۲۵ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۵۰

فاطمه ذوالقدر:

تمرکز برتربیت قاریان برجسته نباید مارا از دیگر فعالیت ها غافل کند

تمرکز برتربیت قاریان برجسته نباید مارا از دیگر فعالیت ها غافل کند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بر وجود یک واگرایی در برنامه‌های تربیت قرآنی تاکید کرد.

فاطمه ذوالقدر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با طرح این سوال که آیا رونق اندیشه و مفاهیم قرآنی با تشکیل جلسات قرائت قرآن و مسابقات قرآنی به هدف خود دست می یابد، گفت: یقینا مسابقات قرآنی محفلی است که انرژی معنوی برخواسته از آن بر آحاد جامعه موثر است اما تمرکز بر تربیت قاریان بین‌المللی برجسته نباید ما را در تربیت قرآنی سایر جوانان غافل کند، باید دید چه اتفاقی در مملکت افتاده که این دوقطبی‌گری را شکل داده است.

وی با بیان اینکه توجه به ظاهر و غفلت از محتوای قرآنی، بزرگ‌ترین دلیل دور شدن جامعه فعلی از فضای قرآنی است، اظهار داشت: آنجایی که تمرکز، بیشتر بر حفظ  قرار گرفت تا محتوا و این ظاهراندیشی ریشه‌های تفکر و تامل  را در قرآن و عمل به آن، محدود کرد.

ذوالقدر ادامه داد: یکی دیگر از دلایل کم‌توجهی به قرآن، کم‌کاری خانواده‌ها و نهادهای آموزشی و فرهنگی است، چرا که برخی فرهنگ‌سازی‌ها برای کودکان باید مستقیماً توسط والدین و سپس مسئولین قرآنی و نهادهای آموزشی صورت پذیرد؛ اتفاقی که رخ نداده و آسیب‌های آن کم توجهی را امروز مشاهده می کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه باور و اعتقاد راستین به قرآن، روح و معنویت الهی و یاد خدا را در دل و جان زنده نگه می‌دارد خاطرنشان کرد: باور حقیقی به رهنمودهای این کتاب آسمانی که در طول قرن‌ها از هرگونه تحریفی مصون مانده است می‌تواند در روزگار پرتلاطم امروز که اندیشه‌های سطحی و افکار مضمحل رواج یافته است بسیار راهگشا باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی رفتارها و تفسیرها موجب دل‌زدگی افراد از مفاهیم قرآنی می‌شود تاکید کرد: این درک باید در تک تک افراد شکل بگیرد که اشکال در اصل نیست بلکه در برخی تفسیرها و در برخی به ظاهر مبلغان بوده است.

وی افزود: باید با بازگشتی دوباره به منبع الهی و عرفانی که مصداق‌های آن در علم و زندگی اجتماعی هر روزه به اثبات می‌رسد را تجربه کنیم و همانند بسیاری از امور دیگر بهره برداری و برداشت از آن توسط غیر صورت نگیرد بلکه ما استخراج و استنباط کنیم و به جهان عرضه کنیم.

این نماینده مجلس ضمن تاکید بر اینکه قرآن در ذات خود هیچ‌گونه ضعف و پسرفتی ندارد اظهار داشت: آنچه که در جامعه ملاحظه می‌کنیم پسرفت ما در ارتباط با قرآن است که مضرات این فاصله‌گیری را نیز شاهد هستیم و برخی مفاهیم حلال و حرام را از اذهان دور کرده است.

ذوالقدر ادامه داد: قرآن پیوسته به تعامل و تعاون با چنگ زدن به ریسمان الهی سفارش کرده است شاید اگر باور داشتیم که همگان در یک کشتی نشستیم و خیرخواهی برای دیگران بازتابش متوجه ما و خانواده و جامعه می‌شود، بیشتر در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و عملکردمان دقیق بودیم.

این نماینده مجلس افزود:باور به مضامین قرآنی، کششی وصف‌ناشدنی را به همراه دارد که برای خواندن قرآن نه صرفا به عنوان یک فریضه دینی بلکه به عنوان هم‌صحبتی با قدرت لایزال الهی تمایل و همدلی ایجاد می‌کند که ثمره این معنویت را در زندگی شخصی و در مسئولیت اجتماعی تجربه کردم.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: انس و الفت واقعی و مفهومی با قرآن برای جوانان امروز که متاسفانه بعضا با بی‌هدفی و سردرگمی درگیر هستند، می‌تواند بسیار موثر واقع شود و از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی شایع جلوگیری کند.

کد خبر 4270516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha