۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۲۷

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس اعلام کرد؛

تصویب ۱۱میلیاردتومان اعتبار برای ساماندهی کویر و تالاب میقان اراک

تصویب ۱۱میلیاردتومان اعتبار برای ساماندهی کویر و تالاب میقان اراک

اراک -- نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۱ میلیارد تومان بودجه برای ساماندهی تالاب و کویر میقان اراک مصوب شده که تا کنون یک میلیارد آن تخصیص یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر کریمی پیش از ظهر یکشنبه در حاشیه  بازدید از کویر وتالاب میقان اراک به مناسبت روز جهانی  مقابله با بیابان زایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در مجلس پیگیر هستیم تا تمامی اعتبار مصوب به طور کامل برای ساماندهی منطقه حوزه تالاب و کویر و کنترل شن های روان در اختیار اداره کل منابع طبیعی و سایر ادارات مرتبط قرار بگیرد.

وی افزود: تالاب میقان یکی از مزیت های خوب خدادادی استان مرکزی به ویژه اراک به شمار می رود و این منطقه می تواند باشرایط اکوسیستمی که دارد هم از لحاظ ویژگی های اقلیمی و هم ازنظر  محل زیست پرندگان مهاجر و سایر پرندگان بومی مورد توجه مردم و گردشگران قرار بگیرد.

کریمی بیان داشت: یکی از دغدغه های بسیار مهم موضوع حفظ و ساماندهی اراضی این منطقه است. با توجه به کویری بودن منطقه خاک منطقه به صورت سولفات سدیم است وپخش شدن ریز گردها می تواند سلامت مردم اطراف منطقه به خصوص شهر اراک را به خطر به اندازد.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین اولین دغدغه همه مسوولان استان و اراک تثبیت خاک های اطراف تالاب و کویر میقان است. البته در حدود ۱۱ هکتار از منطقه با کاشت بوته های متناسب با منطقه و بادشکن کارهایی انجام شده ولی حدود ۲۰ هکتار از اراضی اطراف تالاب نیاز به ساماندهی و تثبیت خاک و شن های روان دارد.

نماینده مردم اراک کمیجان و خنداب در مجلس ادامه داد: علاوه برتثبیت خاک این منطقه استفاده از جذابیت های این منطقه هم بسیار مهم است. به ویژه در فصل مهاجرت پرندگان که از منطقه سردسیر شمالی به سمت تالاب مهاجرت می کنند، می تواند ظرفیت بسیار خوبی را در حوزه گردشگری طبیعی ایجاد کند.

کریمی در بخش دیگر سخنان خود در مورد حقآبه تالاب میقان اظهار داشت: تامین حقآبه تالاب میقان امر مهم وضروری به شمار می رود. این مهم طی سال های گذشته مورد غفلت قرار گرفته است که همین غفلت موجب خشک شدن بخش عمده تالاب شده است. اما با تمهیداتی که در سال های اخیر پیش بینی شده، به ویژه با  رها شدن پساب فاضلاب، ذخیره آبی تالاب قدری تقویت شده است ولی نیاز است کنترل های لازم در حوزه گسترده ای از این تالاب با مساحت حدود ۵۰۰ هزار هکتار دارد اعمال شود تا حقآبه طبیعی و تاریخی این تالاب همچون گذشته تامین شود.

کد خبر 4322877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha