروان ها در عرصه فرهنگی فعال است.
وی از حضور پرشور زائرانی که به او مراجعه می کنند، می گوید: بیشتر مراجعه کنندگان نوجوانان و جوانان هستند و اکثر سوالاتشان درباره مسائل اعتقادی و فرهنگی است. قریب به اتفاق زائرین شبهات زیادی درباره مسائل اعتقادی و شرعی دارند که در تلاش هستیم گره های ذهنی آنها را باز کنیم.


علی نژاد نقش راهیان نور در تربیت نسل انقلابی  و سبک زندگی را ویژه و اثرگذار می داند و تاکید می کند:« حضور زنان و دختران در راهیان نور به ویژه نسل جوان و نوجوان و  آشنایی آنها با سبک زندگی شهدا، باعث تحکیم نگرش آنها در حفظ ارزش ها و باورهای دینی می شود به طوریکه امروزه حجاب و عفاف که مشخصه زن مسلمان و بیانگر هویت دینی، ملی و انقلابی ماست، زائران با الگوگیری از سبک زندگی شهدا برای حفظ سلامت روان و تحکیم بنیان خانواده، حجاب را یک ضرورت برای خود می دانند.»
 
مبلغه اردوگاه شهدای مازندران که هرسال عید در منطقه حضور دارد،خاطر نشان می کند:« اگر همین اخلاص و علاقه ای که خادمین شهدا برای خدمت رسانی به زائران دارند؛ در ساده زیستی ، قناعت، ایثار و گذشت و مسئولیت پذیری در خانه و خانواده جریان پیدا کند، مطئمنا خانواده و جامعه ای سالم و با نشاط خواهیم داشت.»

فاطمه علی نژاد که به صورت خانوادگی درخدمت زائرین شهداست و همسرش نیز مبلغ و روحانی اردوگاه است با اشاره به اینکه امسال با تدبیر مسئول بسیج طلاب اعزام مبلغ و روحانی در کاروان ها افزایش داشته است، ادامه می دهد:تجربه نشان داده هر کاروانی روحانی همراه داشته باشد در فعالیت های فرهنگی و بهره گیری از فضای معنوی راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی پیشگام تر از مابقی کاروان هاست.

امسال ۳۰ هزار مازندرانی روانه راهیان نور شدند و آرام آرام مناطق عملیاتی را به سمت مازندران ترک می کنند.

کد خبر 4261617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha