۱۸ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۵۳

دیدار رئیس جمهوری افغانستان و نخست وزیر پاکستان در کابل

دیدار رئیس جمهوری افغانستان و نخست وزیر پاکستان در کابل

رئیس جمهوری افغانستان و نخست وزیر پاکستان در کابل دیدار و در مورد مسائل مختلف منطقه ای به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جمهور، کاخ ریاست جمهوری افغانستان با انتشار خبری اعلام کرد که «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری این کشور، «شاهد خاقان عباسی» نخست وزیر پاکستان را که در راس هیئت بلند رتبه و به دعوت رسمی وی به کابل آمده بود، در کاخ ریاست جمهوری این کشور مورد استقبال قرار داد.

در این دیدار رهبران افغانستان و پاکستان در مورد روابط دوجانبه، مبارزه با تروریسم، اتصال منطقه ای، مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان ها، تخطی در امتداد خط مرزی «دیورند»، بازگشت مهاجرین، پروژه های جاده سازی و خط آهن، تبادل زندانیان و نهایی سازی برنامه افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی، بحث و تبادل نظر کردند.

غنی در این دیدار موضوع تخطی‌ از آن سوی خط مرزی دیورند را به صورت جدی با نخست وزیر پاکستان مطرح و تاکید کرد که وضعیت کنونی به نفع هیچ کدام از طرفین نیست و باید هر گونه نگرانی از طریق مراجع رسمی اعلام و از راه بحث و مذاکرات، حل و فصل شود.

به همین ترتیب هر دو طرف روی اتصال منطقه ای به ویژه انتقال انرژی از آسیای میانه از طریق افغانستان به پاکستان و کار عملی احداث خط آهن «کویته- قندهار- هرات» و «پیشاور- جلال آباد» و همچنین بزرگراه «پیشاور- جلال آباد- کابل»، گفتگو کردند.

غنی و عباسی همچنین توافق کردند که هیئت های دو کشور برای بازگشت مهاجرین افغانستانی، جدول زمانی و مکانیسم واضح را ترتیب دهند.

افزون بر این در این دیدار طرفین هیئتی را از دو کشور برای انتقال و تمدید انرژی برق از آسیای میانه به پاکستان از طریق افغانستان، نیز مقرر کردند.

طرفین همچنین ضمن اینکه بر روی آماده سازی یک سند برای تبادل زندانیان دو کشور به موافقت رسیدند، تصمیم گرفتند تا مشاورین امنیت ملی و وزارت خارجه دو کشور سند برنامه افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی را نهایی سازند.

همچنین اشرف غنی، افغانستان را کلید صلح و ثبات منطقه دانست و افزود: ما در یک شرایط حساس قرار داریم که تصمیم های  سران دو کشور، رفاه و آسایش نسل های آینده را تضمین می‌کند.

افزون بر این غنی و عباسی در رابطه با کنفرانس قریب‌الوقوع علمای دینی افغانستان، اندونزی و پاکستان که در کشور اندونزی و برای ایجاد صلح برگزار می شود، بحث کردند.

در این دیدار شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان، از پیشنهاد صلح دولت افغانستان به طالبان استقبال کرد و ضمن اینکه صلح به رهبری و مالکیت افغانستان را یگانه راه حل دانست، از همکاری کشورش در این راستا، اطمینان داد.

نخست وزیر پاکستان همچنین از رئیس جمهوری افغانستان برای سفر رسمی به این کشور، دعوت به عمل آورد.

کد خبر 4264441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha