۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۳۲

گردشگری و میراث فرهنگی در این هفته

نگرانی از تخریب خانه حسام لشگر/آژانسها از رقابت بازمی مانند

نگرانی از تخریب خانه حسام لشگر/آژانسها از رقابت بازمی مانند

نگرانی برای تخریب خانه حسام لشگر، ورود گردشگران خارجی به تورهای گردشگری راه آهن، پیشنهادی برای تعطیلات زمستانی در روز خلیج فارس از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته خبر رسید که خانه تاریخی حسام لشگر که سال ۹۴ از فهرست میراث ملی خارج شد، قرار است تخریب شود و شهرداری منطقه ۱۲ نیز درصدد است تا مجوز تخریب را به مالک بدهد.

دیوان عدالت اداری در ابلاغیه سال ۹۵ به شهرداری منطقه ۱۲ اعلام کرد که این خانه از فهرست میراث ملی خارج شده است و شهرداری منطقه ملزم به صدور مجوز تخریب و نوسازی ملک است.

خانه تاریخی حشام لشگر از بناهای تاریخی بازار تهران است روز ۲۵ آبان سال ۸۴ به شماره ۱۳۷۳۹ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. این بنا دارای دو بخش غربی و شرقی است که هر کدام مالکیت جداگانه ای داشتند. بخش غربی خرداد سال ۱۳۹۳ به طور کامل ویران شد ولی بخش شرقی همچنان سالم است.با این وجود پروانه نهایی برای تخریب بنا هنوز صادر نشده  و مالک نیز قصد دارد تا بنا را هر چه زودتر تخریب کند بنابراین شهرداری مجبور است به دلیل رای دیوان هر چه سریعتر این مجوز نهایی را صادر کند.

راه‌اندازی تورهای ورودی برای گردش در خطوط راه آهن

در این هفته همچنین مدیر طرح گردشگری راه آهن از اجرای تورهای ورودی برای گردشگران خارجی در مسیر گردشگری راه آهن ایران خبر داد محمد محسنیان مدیر طرح گردشگری راه آهن گفت: تا کنون بیش از چهار هزار نفر در طرح گردشگری  ریلی و راه آهن شرکت کرده اند در نظر داریم تا گردشگران خارجی نیز از این مسیر استفاده کرده و با راه آهن ایران آشنا شوند. ما اکنون در هر مسیر سه یا چهار گردشگر خارجی نیز داریم که از کشورهای مختلف مانند کشورهای اروپایی و یا آسیای جنوب شرقی و حتی آمریکایی بوده‌اند.

وی ادامه داد: زمانی که حرف از راه‌آهن شمال می‌شود برای برخی از افراد قسمت های کوهستانی تداعی می‌شود در حالی که وقتی از تهران خارج می‌شویم دشت حاصلخیز ورامین را داریم و دو سه کیلومتر بعد از آن بیابان گرمسار وجود دارد. فاصله کم این دو پدیده بسیار جذاب است گردشگران خارجی فاصله گرمسار تا فیروزکوه را بسیار دوست دارند چون این بخش از مسیر جنبه متفاوتی از طبیعت را دارد حتی آنها از وجود دودکش های جن هم متحیر می‌شوند.

آژانسهایی که از رقابت باز می مانند

در این هفته خبرگزاری مهر گزارشی از آژانسهای مسافرتی به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در ایران منتشر کرد که در آن به بررسی فعالیت آژانسها و رقابت سایت های اینترنتی با فعالیت سنتی آنها پرداخت و به این موضوع اشاره داشت که دیگر مشتریان سفر برای خرید بلیت و هتل به آژانسها مراجعه نمی کنند بلکه این کارها را با بهترین کیفیت و خدمات سایتهای اینترنتی انجام می دهند اما هنوز هستند آژانسهایی که در دفتر کارشان منتظر مسافرند. این عده از آژانسها در زمان کمی منجر به شکست خواهند شد چون هنوز خود را با تکنولوژی روز تطابق نداده اند. 

پیشنهاد چند باره تعطیلات زمستانی برای رونق گردشگری استانهای جنوبی

در این هفته علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی به استان بوشهر سفر کرد و در جریان مراسم روز ملی خلیج فارس بازهم از پیشنهاد تعطیلات زمستانی خبر داد که به موجب آن استانهای جنوبی کشور می توانند از رونق گردشگری در فصل زمستان برخوردار شوند او اعلام کرد که به منظور رونق گردشگری و افزایش درآمد و ایجاد اشتغال در استان‌های جنوبی کشور، پیشنهاد تعطیلات زمستانی از سوی این سازمان به معاون اول رئیس جمهوری ارائه شده است.

او افزود: به همین منظور هفته گذشته در پیشنهادی به معاون اول رئیس جمهوری، موضوع تعطیلات زمستانی مطرح شد و و تاثیرات مثبت این طرح به دکتر جهانگیری ارائه شد و امیدواریم این پیشنهاد به تأیید و تصویب هیئت دولت برسد. در صورت تصویب تعطیلات زمستانی اوج گردشگری دیگری همانند نوروز در کشور ایجاد می‌شود و این مسئله می‌تواند به ایجاد اشتغال و درآمدزایی بیشتر در استان‌های جنوبی کشور کمک کند.

مونسان افزود: براساس برآورد سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ۱۰هزار میلیارد تومان گردش اقتصادی در ۲۰ روز اول سال در حوزه گردشگری ایجاد شده است، بنابراین در صورت تصویب تعطیلات زمستانی در دولت، موج گردشگری دیگری در مناطق جنوب کشور در زمستان ایجاد می شود و استان بوشهر نیز می‌تواند از این موقعیت استفاده کند.

حضور مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی در جلسه سازمان جهانی گردشگری

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، با توجه به در پیش بودن چهلمین مجمع عمومی اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری ملل متحد که قرار است آبان ماه در همدان برگزار شود، در مقر اصلی سازمان جهانی گردشگری در اسپانیا حضور یافت و از نزدیک با مدیران این سازمان دیدار و تبادل نظر کرد.

در جلسه‌ای که به همین منظور برگزار شد، ژو جینگ مدیر برنامه و هری هووانگ معاون مدیر برنامه منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه، یولاندا پردومو مدیر برنامه اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری و رامین افشاری مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره و مهدی علمدار رئیس اداره امور بین‌الملل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی حضور داشتند.

در این جلسه، ژو جینگ مدیر برنامه منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه با اشاره به اهمیت و جایگاه ایران به عنوان یک بازار بالقوه گردشگری در بین کشورهای آسیایی و اروپایی، از اجلاس همدان ۲۰۱۸ به عنوان یک نمایشگاه بزرگ گردشگری یاد کرد و آن را نقطه عطف رشد و توسعه گردشگری ایران در جهان دانست.

ژو جینگ در ادامه تأکید کرد: سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران، برای جذب گردشگران سه کشور کره جنوبی، ژاپن و چین از همکاری و حمایت سازمان جهانی گردشگری برخوردار بوده و علاوه بر این می‌توان با نفوذ در بازار کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی، تعداد گردشگران ورودی را از ۵میلیون نفر فعلی به ۱۵ میلیون نفر در سال افزایش داد.

نشست هم‌اندیشی میزبانی از اجلاس همدان ۲۰۱۸ با محوریت معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و با حضور کارشناسان سازمان جهانی گردشگری و ۱۱ عضو ایرانی وابسته سازمان جهانی گردشگری، در آینده نزدیک برگزار می‌شود.

این هفته همچنین هیچ خبری از مومیایی کشف شده در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی منتشر نشد و سازمان میراث فرهنگی نیز در این باره هنوز سکوت اختیار کرده است.

کد خبر 4287046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha