۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۳۸

عیسی کلانتری:

موفقیت در جذب فاینانس خارجی برای دریاچه ارومیه بعید است

موفقیت در جذب فاینانس خارجی برای دریاچه ارومیه بعید است

عیسی کلانتری گفت: برای استفاده از منابع خارجی و فاینانس برای احیای دریاچه ارومیه مجوزهای لازم از سوی سازمان برنامه صادر شده اما بعید است بتوان دراین خصوص موفق بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  خانه ملت، نشست مشترک اعضای فراکسیون محیطزیست و توسعه پایدارمجلس و فراکسیون شفاف سازی  مجلس با حضور عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست امروز سه شنبه ( ۲۸ فروردین) درکمیسیون تلفیق برگزار شد.

سطح آب دریاچه ارومیه سالانه ۴۰ سانتی متر کاهش داشته است

عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست کشور با حضور در این نشست، گفت: دریاچه ارومیه سالانه ۴۰ سانتی متر کاهش آب داشته که کاهش ارتفاع آب از سال ۷۹ و ۸۰ آغاز شد، یعنی از سال ۷۷ ارتفاع آب ۱۳۷۸.۱ متر ازسطح دریا بود؛ ضمن آنکه دریاچه سالانه حدود ۷۵ سانتی متر تبخیر دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به مسدود کردن ورودی آب به دریاچه ارومیه، افزود: کاهش بارش و بارندگی به میزان ۲۵ درصد در طی سالیان گذشته و مسدود کردن ورودی ها در دریاچه سبب شد تا از خشکی مطلق دریاچه ارومیه جلوگیری شود، متاسفانه برخی عوامل سبب شد که حجم آب دریاچه ارومیه درسال ۹۲ به کمتراز ۲ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کند؛ متاسفانه این مسئله در تمامی تالاب های کشور نیز حاکم است.

وی تاکید کرد: رییس جمهور در ابتدای سال ۹۲ نسبت به احیاء دریاچه ارومیه در حد اکولوژیک آن تاکید کردند، زیرا به هیچ وجه نمی توان به شرایط گذشته دریاچه دست پیدا کرد؛ متاسفانه حدود هزار و ۳۰ کیلومتر مربع در جنوب شرقی دریاچه از رسوب زرینه رود پر شده است، لذا ظرف ۶ ماه برنامه ریزی شد که شرایط دریاچه به وضعیتی بازگردد که بتوان از بلند شدن غبارنمک از دریاچه جلوگیری کرد.

تنها ۳۵ درصد منابع احیا دریاچه ارومیه اختصاص پیدا کرده است

کلانتری با اشاره به اینکه برنامه تدوین شده برای احیاء دریاچه ۱۰ ساله است، گفت: اگر روند گذشته تاکنون ادامه پیدا می کرد امروز شرایط دریاچه کاملا خشک و بی آب بود، البته برنامه احیاء پرهزینه بوده و قرار بود ظرف ۱۰ سال ۱۸ هزار میلیارد تومان به احیاء تخصیص پیدا کند، اما با توجه به مشکلات دولت تنها ۳۵ درصد منابع تامین شد، البته برای استفاده از منابع خارجی و فاینانس هم مجوزهای لازم از سوی سازمان برنامه صادر شده است، که بعید است بتوان دراین خصوص موفق بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به اینکه منابع و مصارف به طور شفاف در سایت سازمان محیط زیست و دانشگاه صنعتی شریف وجود دارد،گفت: قطعا اگر پایبند به استراتژی نباشیم مشکلات همچنان باقی خواهند ماند، متاسفانه سالانه ۴۰ سانتی متر از سطح آب دریاچه کاهش پیدا کرده است، در حالی که در کشور ما سالانه ۴۰ درصد از منابع آب تجدید پذیر باید استفاده شود که این میزان درحال حاضر بیش از ۱۰۰ درصد است.

وی با تاکید بر صرفه جویی درمصرف آب برای احیاء دریاچه ارومیه، گفت: بدون صرفه جویی نمی توان اقدامی کرد.

حدود ۶۷ هزار حلقه چاه غیرمجاز در آذربایجان غربی وجود دارد

درادامه این نشست علی محمد مرادی با انتقاد از اینکه با برخی اقدامات نظم طبیعت برهم خورده است، گفت: اگر شرایط فعلی ادامه پیدا کند، به طور حتم تا ۴۰۰ سال آینده زندگی برروی کرده زمین امکان پذیر نیست.

نماینده مردم قروه درمجلس شورای اسلامی، افزود: درمجلس هشتم قانون جلوگیری از بهره برداری از چاه های بدون مجوز تصویب شد، اما درحال حاضر در آذربایجان غربی حدود ۶۷ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد؛ چرا با این موضوع برخورد نمی شود؛ متاسفانه بارندگی درکشورکاهش پیدا کرده و شرایط فعلی به هیچ عنوان به نفع مردم نیست.

ارتفاع دریاچه ارومیه به ۱۲۷۷ متر رسیده است

نادرقاضی پور در این نشست نیز با اشاره به اینکه احیاء دریاچه ارومیه یک هدف برای همه است، گفت: درسال ۱۳۷۴ ارتفاع دریاچه ۱۲۸۰.۴ متربود، اما در حال حاضر ۱۲۷۷ متر شده است، متاسفانه اقدامات بدون کارکارشناسی سبب شده تا مشکلات بسیاری برای کشاورزان بوجود آید؛ نشست زمین قطعا برای آذربایجان غربی نیز قابل مشاهده است.

نماینده مردم ارومیه درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه به نام دریاچه ارومیه از رودخانه ارس برای دشت گل فرج آب منتقل شده است، افزود: این در حالی است که هیچ سرریزی به دریاچه ارومیه نداشته است، مسائل مالی وبودجه آن باید به صورت شفاف مطرح شود؛ تقاضا داریم برای تامین آب تبریز از رودخانه ارس استفاده کنید.

وی تصریح کرد: از سازمان حفاظت محیط زیست انتظار می رود که از ورود فضلاب بدون تسویه به دریاچه ارومیه جلوگیری شود.همچنین برداشت بی رویه نمک از دریاچه ارومیه نیز مشکل بعدی است که باید با جدیت پیگیری شود.

تاکید بر رفع مشکلات فلات مرکزی و تالاب گاوخونی

درنشست امروز حمیدرضا فولادگر با تاکید بر توجه به مشکلات فلات مرکزی و تالاب گاوخونی، گفت: مشکلات بسیاری برای زاینده رود و گاوخوبی با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر وجود دارد، صنعت، کشاورزی و آب مورد نیاز برای آشامیدن شرایط خوبی ندارد؛ انتظار می رود که با توجه به نقش موثر تالاب گاوخونی درکاهش مشکلات محیط زیستی احیاء آن مورد توجه قرار گیرد.

هزینه های احیای دریاچه ارومیه باید شفاف سازی شود

در ادامه این جلسه حضرت پور نمانیده دیگر ارومیه نیز با بیان اینکه هیچ فردی منکر تلاش های دولت برای احیاء دریاچه ارومیه نیست، گفت: تصمیمات غیرقانونی ستاد احیاء دریاچه ارومیه برای مسدود کردن نهرهای فرعی و جلوگیری از ورود آب رودخانه ها به این نهرها مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است،برای رفع این مشکل باید فکر اساسی شود؛ ضمن اینکه درخصوص هزینه ها نیز شفاف سازی ضروری است.

مسئله دریاچه ارومیه به منافع ملی کشور گره خورده است

مصطفی کواکبیان نیز با حضور در جلسه، تاکید کرد: بحث دریاچه ارومیه به منافع ملی کشور گره خورده است، درخصوص انتقال آب دریاچه خزر به دشت کویر هم نباید تحت تاثیر فشارها قرار گرفت، از ۷۸ هزار میلیارد مترکعب آب دریای  خزر برای انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب باید استفاده شود.

کد خبر 4273830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha