۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۲۳:۴۷

در نشست شورای امنیت درباره سوریه؛

روسیه: غربی ها از گروههای تروریستی در سوریه حمایت می کنند

روسیه: غربی ها از گروههای تروریستی در سوریه حمایت می کنند

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی تحولات سوریه دوشنبه شب برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره مباشر، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی تحولات سوریه دوشنبه شب برگزار شد.

دی میستورا خواستار «تحقیقات مستقل» پیرامون حمله شیمیایی ادعایی در سوریه شد

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از طریق ویدئوکنفرانس به صورت زنده از ژنو برای اعضای شورای امنیت گزارش داد.

«استفان دی میستورا» گفت: سازمان ملل متحد در موضعی نیست که گزارش ها درباره حملات شیمیایی در سوریه را تایید کند اما نمی تواند این گزارش ها را نادیده بگیرد.

دیمیستورا خواستار انجام «تحقیقات مستقل» پیرامون حمله شیمیایی مورد ادعایی شد.

وی در خصوص حمله بامداد دوشنبه به پایگاه هوایی «تی-۴» در استان حمص سوریه نیز گفت: «هیچ کس تاکنون مسئولیت حمله به تی ۴ را برعهده نگرفته است اما ایران و روسیه می گویند این حمله را اسرائیل انجام داده است».

دی میستورا افزود: «سازمان ملل نمی‌تواند مستقلاً در خصوص مسئولیت این حمله نظری بدهد ولی از طرفین می‌خواهد که کمال خویشتنداری را به کار بندند و از تنش‌آفرینی یا رویارویی پرهیز کنند.»

روسیه: غربی ها از تروریست ها در سوریه حمایت می کنند

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل نیز گفت: واشنگتن، لندن و پاریس نظام سوریه را به حمله شیمیایی متهم می کنند و از خود نمی پرسند که سوریه چه نیازی به این حملات دارد.

نبنزیا ادامه داد: غربی ها برای سرنگون کردن دولت قانونی سوریه از گروه های تروریستی حمایت می کنند. کشورهای غربی به شیوه های مختلف متوسل شده اند تا تروریست ها را در سوریه حفظ کنند. هزاران نفر از سوری ها توانستند به مناطق آزاد شده بازگردند.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد خطاب به آمریکایی ها گفت: شما هر کجا می روید و به هر چیز دست می زنید فقط بحران بجا می گذارید، آیا می دانید چه خطری را متوجه جهان و منطقه کرده اید و می کنید؟

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز در این نشست اضطراری نگرانی عمیق مقامات مسکو از ورود برخی پایتختها؛ واشنگتن، لندن و پاریس- که بطور کورکورانه از متحدان آمریکایی خود پیروی می کنند- به سیاست مقابله با روسیه و سوریه بدون هیچگونه دلیل موجه را ابراز کرد و در ادامه افزودکه روسیه به تازگی با «افتراء، لفاظی های جنگ طلبانه، تحریمها و باج خواهی» روبرو شده و حتی به «توسل به زور» تهدید شده است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل همچنین خواستار بازدید «سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی»- آژانس دیده بان سازمان ملل- از دوما تا روز سه شنبه و انجام تحقیقات پیرامون این حمله ادعایی شد.

نبنزیا  همچنین گفت که نیروهای روسیه و سوریه راههای امن دسترسی به مناطق مورد حمله شیمیایی ادعایی در دوما را برای بازرسان فراهم می سازند.

نماینده روسیه همچنین اعتبار «مدارک» ارائه شده از سوی گروه بحث برانگیز «کلاه سفیدها» را مورد تردید قرار داد. نبنزیا همچنین گفت که صحنه یک حمله شیمیایی ادعایی «غیرطبیعی» به نظر می رسید؛ زیرا بمب «سقف یک ساختمان را تخریب کرده و سپس بر روی یک تختخواب چوبی سقوط کرده بدون آنکه به آن آسیبی بزند!»

نبنزیا در ادامه این نشست اضطراری و پرتب و تاب شورای امنیت هشدار داد در صورتی که آمریکا به بهانه های واهی علیه سوریه به زور و قوه قهریه متوسل شود، با عکس العملهای خطرناکی مواجه خواهد شد.

ادعاهای نیکی هیلی نماینده آمریکا

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز با ادعای اینکه بار دیگر از حملات شیمیایی علیه زنان، مردان و کودکان سوری استفاده شد، گفت: ما حملات شیمیایی را در شورای امنیت محکوم می کنیم اما  روسیه از هر گونه اقدامی جلوگیری می کند.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: من می توانم تصاویر بیمارستانهایی که مورد حمله و بمباران قرار گرفته اند را نشان دهم. همچنین تصاویر آمبولانسها وخودروهای امدادی که بارها مورد حمله قرار گرفته و در نتیجه شمار کشته شدگان غیرنظامی را به حداکثر رسانید. مراکز دفاع از غیرنظامیان نیز بارها مورد حمله قرار گرفتند تا روند واکنش و امداد پزشکی فلج شود و درنتیجه رنج و مرارت نجات یافتگان چندبرابر شود.

هیلی مدعی شد: هیولایی که مسئول این حملات است، بی وجدان است. رژیم روسیه که دستانش به خون کودکان سوری آلوده است، از دیدن تصاویر قربانیان خود شرمنده نخواهد بود. ما قبلاً این راه را رفته ایم. ما هرگز نباید از نقش روسیه و ایران در توانمند سازی رژیم اسد برای انجام این حملات مخرب و مرگبار چشم پوشی کنیم. روسیه و ایران در فرودگاهها و مراکز عملیاتی رژیم اسد، مستشاران نظامی دارند. نیروهای زمینی روسیه در حال کمک و هدایت نیروهای رژیم اسد و نیروهای متحد ایرانی نیز بخش اعظمی از این جنایات را مرتکب می شوند.

وی افزود: با آنکه روسیه قادر است به این روند عبث و بیهوده پایان دهد، در کنار رژیم اسد ایستاده و بیدرنگ از آن حمایت می کند. تصاویر کودکان سوری کشته شده برای مقامات روسیه هیچ معنایی ندارد؛ زیرا روسیه از تمام  امکانات و منابع خود برای سرپا نگه داشتن رژیم اسد استفاده می کند. شورای امنیت که سال گذشته تصاویر [قربانیان] را دید، نتوانست اقدامی بکند زیرا روسیه هربار مانع از آن می شد.

هیلی ادامه داد: شورای امنیت سازوکار تحقیقات مشترک را پایه گذاری کرد و یکسال پیش دولت سوریه را مسئول حملات خان شیخون معرفی کرد. اما روسیه در حمایت از رژیم اسد، این سازوکار را از بین برد و ما این اقدام روسیه را محکوم می کنیم.

وی در ادامه مدعی شد: «ما اکنون به نقطه ای رسیدیم که جهان باید شاهد اجرای عدالت باشد!».

نیکی هیلی در ادامه ادعاهای خود گفت: «تاریخ این لحظه را ثبت خواهد کرد؛ زمانی که شورای امنیت یا از زیر بار وظایف خود شانه خالی می کند یا به گفته خود عمل کرده و قصور و کوتاهی اش در حراست از مردم سوریه را جبران می کند. در هر حال، آمریکا به این وضعیت واکنش نشان خواهد داد».

نیکی هیلی همچنین گفت که آمریکا صرفنظر از اینکه شورای امنیت در برابر حمله شیمیایی در شهر دومای سوریه دست به اقدام بزند یا خیر، به این حمله واکنش نشان خواهد داد.

اظهارات نمایندگان انگلیس، فرانسه و چین

در همین ارتباط، نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در این نشست مدعی شد: «در زمانی که شهر دوما با مهمات شیمیایی بمباران می شد، هواپیمای روسیه بر فراز دمشق در حال پرواز بود!»

نماینده انگلیس هم گفت: فقط تحقیقات می تواند تعیین کند که چه کسی این حمله را انجام داده است و باید به کمیته حقیقت یاب اجازه تحقیق داد.

نماینده چین در سازمان ملل نیز با بیان اینکه استفاده از سلاح شیمیایی را تحت هر شرایطی و از هر طرفی محکوم می کنیم، راه حل سیاسی را تنها راه برای پایان دادن به بحران سوریه دانست.

هشدار نماینده روسیه در سخنرانی مجدد به نماینده آمریکا

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در سخنرانی مجدد خود با هشدار به نماینده آمریکا گفت: از همکار خودم «نیکی هیلی» می‌خواهم که دیگر هرگز دولت هیچ کشوری را «رژیم» خطاب نکند.

وی افزود: اگر این کار حتی برای یک بار دیگر در جلسه‌ای از شورای امنیت تکرار شود، من جلسه را متوقف و لغو خواهم کرد.

سوریه: دمشق تجاوز اسرائیل به فرودگاه «تی-۴» را محکوم می کند

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد اظهار داشت که دمشق تجاوز اسرائیل به فرودگاه نظامی «تی-۴» در استان حمص را به شدت محکوم می کند.

«بشار الجعفری» در اظهارات خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: نماینده آمریکا در سازمان ملل بصورت مکرر کشور سوریه را تهدید می کند. اگر حمایت های آمریکا از اسرائیل نبود این تجاوز صورت نمی گرفت.

وی همچنین افزود که سوریه تاکید دارد تجاوزگری های مکرر اسرائیل هرگز در حمایت از مزدوران این رژیم در سوریه نتیجه ای ندارد.

گفتنی است که نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد سه شنبه برای بررسی بیشتر و مباحثات پشت درهای بسته، به پایان رسید.

کد خبر 4267317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha