۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۳۵

رضایی مطرح کرد؛

آوینی تحت‌تاثیر اندیشه‌های امام(ره) «شهید آوینی» شد

آوینی تحت‌تاثیر اندیشه‌های امام(ره) «شهید آوینی» شد

مسئول سرای شهید آوینی گفت: آنچه باعث شد شهید آوینی امروز یکی از برندهای مهم فرهنگی باشد، تحولی است که به واسطه انقلاب اسلامی و شخص حضرت امام(ره) برای وی رخ داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه صورت ماه با محوریت شخصیت شهید آوینی از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

سید مصطفی رضایی مسئول سرای شهید آوینی در این برنامه، با اشاره به خلق آثار جدید ادبی در حوزه نثر توسط شهید مرتضی آوینی گفت: دوستان جوان باید بدانند که شهید آوینی در جوانی خود نسبتی با مبانی دینی و مذهبی نداشتند و تحت تاثیر آثار ادبی غرب و دانشگاه، تا حد زیادی در آن فضا پیش رفته بودند.

وی افزود: آنچه باعث شد شهید آوینی امروز یکی از برندهای مهم فرهنگی باشد، تحولی است که به واسطه انقلاب اسلامی برای ایشان رخ داد و این تحول جای بحث و بررسی دارد و به واسطه شخص حضرت امام (ره) رخ داد و ندای فطرت را در آن دوران ظلم و سیاهی برانگیخت.

این عضو گروه علمی حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: شهید آوینی در مواجهه با وقوع انقلاب دچار تحول عمیقی شد و در نوشته های خود نیز این تحول را مبنای بحث و بررسی قرار می دهد که چگونه این تحول روی آحاد مردم و ادبیات تاثیر گذاشته است و در حقیقت باید گفت که نمی توان با سفارش و دستور چنین ادبیاتی را خلق کرد!

رضایی با اشاره به بخشی از نکات مطرح شده از سوی شهید آوینی مبنی بر اینکه احساس تکلیفی در خود ایجاد کرده بود، گفت: آوینی ضمن داشتن زمینه های هنری به سمت خلق آثار مستند رفت  و کسی هم به وی دستور نداده بود و این سیر تحولی بعدها در بسیاری هنرمندان ما نیز شکل گرفت.

وی در پایان گفت: شاید آن دوران مختص بی هوشی و محو ما بود و همه در فضای مبارزه با ظلم و عدالتخواهی قرار داشتند. آن دوران بیشتر حماسه و زیبایی ها دیده می شد و آثار هنرمندان نیز به این سمت می رفت. بعد از جنگ دوران هوشیاری بود و شاید تبعات و مشکلات جنگ نیز دیده شد ولی نباید علتی که باعث بروز این تبعات می شد، نادیده گرفته شود.

کد خبر 4267624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha