۲۲ فروردین ۱۳۹۷، ۲۰:۰۶

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت:

۳ میلیون واحد صنفی در کشور داریم/لزوم بازنگری قانون نظام صنفی

۳ میلیون واحد صنفی در کشور داریم/لزوم بازنگری قانون نظام صنفی

کرمانشاه- معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت از وجود ۳میلیون واحد صنفی در کشور خبر داد و گفت: باید به مسأله «ساخت ایران» در ابعاد ملی و بین‌المللی توجه ویژه داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن یونس سینکی امروز در نشست با حضور فعالان اقتصادی اصناف و بازرگانان استان کرمانشاه با اشاره به شعار سالاظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد عملکرد دولت و بخش خصوصی تا کنون نتوانسته است هویت ملی ما چه در حوزه اقتصادی و چه در حوزه فرهنگی را احیا و پاسداری کند از این رو ضرورت دارد به مساله "ساخت ایران " هم در بعد ملی و هم در بعد بین‌المللی توجه ویژه ای کنیم .

 قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: مخاطب رهبری در نامگذاری امسال تنها فلان بخش دولتی و فلان بخش خصوصی نیست بلکه آحاد جامعه مخاطب پیام ایشان هستند و لازم است با تمام قدرت مساله "کالای ایرانی " و "ساخت ایران" مورد توجه قرار دهیم چرا که حضور در بازارها تنها به معنی حضور اقتصادی نیست و مصرف کالای هر کشوری تبعات فرهنگی و ... را نیز با خود به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه سهم اصناف از تولید ناخالص داخلی ایران ۱۷.۱ درصد است، گفت: با این سهم قابل توجه و با حضور سه میلیون واحد صنفی در کشور وظیفه سنگینی بر دوش این بخش نهاده شده است .

 سینکی گفت: تنها در قامت منتقد و پرسشگر ظاهر نشوید، طوری عمل کنید که جایگاه های تخصصی تضعیف نشود البته در قانون نظام صنفی، با توجه به تغییرات رخ داده در دولت نهم و دهم مشکلاتی وجود دارد و من در چهار ماه گذشته تاکید داشته ام که باید کاری کارشناسی و عمیق در حوزه بازنگری و اصلاح این قانون صورت گیرد.

 وی از همکارانش در استان ها خواست در صورتی که پیشنهادی در این حوزه دارند، ارائه نمایند.

 این مقام مسئول با تاکید بر اینکه نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز واگذاری اختیار و قدرت دادن به نهادهای تخصصی است، گفت: نکته مهمی که در این بخش وجود دارد این است که قدرت گرفتن بدون پاسخگویی معنایی ندارد و تشکل قدرتمند زمانی قدرتمند تلقی می شود که پاسخگو باشد، در این فرایند چه دلیلی دارد دولت مسئول تنظیم بازار باشد؟

وی به فعالان صنفی کشور گفت: تنها با طرح سوال احساس آرامش نکنید اتفاقا شما باید در معرض پاسخگویی دقیق و حرفه ای به ارباب رجوع خود باشید.

سینکی درباره بازرسی ها نیز گفت: من به دنبال ایجاد فضایی برای بازرسی تخصصی بوده و هستم، اتحادیه ها باید با بازرسی و نظارت فنی و دقیق اجازه سوء استفاده و تخلف را به هم صنفان خود ندهند، برخی تصور می کنند که در کشورهای توسعه یافته ای مانند سوییس دیگر بازرسی معنا ندارد در حالی که اتفاقا در این کشورها نیز بازرسی دقیق و فنی همراه با نظارت انجام می شود .

 وی با اشاره به تفکر حضرت امام (ره ) در خصوص خدمت به مردم گفت: سال ۱۳۵۸ وقتی فرمانداران با هماهنگی وزیر کشور وقت در قم به دیدار امام (ره) می روند، ایشان تاکید می کنند ما در جمهوری اسلامی فرماندار نداریم و همه فرمان بردار ملت هستیم، این بدان معناست که امام (ره) سرمایه ملی عظیمی را در کشور ایجاد کردند.

سینکی در توضیح این مطلب افزود: بروز و ظهور توسعه یافتگی از همراهی و هماهنگی دولت و غیر دولت شکل می گیرد ، متاسفانه در شرایط کنونی سنت شده است که بخش غیر دولتی صد در صد پرسشگر و بخش دولتی مجری و پاسخگو باشد در حالی که لازم است همراه با یکدیگر با عمل به وظایف توسعه را رقم بزنیم.

کد خبر 4269237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha