۴ دی ۱۳۸۵، ۱۲:۰۰

/ "سرمقاله" امروز اعتماد ملی/

محرومیت از حقوق شهروندی

محرومیت از حقوق شهروندی

مجلس هفتم اخیرا با اصلاح یک بند از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی دو شرط جدید برای نامزدهای پارلمان مقرر کرده است؛ دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد و 5 سال سابقه کار اجرایی مطابق با قانون استخدام کشوری. گرچه هنوز اصلاحیه‌های مزبور به تایید شورای نگهبان نرسیده و جامه قانون به خود نپوشانده است اما اقدام نمایندگان در ایجاد شرایط تکلفی برای نامزدی در مجلس، ابهامات و سوالات متعددی را ایجاد می‌کند.

گرچه این نخستین بار نیست که در مجلس بحث تنگ‌تر کردن روزنه‌های صافی کاندیداتوری مطرح می‌شود و در گذشته نیز برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی الزامات و شروط متعددی چون جمع‌آوری امضای نمایندگان مجلس برای نامزدی در ریاست‌جمهوری گنجانده شده بود که مورد پذیرش قرار نگرفت.تلاش‌هایی از این دست طلب شرایطی است که مطلوب حداکثری و مقبول حداقلی تلقی می‌شود. به عبارتی بدون لحاظ طیف دارای مدرک کارشناسی ارشد در برخی شهرهای کوچک و نیز نامفهوم بودن ضوابط استخدام کشوری مطلوبات حداکثری مطرح شده که با واقعیت‌های جاری فاصله دارد و با تنگ‌تر کردن دایره کاندیداها، شعاع انتخاب را کوتاه‌تر می‌کند و این خود مقبول حداقلی (مورد موافقت قشر کمی از انتخاب‌شوندگان و انتخاب‌کنندگان) قرار می‌گیرد.


با لحاظ واقعیت‌های موجود است که مخالفین طرح‌های فوق این دو اصلاحیه را اقدامی درجهت خلع‌ید رقبای نمایندگان مجلس می‌دانند که طبق این دو طرح از شمول این دو شرط مستثنی شده‌اند. با نگاهی به سقف مدرک دانشگاهی در برخی شهرهای کوچک نگرانی فوق اهمیت می‌یابد چرا که در آن صورت داوطلبین کمتری از حوزه انتخابیه کاندیدا می‌شوند و این امر علاوه بر محدود کردن فضای رقابتی، در سطح مشارکت هم اثرگذار خواهد بود.سابقه 5 سال فعالیت اجرایی هم جزو شروطی است که دامنه توسیع تفسیر آن گسترده است؛ چنانکه دامنه نوع، محل و سطح فعالیت آنچنان متفاوت و بعضا غیرقابل مقایسه است که با چنین تغییری در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نمی‌توان امید یکسان کردن سطح سوابق نمایندگان مردم در خانه ملت را به دل راه داد.از واقعیتی دیگر هم نمی‌‌توان غفلت کرد و آن اینکه یک نامزد انتخابات مجلس باید از دو صافی مهم گذشته باشد تا دارای دو شرط فوق شود. به عبارت دیگر، دوره کارشناسی ارشد هم نیمه‌متمرکز است و هم ظرفیت محدودی برای پذیرش داوطلبین دارد.


شرایط استخدام کشوری هم به گونه‌ای است که محدوده استخدام‌شوندگان را بسیار محدود می‌کند و متقاضیان استخدام کشوری هفت‌خوان رستمی سخت پیش‌رو دارند تا به جرگه مستخدمین رسمی وارد شوند. سابقه کار علمی، تخصصی و آموزشی در مراکز دولتی یا خصوصی دامنه تعریف گسترده‌ای دارد که خود محل مجادلات و ابهامات فراوانی خواهد بود.


در نهایت اینکه تلاش‌های نمایندگان مجلس درجهت ایجاد شرایط و ضوابط خاص نامزدهای دوره‌های آتی در حالی صورت می‌گیرد که هنوز هیچ طرح جامعی در خصوص شرایط کاندیداتوری انتخابات مجلس ارائه نشده و بعضا چنین طرح‌های اثرگذاری با تغییر برخی بندها نحوه انتخابات و چگونگی اجرا، برگزاری و مشارکت در آن را با تغییرات سرنوشت‌سازی مواجه می‌کند.

کد خبر 426371

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha