۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۲۴

معاون مدیرکل همکاری‌های اقتصادی و بین‌المللی وزارت امور خارجه:

اکو نباید از مباحث اقتصادی فاصله بگیرد

اکو نباید از مباحث اقتصادی فاصله بگیرد

زنجان- معاون مدیرکل همکاری‌های اقتصادی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: سازمان اکو یک سازمان اتحادی ـ اقتصادی ـ منطقه‌ای است، اما در برخی موارد از مباحث اقتصادی فاصله می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل محمدعلی‌خانی   ظهر پنجشنبه در حاشیه چهارمین جشنواره بین‌المللی غذای اکو ـ جاده ابریشم در جمع خبرنگاران مهر و ایسنا در خصوص تأثیراتی که برگزاری چنین جشنواره‌هایی در تحکیم‌بخشی روابط کشورهای عضو اکو دارد، گفت: به شکل کلی برگزاری همایش‌هایی که به شکل چندجانبه باشد، علاوه بر اینکه تعامل فرهنگی ایجاد می‌کند، ظرفیت‌ها و امکاناتی که کشورها، استان‌ها و شهرهای مختلف ایران دارد، در معرض معرفی قرار می‌دهد.

وی با یادآوری اینکه این جشنواره‌ها باعث می‌شود که بتوانیم از هم‌گرایی اقتصادی منطقه‌ای به عنوان یک مزیت نسبی برای توسعه اقتصادی پایدار کشورها استفاده کنیم، افزود: سازمان اکو که باید یک سازمان اتحادی ـ اقتصادی ـ منطقه‌ای باشد، در برخی موارد از مباحث اقتصادی فاصله می‌گیرد، که نباید این‌گونه باشد.

معاون مدیرکل همکاری‌های اقتصادی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه جشنواره‌ها و گردهمایی‌هایی که خود مردم در برگزاری آن‌ها دخیل هستند، از تأثیر بیشتری برخوردار است، تصریح کرد: نمونه بارز چنین برنامه‌هایی همین جشنواره بین‌المللی غذای اکو ـ جاده ابریشم در زنجان است که امسال شاهد برگزاری چهارمین دوره آن هستیم. همچنین بزرگ‌ترین اثر چنین گردهمایی‌ها و همایش‌هایی این است که مردم کشورهای عضو اکو را بافرهنگ، آداب و سنن و پیشینه‌های تاریخی همدیگر آشنا می‌کند.

محمدعلی‌خانی با تأکید بر اینکه یکی از ضرورت‌های امروز این است که استفاده از مزیت‌های نسبی کشورها در قالب پروژه‌های مشترک را در دستور کار خود قرار دهیم، ادامه داد: در حال حاضر این فضا به شکل بالقوه وجود داشته و برای بالفعل کردن آن، اولین اقدامی که باید انجام دهیم این است که اکو تا (موافقت‌نامه تجاری اکو) را اجرایی کنیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در خصوص گام‌هایی که در حوزه اقتصادی بعد از بر جام برداشته‌شده است، اظهار کرد: متأسفانه طرف‌های مقابل آن‌چنان که توقع می‌رفت و لازم بود، به تعهدات خود عمل نکردند تا بتوانیم از این فضای جدید بهره ببریم.

معاون مدیرکل همکاری‌های اقتصادی و بین‌المللی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: با رویکرد جدید که نگاه به اقتصاد ملی است، این طلیعه مثبتی خواهد بود. واقعیت این است که در شرایط تحریم نشان دادیم همیشه موفق بودیم اما به‌هرحال اگر این موانع و تحریم‌های اقتصادی برداشته شود و بتوانیم کماکان نگاه به اقتصاد ملی داشته باشیم قطعاً خیلی بهتر خواهد بود.

کد خبر 4286888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha