۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۱۸

شرح دینانی بر جملات باباطاهر؛

کتاب «کلمات طاهر» منتشر شد

کتاب «کلمات طاهر» منتشر شد

کتاب کلمات طاهر، شرح غلامحسین ابراهیمی دینانی بر جملات عرفانی باباطاهر همدانی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، باباطاهر علاوه بر دوبیتی‌های معروفش، مجموعه جملات قصار در ابواب مختلف عرفانی دارد که از متون عمیق و پیچیده و در عین حال کهن عرفان اسلامی-ایرانی شناخته می‌شود.

علم و معرفت، حقیقت و رسم، الهام و فراست، دنیا و عقبی، وجد، ذکر، مشاهده و مراقبه، اراده و طلب، طاعت و تقرب، فقر، توکل، سکر، محبت، غیرت، وقت، موت و حیات، فنا و بقا و توحید برخی از ابواب این کتاب هستند.

در همهٔ این سال‌ها شروح انگشت‌شماری بر این اثر عرفانی نوشته شده است. شرح منسوب به عین‌القضات همدانی، دو شرح ملاسلطان‌محمد گنابادی به نام‌های «ایضاح» و «توضیح»، شرح محمدبن‌ابراهیم مشهور به خطیب وزیری به‌نام «الفتوحات الربانیة فی مزج الاشارات الهمدانیة» و شرح میرزا محسن مدرّس اردبیلی مشهور به عمادالفقرا با نام «آینهٔ بینایان/ عرفات» از جمله شروح این اثر است.

اینک جدیدترین شرح این جملات قصار با شرح غلامحسین دینانی و در قالب گفت‌وگو و پرسش‌وپاسخ به همت پویان پروین اردبیلی، امیر اسماعیلی و حسین کریم‌آبادی منتشر شده است.

ابراهیمی دینانی در بخشی از مقدمهٔ کتاب می‌نویسد: «هر اندازه دوبیتی‌های باباطاهر ساده و بدون پیرایه و همه‌کس‌فهم است، کلمات قصار و سخن‌های کوتاه او، ژرف و پرمحتوا بوده و فهم آن‌ها برای بسیاری از اشخاص سخت و دشوار است.

 کلمه «عریان» به‌دنبال عنوان باباطاهر نشان‌دهندۀ ‌این است که‌ این عارف وارسته از بسیاری قیود و رسومی که مانند یک زنجیر آهنین، به دست‌وپای مردم بسته شده، رها و آزاد است. به عبارت دیگر می‌توان گفت باباطاهر لباس قیود و رسوم بیهوده و بی‌حاصل را از تن خود درآورده و خویشتنِ خویش را از امور غیر لازم، عریان ساخته است.

کلمات قصار باباطاهر به‌خوبی نشان می‌دهد که‌ این عارف وارسته، علاوه بر سلوک عرفانی با مسائل فلسفی و مباحث حکمی ‌نیز آشنایی کامل داشته و از قدرت استدلال عقلی و برهانی برخوردار بوده است.»

کتاب «کلمات طاهر» فروردین‌ماه امسال در ۶۰۶ صفحه از سوی نشر «نور سخن» منتشر شده است.

کد خبر 4272660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha