۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۴۱

همزمان با روز فردوسی؛

نشست فردوسی و آبای در شهر کتاب برگزار می‌شود

نشست فردوسی و آبای در شهر کتاب برگزار می‌شود

نشست فردوسی و آبای همزمان با فرارسیدن روز بزرگداشت فردوسی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست فردوسی و آبای روز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت، همزمان با فرارسیدن روز بزرگداشت فردوسی، با همکاری انجمن ایران‌شناسی و بخش فرهنگی سفارت قزاقستان در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

بین داستان‌های قزاقی و شاهنامه‌ فردوسی شباهت‌های فراوانی وجود دارد. در حماسه‌های قزاقی، پهلوانانی چون رستم، دختران زیبا و عاشق چون لیلی و منیژه و اسب‌های زیبای پهلوانان که با حرکت‌های خود انسان را به یاد «رخش» می‌اندازند، فراوان‌انند که همه‌ یاد شاهنامه را در ذهن زنده می‌کنند.

آشنایی مردم آسیای میانه و قزاقستان با شاهنامه فردوسی به عمق قرن‌های گذشته برمی‌گردد. شاعر نامی و روشنگر قزاق «آبای قونانهای اولی» از شاعران برجسته‌ی فارسی‌زبان الهام گرفته و با شیوه‌های گوناگون در مطالب ادبی خویش از آن استفاده کرده است. آبای در اشعار خود از روح شعرایی چون فردوسی، نظامی، سعدی و حافظ و دیگران برای کار خود مدد خواسته است و شاعر حماسی مردم قزاقستان است.

نشست هفتگی شهر کتاب این هفته، با عنوان «فردوسی و آبای» با حضور محمود جعفری‌دهقی، احمد پاکتچی، داوود اسپرهم و گلبخت خدایبرگناوا همراه خواهد بود و در آن، تاثیر شاهنامه فردوسی در ادبیات قزاق بررسی می‌شود.

این برنامه روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت از ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

کد خبر 4294134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha