۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۴۶

ادامه رایزنی های منطقه ای «ترامپ» در خصوص دیدار با «اون»

ادامه رایزنی های منطقه ای «ترامپ» در خصوص دیدار با «اون»

رئیس جمهوری آمریکا با برقراری تماس های تلفنی با رهبران کره جنوبی و ژاپن در جریان آخرین تحولات مربوط به کره شمالی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوی آمریکا، با همتای خود در کره جنوبی و نخست‌وزیر ژاپن، در مورد تحولات اخیر در شبه‌جزیره کره گفتگو کرده است.

ترامپ می‌گوید همه‌چیز به‌خوبی پیش‌ می‌رود و دیدار مربوط به کره شمالی سه یا چهار هفته دیگر انجام می‌شود.

ترامپ شب گذشته با مون جائه این رئیس‌جمهوری کره جنوبی، تلفنی گفتگو کرده‌ و در توئیتر خود این گفتگو را «طولانی و خیلی خوب» توصیف کرده‌ و افزوده شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن را نیز در جریان رخدادها گذاشته‌است.

ترامپ در عین حال در جریان سخنرانی خود در میشیگان گفته فکر می‌کنم ما در سه یا چهار هفته پیش‌رو دیدار خواهیم داشت.

قرار است کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رو در رو در مورد خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره، گفتگو کنند. چنانچه این دیدار پا بگیرد، نخستین بار است که دیداری میان رئیس‌جمهوری آمریکا در زمان خدمت، و رهبر کره شمالی، صورت می‌گیرد.

کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی می‌گوید در جریان گفتگو میان ترامپ و مون جائه این، دو طرف «توافق کرده‌اند در همکاری نزدیک با یکدیگر تلاش کنند دیدار پیش‌رو (بین کیم و ترامپ) به توافقی بر سر گام‌های مشخص برای خلع سلاح اتمی در کره شمالی بینجامد».

رهبران دو کره در پی دیدار خود در روز جمعه، بیانیه‌ای منتشر کرده و تأکید کردند که دو طرف به‌سوی دستیابی به پیمان صلح و خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره پیش خواهند رفت. از زمان پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳ دو کشور در وضعیت ترک موقت تخاصم به‌سر می‌برند.

رسانه‌های رسمی کره شمالی نیز روز شنبه در اقدامی تقریبا بی‌سابقه گفتند کره شمالی و کره جنوبی تاکید کرده‌اند که هدف مشترک آن‌ها ایجاد یک شبه‌جزیره عاری از سلاح اتمی‌ست؛ آن‌چه با خلع سلاح کامل به نتیجه می‌رسد.

کره شمالی در دهه‌های گذشته برنامه اتمی نظامی خود را بخشی جدانشدنی از حیات سیاسی‌اش، بازدارنده و عامل ایجاد توازن، توصیف کرده‌است؛ به‌همین دلیل انتشار متن رسمی بیانیه مذاکرات رهبران دو کره و تاکید بر خلع سلاح کامل اتمی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد.

دونالد ترامپ روز گذشته گفته بود فشارها بر پیونگ‌یانگ ادامه پیدا خواهد کرد، اما افزوده بود وظیفه خود می‌داند طی هفته‌های آینده با رهبر کره شمالی به یک توافق برسد.

کد خبر 4283716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha