۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۲۰

مبلغ بین‌المللی در گفت‌وگو با مهر؛

شیرینی های تبلیغ مکتب عشق در دنیا/عزاداری کشیش مسیحی در محرم

شیرینی های تبلیغ مکتب عشق در دنیا/عزاداری کشیش مسیحی در محرم

بیرجند- فعال فرهنگی در عرصه بین‌المللی با اشاره به اینکه دل ها آماده پذیرش فرهنگ اهل بیت(ع) است، گفت: جلوه‌های عشق به سید الشهدا(ع) در آن سوی مرزهای کشورهای اسلامی نشان این مطلب است.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: از همان زمانی که حضرت محمد(ص) برای برخی از پادشاهان کشورهای عصر خود نامه نوشت و آنان را دعوت به معنویت و حقانیت کرد تا به امروز بسیاری از انسان‌های دغدغه‌مند قدم در مسیر پیامبر(ص) گذاشته و پرچم تبلیغ دین را به دست گرفتند.

البته هر دوره و هر منطقه‌ای ویژگی‌های خاص خودش را دارد که یک مبلغ زمان شناس و آگاه به ظرافت‌های تبلیغ دین باید با توجه به این ویژگی‌ها در مسیر دعوت مردم به ایمان، اخلاق نیک و معنویت قدم بردارد تا بتواند اقدامی تأثیرگذار داشته باشد.

در خراسان‌جنوبی نیز افراد دغدغه‌مندی در حوزه فرهنگی و تبلیغی وجود دارد که علاوه بر کار تبلیغی و فرهنگی در داخل کشور از بیان زیبایی‌های دین و مکتب اهل بیت(ع) در خارج از کشور غفلت نکرده‌اند، و حجت‌الاسلام محمدرضا خوشخو یکی از این افراد است.

وی در زمینه سابقه کارهای خود در عرصه بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: کار در عرصه بین‌المللی را از دهه هفتاد با مترجمی در کنفرانسی پیرامون امام خمینی(ره) آغاز کردم و در آن کنفرانس مترجم رهبر شیعیان اندونزی بودم.

وی بیان کرد: به مرور حضورم در عرصه بین‌المللی سرعت بیشتری به خود گرفت و در چند سال اخیر برای تبلیغ در ایام محرم به کشور ایتالیا شهر تورینو رفتم و همچنین به واسطه حضور در سمت معاونت بین المللی کنگره مبارزه با جریان های تکفیری و افراطی نیز در کشورهایی چون لبنان، هند، سوریه و پاکستان برنامه‌های فرهنگی اجرا کردم.

این مبلغ بین‌المللی ادامه داد: تاریخ تبلیغ دین در عرصه بین‌المللی و فراتر از مرزهای سرزمین‌های اسلامی را باید از زمان حضرت رسول(ص) دانست که ایشان برای پادشاهان برخی کشورها نامه می‌نوشتند و به واسطه کسانی که وجهه اجتماعی داشتند به دست آن پادشاهان می‌رساندند.

آشنایی با جامعه مخاطب پیش شرط اولیه تبلیغ بین‌المللی است

خوشخو افزود: کار در عرصه بین‌المللی ظرافت‌ها و حساسیت‌های خاص خود را دارد و پیش زمینه‌هایی از جمله آشنایی با جامعه هدف، آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم جامعه مخاطب و آشنایی با زبان دوم را می‌طلبد.

وی ادامه داد: هر چند در عرصه تبلیغ بین‌المللی یکی از نیازها و خلاءهای ما آشنایی با زبان دوم است اما در سال‌های اخیر حتی در حوزه های علمیه نیز به این امر توجه جدی شده است و مراکزی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

این فعال فرهنگی در عرصه بین المللی‌با اشاره به اینکه مبلغان عرصه بین‌المللی آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند، گفت: اگر با فرهنگ کشوری که می‌خواهیم در آنجا کار فرهنگی انجام دهیم، آشنا نباشیم، کار ما از تأثیرگذاری لازم برخوردار نخواهد بود.

خوشخو اظهار کرد: هر سفر تبلیغی تجربیات زیادی را به همراه دارد و تلخی‌ها و شیرینی‌های زیادی در آن نهفته است.

وی با اشاره به سفر اول خود به شهر تورینوی ایتالیا در ایام ماه محرم سال ۹۴ بیان کرد:در این سفر به وضوح محبت مردم سایر کشورها چه اروپایی و چه آسیایی را به اسلام و اهل بیت(ع) به ویژه سید الشهدا(ع) را دیدم.

این مبلغ بین‌المللی اهل خراسان‌جنوبی ادامه داد: در آن سفر تبلیغی با فردی آشنا شدم که آیین‌ها و مذاهب ‌مختلف از جمله مسیحیت و تصوف را امتحان کرده ولی در نهایت اسلام و مذهب شیعه را به عنوان آیین خود برگزیده بود و علت را توجه اسلام به همه نیازهای بشری عنوان می‌کرد.

خوشخو افزود: در سال ۹۶ در ایام محرم نیز برای انجام کارهای فرهنگی و تبلیغ، مجدد به کشور ایتالیا رفتم که در برنامه‌های مذهبی و فرهنگی مرکز اسلامی شهر تورینوی ایتالیا افراد مختلف از ملیت‌های متعدد حضور پیدا کردند.

غذای نذری با طعم همدلی در تورینوی ایتالیا

وی اظهار کرد: خاطرم هست سال گذشته که آنجا بودم هر شب نوبت یک ملیت بود که به سبک و سیاق کشور خود غذای نذری آماده کند و دیگران را مهمان سفر اباعبدالله(ع) نماید و در نهایت نشان از همدلی ملیت های مختلف حول محور سید الشهدا(ع) بود.

مردم در کشورهای اروپایی ظرفیت بالایی برای پذیرش فرهنگ اهل بیت(ع) دارند اما متأسفانه امکانات ما پاسخگوی این نیاز نیست فعال فرهنگی بین المللی بیان کرد: در آن شرایط است که انسان در می‌یابد چگونه محبت اهل بیت(ع) مرزها را در نوردیده و در درون انسان‌ها از نژادها و ملیت های مختلف نفوذ کرده است.

خوشخو ادامه داد: مردم در کشورهای اروپایی ظرفیت بالایی برای پذیرش فرهنگ اهل بیت(ع) دارند اما متأسفانه امکانات ما پاسخگوی این نیاز نیست.

وی افزود: البته گاه در سفرهای تبلیغی و کاری با مواردی رو به رو می‌شویم که نشان می‌دهد در عرصه فرهنگی در داخل کشور و معرفی مشاهیر و مفاخر خودمان به سایر کشورها باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

وقتی نظامی شاعری آذربایجانی معرفی می‌شود!

خوشخو گفت: به عنوان مثال در سفر به شهر رُم از پارک مشاهیر  آن دیدن کردم که در آنجا مجسمه فردوسی و نظامی گنجوی نصب شده بود اما نکته قابل تأمل و تعجب این بود که از نظامی گنجوی شاعر لیلی و مجنون و خسرو و شیرین و بسیاری دیگر از آثار ادبی کهن کشور ما به عنوان شاعری آذربایجانی یاد شده بود.

وی اظهار کرد: اقبال مردم از نیروهای مقاومت و حزب الله نیز از دیگر مسائلی بود که در سفرهای تبلیغی توجه من را به خود جلب کرد.

این مبلغ بین المللی بیان کرد: خاطرم هست در یکی از سفرهای خود به لبنان با یک کشیش مسیحی به نام مطران الیاس دیدار  کردم که این فرد در اتاق شخصی‌اش قرآن کریم و انجیل، کتاب مقدس مسیحیان را در کنار هم داشت.

عزاداری کشیش مسیحی در ماه محرم

خوشخو با اشاره به اینکه مطران الیاس بیان می‌کرد که حزب‌الله مانند کشتی نوح است که هر کس وارد این کشتی شود بی‌شک نجات پیدا می‌کند، ادامه داد: او همچنین اظهار می‌کرد که در شهر خودش هرساله برای امام حسین(ع) عزاداری می کند.

وی یادآور شد: جهان امروز تشنه معنویت و حقانیت است و اگر ما با روش درست و تبیین منطقی معارف دین را بیان کنیم انسان‌های زیادی از آن استقبال خواهند کرد چرا که دین بر اساس فطرت پاک بشری بنا شده است.

هیچ لذتی بالاتر از آن نیست که دست یک نفر را در دستان اهل بیت(ع) و قرآن کریم قرار دهیم  و البته شکی نیست که قدم گذاشتن در این مسیر سختی های خاص خودش  را دارد و تنها کسانی می توانند در این وادی ثابت قدم بمانند که اخلاص و صبر را در خود پروانده باشند.

کد خبر 4288606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha