۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۱۲

دانش آموخته دانشگاه امام صادق (ع):

حمایت از تولید ملی ارتباط مستقیمی با مدیریت بازار ارز دارد

حمایت از تولید ملی ارتباط مستقیمی با مدیریت بازار ارز دارد

گناباد- دانش آموخته دانشگاه امام صادق (ع) گفت: ارز باید به صورتی مدیریت شود که همواره تولید و مصرف کالای داخلی به صرفه تر از کالای خارجی باشد.

علی مهدوی پارسا در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص نوسانات بازار ارز اظهار کرد: زمانیکه صحبت از حمایت از کالای داخلی می شود باید پرسید حمایت در برابر چه و طبیعتا منظور حمایت از تولید داخلی در برابر کالای های خارجی و واردات است. اینکه مردم مصرف کالای داخلی را بر کالای خارجی ترجیح دهد باعث می شود میزان تولید در کشور تقویت شود، درآمد بنگاه ها و در نهایت خانوار ها و دولت افزایش یابد. همچنین مثبت شدن تراز تجاری کشور را به دنبال دارد که برآیند صادرات و واردات است و نشان می دهد که در این فرآیند ارز خارج یا وارد کشور شده، یعنی در نتیجه یک کشور هر روز ثروتمند تر و یا فقیرتر می شود.

وی افزود: یکی از مهمترین ابزارهای تقویت تولید کشور در برابر تولیدات خارجی، حمایت از بنگاه های داخلی در برابر بنگاه های خارجی و کارگر داخلی در برابر کارگر خارجی و کنترل و مدیریت صحیح ارز است. هر چه ارز ارزانتر باشد واردات و کالای خارجی برای وارد کننده ارزان تر تمام می شود و هر چه ارز گران تر باشد صادرات کالای داخلی برای تولید کننده به صرفه تر می شود. از این رو بر اساس این فاکتور مدیریت صحیح ارز به این معناست که همواره بایستی قیمت ارز به صورتی تنظیم شود که تولید و مصرف کالای داخلی به صرفه تر از کالای خارجی باشد. این مسئله تاثیر خود را در کوتاه مدت بر واردات و صادرات و تراز تجاری و در بلند مدت علاوه بر سطح تولید بر سطح درآمد ملی و رفاه اجتماعی نیز نشان می دهد. البته در این تحلیل تاثیر بقیه عوامل اشاره نشده اند.

مدیریت ارزی درستی در کشور صورت نگرفته است

دانش آموخته دانشگاه امام صادق(ع) ابراز کرد: متاسفانه به صورت مستمر در چند دهه گذشته مدیریت ارزی درستی در کشور حاکم نبوده است. علی رغم اینکه برخی مسائل بیرونی مثل تحریم و یا جنگ تحت کنترل نبوده اند اما نباید سوء مدیریت ارزی را نادیده گرفت. عمدتا بعد از انقلاب با نگاه به کاهش تورم و قیمت مصرف کننده همواره با تضعیف ارز خارجی،رانت عظیمی در اختیار وارد کنندگان قرار داده شده است. این مسئله به ظاهر و در مرحله اول به نفع طبقه مستضعف بوده است اما در بلند مدت با کاهش سطح تولید داخلی و تضعیف بنگاه ها همواره تاثیر منفی نهایی را کارگرانی برده اند که باید از محل تولید حقوق و درآمد می داشتند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه بعد از مدتی که دولت ها امکان کنترل و پایین نگه داشتن ارز را از دست می دهند به یکباره ارز فاصله قیمتی خود با ارزش واقعی اش را پر می کند، مثل همین یک ماهه، و شوک ناگهانی به تمامی بازارها وارد می شود و این یک چرخه معیوبی بوده که همواره در چند دهه گذشته هر دولتی آن را آزموده است و باید گفت آزموده را آزمودن خطاست.

مهدوی افزود: حمایت از تولید ملی فقط با شعار محقق نمی شود در عمل باید برخی سیاست های غلط مثل تقویت بدون پشتوانه پول ملی را نیز کنار گذاشت.

بانک های کشور وضعیت خوبی ندارند

وی در خصوص نقش دولت در کنترل بازار ارز ابراز کرد: دولت دست آورد های بسیاری در زمینه اقتصادی و سیاسی داشته و از جمله توانسته ریسک سیاسی کشور و تورم را به میزان مناسبی کاهش دهد اما در زمینه اقتصادی دو اشتباه عمده نیز مرتکب شده است. یکی کنترل بی رویه ارز به بهانه کنترل تورم که باعث رکود شدید در اقتصاد و نهایتا کسری تراز تجاری شده است و دوم عدم اصلاح نظام بانکی کشور بوده است.

دانش آموخته دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: ارز چاره ای جز رشد نداشته و هم اکنون نیز باید دولت قیمت آن را متعادل کند اما باید قیمت تعادلی از میانگین سال قبل بالاتر باشد و سپس در ادامه نیز با یک رشد کم و البته مستمر تداوم یابد تا در بلند مدت به سطح مطلوب حمایت از تولید داخلی برسیم. همچنین استفاده از راهکارهای روزآمد همچون بورس ارز و ایجاد شفافیت نیز نباید غافل شد.

وی گفت: نگرانی من وقوع یک بحرانی بانکی پس از این بحران ارزی است. متاسفانه بانک های کشور وضعیت مناسبی ندارند و علی رغم تصور برخی صاحب نظران با یک تورم بالا نیز این مشکل حل نخواهد شد. دولت پس از کنترل ارز باید در اسرع وقت و با قید فوریت وضعیت بانک ها را تعیین تکلیف کند. احتمالا نرخ بهره حتی از نرخ پایان سال بانک مرکزی نیز بالاتر رود که این مسئله اصلا برای اقتصاد و بانک ها مطلوب نخواهد بود و تنها راه حل آن نیز اصلاح نظام بانکی است.

کد خبر 4267610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha