۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۷

جلسه آموزشی و اطلاع رسانی IPCC در ایران برگزار شد

جلسه آموزشی و اطلاع رسانی IPCC در ایران برگزار شد

هیات بین الدول تغییر اقلیم (IPCC)، بدنه سازمان ملل متحد در زمینه ارزیابی علوم مربوط به تغییر اقلیم، یافته های خود را در نشست منطقه ای آموزشی و اطلاع رسانی تغییر اقلیم ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر هیات بین الدول تغییر اقلیم (IPCC)، بدنه سازمان ملل متحد در زمینه ارزیابی علوم مربوط به تغییر اقلیم، یافته های خود را در نشست منطقه ای آموزشی و اطلاع رسانی تغییر اقلیم امروز در تهران ارائه کرد.

این هیات همچنین برنامه کاری خود برای چرخه گزارش ارزیابی ششم(AR۶) که توسط جمهوری اسلامی ایران میزبانی می شود را ارائه کرد.

مولفان و اعضای هیات رئیسه IPCC در کارگاه هایی با حضور سیاستگزاران، متخصصان، مقامات اداری شهر، دانشمندان، نمایندگان جامعه شهری و تجارت، عموم مردم و اصحاب رسانه از ایران، همراه با شرکت کنندگانی از عراق و آذربایجان شرکت کردند.

این اجلاس به فاصله کوتاهی بعد از انتخاب مولفان توسط IPCC برای ارزیابی بعدی جامع آن –AR۶- و پیش از آغاز گزارش ویژه آن در مورد گرمایش جهانی ۱.۵ درجه ای (SR۱۵) در اکتبر ۲۰۱۸ برگزار می شود. اخیراً دو گزارش ویژه دیگر – «تغییر اقلیم و زمین» و «اقیانوس و یخ کره در یک اقلیم در حال تغییر» (SROCC) برای بازبینی و ارائه نظرات کارشناسی در دسترس است.

یوبا سوکونا معاون IPCC در این باره گفت: در این چرخه، ما در نظر داریم که به جوانب منطقه ای به شکل جامع تری بپردازیم و من امیدوارم که این اجلسا، جامعه پژوهشی را برای تولید مطالبی که بتواند در RA۶ مورد استفاده قرار گیرد، ترغیب کند.

بر این اساس دانشمندان آخرین گزارش IPCC، گزارش ارزیابی پنجم (AR۵) را ارائه می دهند. این گزارش که یکی از مطالب اساسی توافقنامه اقلیمی پاریس (دسامبر ۲۰۱۵) است در سال ۲۰۱۴ تکمیل شد. AR۵ به این نتیجه رسید که دنیا امکانات لازم برای محدود کردن گرمایش جهانی را دارد و می تواند آینده ای پایدارتر و موفق تر را نوید دهد، اما راه های دستیابی به محدود کردن گرمایش به دو درجه سانتیگراد یعنی سطح پیش از صنعتی شدن منوط به کاهش قابل توجه انتشار گازها در چند دهه آینده است.

به گفته ادوین آلدریان، معاون گروه کاری I هیات بین الدول تغییر اقلیم (IPCC) ایران با چندین چالش مرتبط با تغییر اقلیم مانند خشکسالی، موج های گرما، کمبود آب و آثار ان بر تولید غذا دست به گریبان است.

وی افزود: به هر حال، استراتژی های مناسب برای سازگاری با تغییر اقلیم و کاهش خطرات ان و تولید فرصت برای ایجاد یک اینده پایدار وجود دارد. 

در این اجلاس، چندین کارگاه متناسب با انواع شرکت کنندگان وجود دارد. برخی از این کارگاه ها به صورت زنده پخش خواهد شد.  یک کارگاه رسانه ای و پس از آن یک مصاحبه مطبوعاتی از ساعت ۸:۰۰ الی ۹:۴۵ صبح به وقت تهران در ساختمان اصلی سازمان هواشناسی ایران در تهران برگزار شد. سپس افتتاحیه با حضور عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، داود پرهیزکار، فوکال پوینت ملی IPCC و رئیس سازمان هواشناسی ایران و یوبا سوکونا، معاون IPCC برگزار می شود.

هیات بین الدول تغییر اقلیم (IPCC)، بدنه سازمان ملل متحد در زمینه ارزیابی علوم مربوط به تغییر اقلیم است. این هیات توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) و سازمان هواشناسی جهانی (WMO) در سال ۱۹۸۸ میلادی تاسیس شد تا ارزیابی های علمی دوره ای در رابطه با تغییر اقلیم و آثار و خطرات آن را در اختیار سران سیاسی کشورها قرار دهد و استراتژی های کاهش و سازگاری را ارائه نماید. این هیات ۱۹۵ عضو دارد.

IPCC سه کارگروه دارد: کارگروه I که به شناخت علمی تغییر اقلیم می پردازد، کارگروه II که به اثرات تغییر اقلیم، نحوه سازگاری با آن و آسیب پذیری انسان و سیستم های طبیعی نسبت به تغییر اقلیم می پردازد و کارگروه III که کاهش تغییر اقلیم را مدنظر قرار می دهد. IPCC همچنین یک کارگروه دیگر به نام موجودی گازهای گرخانه ای دارد که مسائل مرتبط با گازهای گلخانه ای و روش های تخمین و برآورد میزان انتشار آنها را تعقیب می نماید.

گزارشات جامع ارزیابی علمی هر شش الی هفت سال چاپ می شوند که جدیدترین آنها، گزارش ارزیابی پنجم، درس ال ۲۰۱۴ تکمیل شد. ارزیابی جامع بعدی در سال ۲۰۲۲ تکمیل خواهد شد. IPCC همچنین گزارشات ویژه ای درباره مسائل مخصوص تر تهیه کرده و بین گزارشات ارزیابی منتشر می کند.

در نشست چهل و یکم در فوریه ۲۰۱۵، IPCC تصمیم گرفت که گزارش ارزیابی ششم (AR۶) را تهیه نماید. در نشست چهل و دوم در اکتبر ۲۰۱۵، یک هیات رئیسه جدید انتخاب کرد تا بر پیشرفت این گزارش و سایر گزارشات ویژه ای که در چرخه ارزیابی تهیه می شوند، نظارت کند. در نشست چهل و سوم در آوریل ۲۰۱۶، IPCC تصمیم گرفت که سه گروه ویژه، یک گزارش روش شناسی و AR۶ را تهیه نماید.

اولین گزارش ویژه «گرمایش ۱.۵ درجه ای» در سپتامبر ۲۰۱۸ نهایی می شود. این گزارش ویژه مرتبط با اثرات گرمایش جهانی ۱.۵ درجه ای نسبت به اندازه پیش از صنعتی شدن و مسیرهای جهانی انتشار گازهای گلخانه ای در زمینه تقویت پاسخ جهانی به خطر تغییر اقلیمی، توسعه پایدار و تلاش برای نابودی فقر است.

گزارش روش شناسی، با عنوان اصلاحیه ۲۰۱۹ در مورد دستورالعمل IPCC ۲۰۰۶ برای موجودی گازهای گلخانه ای، در ماه مه ۲۰۱۹ ارائه می شود.

در اوت ۲۰۱۹، IPCC گزارش ویژه در مورد تغییر اقلیم، بیابان زایی، فرسایش زمین، مدیریت پایدار زمین، امنیت غذایی و جریان گازهای گلخانه ای در اکوسیستم های زمینی را نهایی کرد.

گزارش ویژه در مورد اقیانوس و کریوسفر در یک اقلیم در حال تغییر در سپتامبر ۲۰۱۹ ارائه خواهد شد.

IPCC طرح کلی AR۶ را در سپتامبر ۲۰۱۷ تصویب خواهد کرد. سه مشارکت کاری در ۲۰۲۱ منتشر خواهد شد و گزارش تلفیقی در اوریل ۲۰۲۲ ارائه خواهد شد.

کد خبر 4323633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha