۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۱۰

رئیس سازمان محیط زیست عنوان کرد؛

توسعه غیرعلمی عامل نابودی محیط زیست/ کاهش ۷۰درصدی بارندگی در جنوب

توسعه غیرعلمی عامل نابودی محیط زیست/ کاهش ۷۰درصدی بارندگی در جنوب

اراک- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: توسعه غیرعلمی عامل نابودی محیط زیست است و در راستای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، نیازمند تغییر و تحولات جدی هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی کلانتری ظهر دوشنبه در دیدار با آیت الله دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، در اراک اظهار کرد: ما از طبیعت به صورت یک طرفه و یکبار مصرف استفاده می کنیم و یک تهدید جدی زیست محیطی در کشور، را شاهد هستیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس حفاظت محیط زیست بیان کرد: ۸۰ درصد جمعیت جهان در کنار سواحل هستند و ۸۵درصد صنایع نیز در کنار سواحل فعالیت دارند که یک شیوه منطقی و درستی است

کلانتری ادامه داد: این در حالی است که در کشور ایران صنایع آب بر در مرکز کشور قرار دارند و آب توسط این صنایع بخار می شود و مشکلات کمبود منابع آبی را در کشور تشدید می کند.

وی توسعه غیر علمی را اقدامی دیگر در راستای مقابله با محیط زیست دانست و افزود: فعالیت کارخانه های فولاد ۵۰۰ لیتر آب مصرف می کند که معادل یک هزار هکتار آب مورد نیاز کشاورزی است و همچنین صنعت پتروشیمی با ۶۰۰ لیتر آب مصرفی، معادل یک هزار و ۲۰۰ هکتار آب مورد نیاز کشاورزی است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: در جنوب شرق کشور میزان بارندگی ها ۷۲ درصد و در استان فارس ۵۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته گزارش شده است.  

کلانتری با بیان اینکه در استان های شمالی مانند آذربایجان شرقی ۳۰ درصد افزایش بارندگی در سال جاری داشتیم،  ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده به دلیل تغییر و تحولات و گرمایش کره زمین میزان بارندگی ها پنج تا ده درجه به سمت شمال کشور کشیده و این روند دائمی خواهد بود.

کلانتری نافرمانی در استفاده از الگوی کشت مناسب را عامل دیگر خشکی و کمبود منابع آبی در کشور عنوان کرد و افزود: در استان اصفهان که آب شرب مورد نیاز بسیار محدود است اما، کشت برنج که آب بر است امسال در یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی انجام شده است.

وی ادامه داد: در استان خوزستان که میزان آب نسبتا مطلوب است، متوسط تولید کشاورزی در این استان به ازای هر لیتر آب ۱۵ سنت است و متوسط تولید کشور با همان میزان آب  ۵۰ سنت است و در واقع تولید غیر اقتصادی در خوزستان، باعث شده سه برابر از متوسط تولید کشور کمتر باشد.

معاون رئیس جمهور و رئیس حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: اگرچه آبیاری نوین برای اراضی کشاورزی انجام شده، اما همزمان با تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری نوین، سطح زیر کشت نیز افزایش یافته، بنابراین میزان مصرف آب با این شیوه کمتر نشده است.

کلانتری تصریح کرد: اگر سطح زیر کشت ثابت باشد آبیاری نوین می تواند روش مناسب برای آبیاری اراضی کشاورزی باشد، چراکه سفره های زیرزمینی احیا می شود، اما در سطح کلان و با توسعه اراضی کشاورزی، آبیاری بارانی می تواند نامناسب تر از آبیاری غرقابی باشد، زیرا در آبیاری غرقابی ۳۰ درصد از آب به زیر زمین بر می گردد.

وی ادامه داد: به لحاظ علمی هیچ کشوری حق ندارد بیش از ۴۰ درصد از آب های تجدید پذیر استفاده کند و این در حالی است که در کشور ما استفاده از آب های تجدید پذیر بالا است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: میزان آب تجدید پذیر سفره های زیر زمینی کشور ۱۹ و نیم میلیارد متر مکعب است در حالی که برداشت از این آب در کشور ۵۱ میلیارد مکعب است که یک تهدید بسیار جدی را رقم می زند.

کلانتری خاطر نشان کرد: به دلیل توسعه غیرعلمی در کشور و برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی نیازمند تغییر و تحولات جدی هستیم، چرا که در حال حاضر از طبیعت به صورت یک طرفه استفاده و به آن آسیب وارد می شود.

کد خبر 4318453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha