۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۵

شهردار شاهرود:

پیاده‌روهای شاهرود در تصرف خودروها/ خط ویژه دوچرخه ایجاد می‌شود

پیاده‌روهای شاهرود در تصرف خودروها/ خط ویژه دوچرخه ایجاد می‌شود

شاهرود - شهردار شاهرود با بیان اینکه در شرایط کنونی پیاده‌روهای این شهر بیشتر در تصرف خودروها هستند، گفت: ایجاد مسیر ویژه تردد دوچرخه در دستور کار قرار دارد.

محسن احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه برای داشتن شهری سالم و هوای پاک قطعا توجه به حمل‌ونقل عمومی و بهره‌گیری از ظرفیت دوچرخه از سوی دیگر، در برنامه‌ریزی شهری شاهرود قرارگرفته است، ابراز داشت: برای حمل‌ونقل عمومی برنامه‌های خاصی در دستور کار است اما برای تردد دوچرخه نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهایی است که در زمان کوتاه به آن دست پیدا نخواهیم کرد.

وی افزود: در شرایط حاضر استفاده از دوچرخه به عنوان تفریح و وسیله ورزشی بیشتر از وسیله نقل‌وانتقال مورد توجه قرار دارد، بنابراین در تلاشیم تا ضمن اشاعه فرهنگی و توصیه به استفاده از دوچرخه شرایط مناسب و بدون خطر را برای دوچرخه‌سواری در سطح شهر ایجاد کنیم.

ایجاد خط ویژه دوچرخه در خیابان ۲۲ بهمن 

شهردار شاهرود بابیان اینکه مسیر دوچرخه‌سواری فعلی مبلمان مناسبی ندارد، ابراز داشت: احیای این مسیر در برنامه کاری شهرداری لحاظ شده است ضمن آنکه شناسایی مسیرهای دیگر از جمله ضلع شمالی و تمام سه ضلع مجموعه البرز شرقی در دستور کار قرار دارد و به نظر می‌رسد که ایمنی را بتوان در این مسیر تامین کرد.

احمدی در ادامه تصریح کرد: مطالعه مسیرهای دیگر نظیر بستر رودخانه فصلی (کال) نیز در دستور کار قرار دارد و به دنبال سامان‌دهی و ایجاد فضای مناسب برای حرکت و توقف پیاده راه و دوچرخه در این مسیرهستیم که این نیز می تواند برای پیاده‌رو و دوچرخه مناسب باشد.

وی افزود: برای ایجاد مسیر دوچرخه در معابر اصلی، خیابان ۲۲ بهمن مد نظر است هر چند در این مسیر نیز به تقاطع‌هایی برخورد می‌کنیم اما باید با در نظر گرفتن تمام تمهدایت ایمنی و ترافیکی مخاطره مواجه با این تقاطع‌ها را به حداقل رساند تا به تدریج فرهنگ استفاده از دوچرخه از حالت سرگرمی و ورزشی به وسیله نقلیه انتقال داده شود و این فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

کم بودن عرض پیاده رو مشکل اصلی شهر

شهردار شاهرود بابیان اینکه جنبه ایمنی استفاده دوچرخه در معابر عمومی بسیار حائز اهمیت است، ابراز داشت: یکی از معضلات موجود در اجرای طرح مسیر دوچرخه حضور موتورسیکلت‌سوارها در مسیر دوچرخه‌سواری خواهد بود که باعث ایجاد مخاطره می‌شود ولی امیدواریم بتوانیم شرایط مورد انتظار بخش عمده‌ای از جامعه را محقق کنیم.

 احمدی بابیان اینکه برای رسیدن به شهری انسان محور در شاهرود برنامه‌ریزی ایجاد مسیر پیاده رو و جابه جایی سفرهای درون‌شهری در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: در حال حاضر مشکل شاهرود ایجاد پیاده‌رو نیست بلکه به دلیل معابر کم عرض متاسفانه توجه جدی در هیچ کدام از معابر به عابر پیاده صورت نگرفته است و همه عرصه پیاده‌رو در تصرف خیابان‌ها هستند.

وی افزود: برای رفع این مشکل تعریض پیاده‌روها در برنامه لحاظ شده است که اولین پروژه در خیابان ۲۲ بهمن رقم خواهد خورد و در سایر معابر نیز می کوشیم تا به تدریج پیاده‌روها را با کمک پوشاندن کانال‌ها و کم کردن عرض خیابان بدون تاثیر در تردد خودروها، تعریض کنیم.

خیابان شهید صدوقی (مزار) پیاده‌رو می‌شود

شهردار شاهرود بابیان اینکه وجود فرهنگ ترافیکی و رفتاری شهروندان می‌تواند در تحقق شهر انسان محور اثربخش باشد، ابراز داشت: بعضی مواقع توقف دوبله در محل‌های مقصد سفر شهروندان و عدم استفاده از پل عابر پیاده وجود دارد لذا اصلاح فرهنگ رفتاری بسیار مهم است.

احمدی در ادامه تصریح کرد: برای اجرای مسیر پیاده رو، خیابان شهید صدوقی (مزار) به عنوان پایلوت در نظر گرفته‌شده است که از ابتدای چهارراه مدرسه قلعه تا میدان جمهوری در دست مطالعه قرار دارد.

وی افزود: یکی از سؤالات رایج در شهرداری قرار گرفتن جهت نمای میدان جمهوری به سمت میدان امام است که در پاسخ خواست طراح و شهرداری بر این منوال بود که میدان بیشتر در دید بصری پیاده راه قرار گیرد تا خودروها در نتیجه جلوه‌های ویژه این میدان به سمت میدان امام که یک طرفه است طراحی شد که نشان می‌دهد برای تحقق شهری انسان محور در حال تلاشیم که قطعا نیازمند گذر زمان خواهد بود.

گفتنی است ۱۳ خرداد به مناسبت روز جهانی دوچرخه، دومین همایش دوچرخه سواری در شاهرود توسط کارگروه انسان محور برگزار شد و دوچرخه سواران خواستار توجه ویژه مسئولان مدیریت شهری به این ورزش شدند.

کد خبر 4312501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha