۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۳۵

میثم مطیعی در شب شعر «تهران بیروت»:

شاعر مقاومت باید با جبهه و خط مقاومت انس داشته باشد

شاعر مقاومت باید با جبهه و خط مقاومت انس داشته باشد

میثم مطیعی گفت: شعر مقاومت باید برای جبهه مقاومت کارا و مفید باشد. شاعر مقاومت باید  با جبهه و خط مقاومت انس داشته باشد تا بتواند نام خود را شاعر مجاهد بنامد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست شب‌های شعر مقاومت با محوریت شهر بیروت و کشور لبنان و با عنوان «بیروت تهران» عصر روز گذشته در موسسه شهرستان ادب برگزار شد.

در این مراسم  علی‌محمد مودب مدیرعامل مؤسسه شهرستان ادب نیز در سخنانی اظهار داشت: خوشحالم شاهد برگزاری یکی دیگر از نشست‌های شعر مقاومت در مؤسسه هستیم. پیش از این برای نیجریه، یمن و شبهای شعری برپا شد و امروز برای تهران بیروت شب شعر مقاومت برگزار می‌شود و شب شعر خوبی برای شعر ایران و مقاومت لبنان خواهد بود. امیدوارم در این شب‌ها بتوانیم با امکانات بهتر و جمعیت بیشتر آن را برپا کنیم تا جریان اصلی شعر مقاومت زنده بماند.

وی افزود: امروز شاهد وضعیت پیچیده‌ای را در یمن، لبنان و فلسطین هستیم که صحنه جدی درگیریمستضعفین و استکبار  بوده است. ما نیز باید به تناسب آن باید در شعر پویا باشیم و این محافل را پربارتر برگزار کنیم تا جریان سازی در این زمینه امتداد یابد.

در ادامه مودب شعری  را که در جریان جنگ ۳۳ روزه برای سیدحسن نصرالله سروده بود را به شرح زیر خواند:

کیست این صاعقه رشید؟
که چون ذوالفقار علی ایستاده
برفراز دریاهای مشوش نفت و کوههای خام چربی
و در شبهای مضطرب  تل آویو و حیفا
می سوزاند دماغ موشکهای ضد موشک آمریکایی را

کیست این نخل افراشته
در مزرعه کدوهای ژنتیک؟
این نخل خشمگین
-در وسط این رقاص خانه که
جزیره مصنوعی می سازند در دریایش
برای همخوابگی مایکل جکسون و شازده کوچولوها –
در اصطبل این همه میش، کیست این شیر ژیان؟
میان این همه نی، چه غریب افتاده این شمشیر؟
کیست این پرچم فتح در چرخاچرخ این همه دشداشه؟
در محاصره این همه امیر اخته
کیست این سردار تنها؟

جنوب تشنه بود و سیب تشنه
مدیترانه تشنه بود و بیروت تشنه
خداوند به ما و قاتلان حسین فرصتی دوباره داد
دستهای بریده عباس را از شریعه گرفت
و بر شانه های تو به یاری ما فرستاد
تو را نصر الله می نامیم
وپس از نام تو ایمان داریم به فتحی قریب
ایمان داریم به قلب تو
که عبای جدت را بر دوش می اندازی
و فریاد می زنی الله اکبر
با میراثی از مهربانی فاطمه و قهر حیدر کرار

خداوند به ما فرصتی دوباره داد
تا در جنوب زنده شویم
در سیب هایی که سرخ رو می شوند
هنگامی که سیا  شرق را رنگ می کند
و سارس، عروسک فروشهای چینی را زرد
ما در جنوب زنده شده ایم
زیرا تو در جنوب زنده ای
و خون همه شهیدان تاریخ
در رگهای تو با خون حسین میآمیزد
ما در جنوب زنده شده ایم
و فریاد می زنیم زنده باد نصر الله 
هنگامی که فیفا به مشکل همزمانی جام جهانی نوزدهم
با جنگ جهانی سوم می اندیشد
و آمریکا آماده برگزاری چهار جنگ جهانی در هر سال است
زنده باد نصر الله 
که فریاد می زند تا مدیترانه تکانی به خود بدهد
حلقه های رقص عربی را رها کند
با خاک پای شهیدان تیمم کند
و نمازش را بخواند
آن گاه قربه الی الله، ناوهای اسرائیلی را فرو برد
زنده باد نصرالله 
که فریاد می زند الله اکبر
تا کودکان ما توفان را یاد بگیرند
و تلویزیونهای ما پخش مستقیم شوت شدن کره زمین را

 در ادامه این شب شعر، میلاد عرفان‌پور مدیر دفتر شعر موسسه شهرستان ادب و نیز یک رباعی و بخشی از ترانه‌ای از خود با عنوان «دولت کاریکاتور» را قرائت کرد.

در بخشی دیگر از این مراسم ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری نیز در سخنانی عنوان کرد: این روزها بسیاری می‌پرسند ما در لبنان و سوریه چه کار داریم چرا به مردم داخل کشورمان توجه نمی‌کنیم. باید بگویم در تمام دنیا اتفاقات سیاسی و اجتماعی به یکدیگر مرتبط هستند و تا آخر نیز اینگونه خواهد بود و تمام مناسبات جهان به هم مرتبط است.

وی با بیان اینکه این مناسبات بر یکدیگر تاثیرگذار نیز هست، توضیح داد: این اتفاقی است که نمی‌توان به آن نگاه مستقل داشت؛ به لحاظ کمیت لبنان و اسرائیل هر دو عظیم و با وسعت نیستند اما می‌توانند تمام مناسبات جهان را به هم بزنند و اصلی‌ترین علت هم، مقاومت است.

فیض توضیح داد: هر جا اگر فقط کشوری به جنگیدن فکر کند، شکست خواهد خورد در جایی که جنگ و زندگی در کنار هم روی می‌دهد منجر به شکست نمی‌شود و در لبنان یا سایر نقاط که در آنها حرف از مقاومت می‌زنیم یک علت آن این است که در این مناطق زندگی به علاوه جنگ معنی دارد، بنابراین اسرائیل با جمعیتی طرف است که از آن وحشت دارد.

مدیردفتر طنز حوزه هنری ضمن اشاره به این مطلب که تنها کشوری که در جهان ادعای استقلال کرده و بدون وابستگی به استقلال خود ادامه می‌دهد ایران است، ‌گفت:‌ معمولا در هر جای دنیا هر کشوری که ادعای استقلال کرده به قدرت‌های سیاسی بزرگ وابسته بوده است یا جزو بلوک شرق یا غرب بوده است و به نحوی وابسته.   قطعا قدرت‌های بزرگ به کشوری چون ما اجازه نمی‌دهند به آنچه می‌خواهیم برسیم اما ما دیدیم که ملت ایران ۸ سال دفاع مقدس را چگونه گذراند و پس از آن با تحریم‌ها چه کرد.

وی با بیان اینکه اگر امروز آنها برجام را کنار می‌گذارند فردا حقوق بشر را علم می‌کنند و یا دخالت ایران در سایر کشورها را مطرح می‌کنند، گفت: حتی اگر ما باز هم سر برجام مذاکره کنیم و عقب بنشینیم آنها باز ادعای دیگری می‌کنند. آنها نمی‌خواهند ما کشور مستقل باشیم اما ما با مقاومت ملت ایران نشان دادیم آنها در نیل به اهداف خود ناکام خواهند ماند.

فیض در پایان سخنان خود به کتاب «۵ دوست کمبریجی من» اشاره کرد و گفت: افرادی که اینگونه مناسبات را نمی‌دانند حتما این کتاب را بخوانند. با مطالعه آن متوجه خواهند شد پشت پرده ماجرا چیزهایی است که معادلات را عوض می‌کند ما به اعتباری که از اعتقادات اخذ کرده‌ایم باید روی آنها حساب باز کنیم.

سخنران دیگر این مراسم میثم مطیعی از مداحان کشورمان بود که در دو بخش فارسی و عربی به ایراد سخن پرداخت.

میثم مطیعی در بخشی از سخنان خود عنوان کرد:  پیش از تاسیس شهرستان ادب با مهدی سیار در سال ۸۱ وارد دانشگاه امام صادق شدم. سال ۸۴ به ایشان گفتم نمی‌خواهی برای اهل بیت شعر بگویی او هم اجابت کرد و در همان سال در مجلس شهادت امام صادق اولین شعر خود را سرود و در ادامه شاعرانی چون میلاد عرفان‌پور، محسن رضوانی، علی‌محمد مودب، صنوبری و... و شاعرانی در لبنان همانند نورعاملی و شاعران دیگری از بحرین و الجزایر و یمن و ... کمک کردند تا اشعاری به فارسی و عربی سروده شد.

وی ادامه داد: برخی آغاز فرهنگ مقاومت را جریان فلسطین می‌دانند درحالی که در هنر و ادب این مسئله به زمان اهل بیت برمی‌گردد و امروز در روزگار ما جریان مقاومت با فلسطین شکل دیگری یافته است.

مطیعی با بیان اینکه هر گاه بیگانه‌ای در صدد تسخیر فکر و سرزمینی بوده است در برابر آن مقاومت ایجاد شده، بیان داشت: مقاومت مسئله‌ای سیاسی نیست بلکه عقلی است؛ وقتی انسان منافع خود را در خطر ببیند مقاومت می‌کند و آیات بسیاری نیز در قرآن کریم درباره آن آمده است.

این مداح اهل بیت در ادامه با بیان اینکه ما سرباز مکتب رهبر هستیم و سعی می‌کنیم فرمایشات ایشان را اجرایی کنیم، گفت: جریان مداحی در این مکتب جریان مداحی اسلام ناب محمدی است که یکی از بخش‌های آن مداحی سیاسی و انقلابی است، مداحی موضع دارد و در برابر حوادث روز مواردی را صراحتا اعلام کرد. هر چند بدون کمک شاعران همراه، قابلیت تحقق ندارد.  

مطیعی به دیدار اخیر خود با رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: ایشان نگاه تربیتی به مداحی و ورود مداحی به اسلام ناب را صد در صد تائید کردند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فرهنگ مقاومت در موسیقی، شعر، مداحی و ... اثر داشته، خاطرنشان کرد: شعر مقاومت باید برای جبهه مقاومت کارا و مفید باشد. شاعر مقاومت باید  با جبهه و خط مقاومت انس داشته باشد تا بتواند نام خود را شاعر مجاهد بنامد.

مطیعی با اشاره به سفر اخیر خود با جمعی از شاعران ادب لبنان، گفت:  شاعر تا این ساحت‌ها را لمس نکند نمی‌تواند بیتی بسراید. ما نیز برای اشعارمان ساعت‌ها جلسه برگزار می‌کنیم. از تحلیلگران سیاسی و کارشناسان حوزه ادبیات استفاده می‌کنیم و این تازه ابتدای قصه است. ما با شاعران بحث می‌کنیم، اشعار را  بارها می‌بریم و بر می‌گردانیم تا با زحمتی بسیار شعر به نقطه پایانی برسد و اگر اخلاص نباشد همین شعر هم پخش نمی‌شود، بنابراین برای شعر حماسی لازم است وقت گذاشته شود. شاعر مقاومت باید از سیره اهل بیت ما به ازا پیدا کند وقتی اشعار خوب در این جلسات خوانده می‌شود برد پیدا می‌کند و در واقع هنر شاعر با صدای مداح مرزها را درمی‌نوردد. شاعر باید یک دوره از تاریخ اهل بیت را بداند و بخواند حتی اگر بخواهد شعر عاشقانه بگوید. چراکه در فرازهای اهل بیت (ع) نکات مهمی وجود دارد. حتی فرازهایی روحیه شجاعت در جبهه را بالا می‌برد و ماندگاری‌اش را بیشتر می‌کند.

کد خبر 4313103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha